صدای جمهوری اسلامی ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هزینه رومینگ كاهش پیدا كرده است البته مردم باید توجه كنند كه بسته‌ها را در داخل كشور تهیه كنند.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه گفتگوی ویژه درباره دستاورد‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یك سال گذشته گفتگو كرد.

زارع پور در ابتدا با اشاره به پروژه فیبر نوری گفت: یكی از پروژه‌های بزرگی كه ما دنبال می‌كنیم پروژه فیبر نوری منازل و كسب وكارهاست و هدف گذاری این است تا پایان این دولت 20 میلیون خانوار تحت پوشش قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در1400 شهر كوچك و بزرگ كار شروع شده كه 1200 تعیین و تكلیف واپراتور آن مشخص شده است. همچنین اخیرا پروانه جدیدی را به اپراتور‌های ارتباطی واگذار كردیم كه می‌توانند خدمات ارتباطی و فیبرنوری را به غیر از مخابرات ارائه كنند، بنابراین در 1200 شهر هفت اپراتور به ارایه خدمت می‌پردازند. این پروژه یك پروژه عمرانی است و كار بسیاری دارد و می‌خواهیم تا پایان سال 1404 كار تمام شود، بنابراین همكاری مردم را می‌طلبد. شبانه روزی كار درحال پیگیری است و اپراتور‌ها كار خود را انجام می‌دهند.

زارع پور گفت: ما برای هر شهر یك اپراتور دوم اعلام كرده‌ایم و برنامه ریزی كرده‌ایم تا پایان سال این پروژه به پیشرفت 40 درصدی یعنی هشت میلیون خانوار برسد. با این كار به مرور می‌توان سرعت‌های خوبی را برای مردم فراهم كنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هزینه پرداختی شهروندان برای دریافت این فناوری تشریح كرد: در شهر‌های كوچك و بزرگ تصور می‌شود كه هزینه‌های چند ده میلیونی برای دریافت این فناوری باید پرداخت شود، اما مردم نمی‌دانند كه می‌توانند با هزینه كم از آن برخوردار شوند، بنابراین فقط هزینه مودم از مردم دریافت می‌شود كه آن هم می‌توان به صورت امانی داده شود. در زمینه هزینه فیبركشی هم دولت اقدامات خوبی انجام داده و بخشی از آن توسط دولت ارائه می‌شود.

وی درباره مهم‌ترین اقدامات انجام شده و خدماتی كه در اربعین برای زائران ارایه می‌شود، اظهار كرد: ما در چند محور خدمات را ارائه می‌كنیم و امسال هم كار ویژه‌ای كه انجام شده استفاده ظرفیت سكو‌های برای ارایه خدمات فناورانه به داخل و خارج از كشور است كه مردم با استفاده از این سكو‌ها به مرز‌ها سفر كنند و كنار این موضوع می‌توانند خرید ارز را هم انجام دهند. همچنین سكو‌هایی داریم كه می‌توانند خدماتی مانند پزشكی، تعمیرات و ... را در مسیر انجام دهند، بنابراین ما یك بسته فناورانه را تهیه كرده‌ایم.

زارع پور تصریح كرد: برای بحث‌های ارتباطی هم امسال با وزارت ارتباطات عراق توافقات خوبی انجام شده و هزینه‌ها حدودا نصف شد. علاوه بر موارد ذكر شده هزینه رومینگ هم كاهش پیدا كرده است البته مردم باید توجه كنند كه بسته‌ها را در داخل كشور تهیه كنند. توصیه می‌شود یك روز قبل از عزیمت بسته‌های خود را فعال كنند. در بحث رومینگ توافق دو كشور مطرح است و عمده هزینه‌ها مربوط اپراتور مقصد است؛ میانگین هزینه هر گیگ اینترنت همراه در ایران سه الی چهار هزارتومان است، اما در عراق حدود 100 هزار تومان است. با این وجود امسال با همكاری طرف عراقی هزینه‌ها كاهش پیدا كرده است.

وی ادامه داد: یك اقدام خوبی كه دوستان شركت ارتباطات زیرساخت با كشور عراق انجام دادند برقراری یك لینك ارتباطی مستقیم بین دو كشور است كه می‌تواند كیفیت ارتباطات را هم در رومینگ و هم دسترسی به سكو‌های بومی حتی از طریق سیم كارت عراقی وضعیت را بهتر كند. البته این به این معنا نیست كه مشكلی وجود نخواهد داشت بلكه ممكن است چالش‌هایی ایجاد شود، چون زیرساخت عراق وضعیت مناسبی ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شركت ملی پست هم خدمتی را تحت عنوان پست یافته به زائران ارائه می‌كند كه اگر شهروندان وسایلی را پیدا یا گم كردند می‌توانند به موكب‌ها مراجعه و وسایل خود را پیدا كنند. در زمینه گذرنامه‌های اربعین می‌توان گفت تقریبا 100 هزار گذرنامه ارسال و توزیع شده است كه در شهر تهران 48 ساعت و بقیه شهرستان‌ها سه الی چهار روز طول می‌كشد تا ارسال شود. طی ماه‌های اخیر سه میلیون گذرنامه عادی و زیارتی توسط شركت ملی پست ارسال و توزیع شده و كار به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.

زارع پور درباره قابلیت اینتركانكشن (اتصال پیام رسان‌ها به یكدیگر) گفت: یكی از اقداماتی كه در سال گذشته انجام شد بحث اتصال پیام رسان‌های داخلی به یك دیگر بود كه به دلیل اتفاقات رخ داده در شهریور ماه سال گذشته ما مجبور شدیم یك باره زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از هموطنان خود در سكو‌های داخلی فراهم كنیم و درحال حاضر میلیون‌ها نفر از سكو‌های داخلی استفاده می‌كنند و تلاش می‌شود كه روز به روز خدمات بهتری ارایه شود. در ایام حج یكی از پیام رسان‌های داخلی امكان تماس تصویری را فراهم كرد كه در حدود 50 روز 12 میلیون تماس با رضایت 75 درصدی داشتند. بحث اتصال پیام رسان‌ها هم درحال حاضر بین چهار پیام رسان برقرار است و دو پیام رسان دیگر قرار است به زودی این قابلیت را ایجاد كنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه دولت هوشمند بیان كرد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند. از جمله اقدامات بزرگی است كه با همكاری‌های انجام شده نزدیك به 3 هزار خدمت دستگاه‌ها در این پنجره ارائه شده است. یكی از كار‌هایی كه امسال ما درحال انجام آن هستیم و جلسه اول آن هفته گذشته انجام شد كمیته نظارتی هوشمند سازی دولت است كه كیفیت خدمات دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا همه از یك سطح قابل قبولی از كیفیت برخوردار باشند. نكته قابل توجه این است كه همه دستگاه‌ها در این پنجره حضور دارند و معدود دستگاه‌های هستند كه متصل نشده‌اند. درحال حاضر 22 میلیون نفر احراز هویت شده‌اند و روزانه چهار الی پنج میلیون نفر به این پنجره مراجعه می‌كنند، حتی ما ركورد 17 میلیون مراجعه را هم داشته‌ایم، به صورت كلی 98 درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت متصل شده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: كار بزرگ دیگری كه قرار است انجام شود برخط شدن استعلامات بین دستگاهی تا آذرماه امسال است و دی ماه باید 20 درصد خدمات خود را هوشمند و تا پایان سال تمام خدمات خود را از این طریق ارائه كنند.

وی درباره حوزه فضایی و اقداتی كه قرار است امسال انجام شود، گفت: الحمدلله پیشرفت در حوزه فضایی پیگیری می‌شود و آقای رییس جمهور هم خود پیگیر این موضوع هستند كه در دوسال گذشته دوبار جلسه شورای عالی فضایی را تشكیل دادند و همه دست به دست هم یك دیگر داده‌اند؛ درحوزه كاری ما هم سازمان فضایی ما كار را به صورت جدی دنبال می‌كند و ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب هستند و ما برای اولین بار حداكثر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت ماهواره انجام داده ایم و دوهفته قبل قرار داد‌های آن امضا شد و انشاالله در نیمه دوم سال خبر‌های خوبی در حوزه فضایی خواهیم داشت.

زارع پور درباره كیفیت اینترنت بیان كرد: ما در وزارت ارتباطات كار بزرگی را شروع كردیم كه بحث كیفیت شبكه اینترنت را به صورت ریشه‌ای حل كند از این زو اقداماتی را درلایه‌های مختلف شبكه انجام می‌دهیم. وظیفه ما این است كه اینترنت با كیفیت را برای مردم فراهم كنیم؛ وزارت ارتباطات و مدیران آن هیچكدام اختلال در زمینه اینترنت را بر نمی‌تابند و شبانه روز تلاش می‌كنند بهترین‌ها را فراهم كنند و اخیرا هم كمیته‌ای از سوی ریاست جمهور در شورای عالی فضای مجازی مامور و پیشنهاد‌هایی مطرح شد و در محور‌های مختلف برنامه‌های بلند و كوتاه مدت را در كنار برنامه‌های خود اعلام كردیم كه بخشی اجرا شده و انشالله روز به روز كیفیت اینترنت بهتر خواهد شد.

مرتبط با این خبر

  • رادیو اربعین؛ صدای واقعیت‌های اربعین حسینی بدون شعارزدگی

  • ارسال 10 هزار عكس برای رادیو نمای اربعین

  • معرفی زنان واقعه كربلا

  • رادیو اربعین، همراه زائران در مشهد مقدس تا پایان ماه صفر

  • راهپیمایی اربعین جهاد تبیین است

  • رادیو اربعین تخصصی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه كشور در ماه صفر

  • آمادگی حرم مطهر رضوی برای پذیرایی از زائران در در روزهای پایانی ماه صفر

  • رادیو اربعین؛ پل ارتباطی میان عاشقان حسینی

  • زائران برای موفقیت دولت دعا كنند

  • مرقد لیلی؛ سفری معنوی به قلب اربعین و فرهنگ عاشورا