كتاب «اربعین رسانه شیعه» نوشته حامد طالبی همزمان با نزدیك شدن به ایام اربعین حسینی(ع) توسط انتشارات سروش منتشر شد.
ا نزدیك شدن به ایام اربعین حسینی (ع) و شروع پیاده روی اربعین، یكی قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشیع، انتشارات سروش كتابی با عنوان «اربعین رسانه شیعه» نوشته حامد طالبی را روانه بازر نشر كرد.
آیینهای مذهبی یكی از فرصتهای ویژه اصحاب ادیان و مذاهب برای اعلام موجودیت و موقعیتی مناسب برای بازنمایی و برساخت اهالی مذهب از وضعیت فرهنگی و اجتماعی خود است. در میان فرق اسلامی، مذهب تشیع بهعنوان یك اقلیت بزرگ كه محبت اهل بیت (ع) از اركان با اهمیت آن است، طول تاریخش را در جامعه مسلمانان همراه با در حاشیه بودگی تحمیلی گذرانده است. آیینهای حسینی از مهمترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند كه از حیث تأسیس، تكوین و كیفیت اجرا عمدتاً با زمینههایی از فرهنگ عامه عجین شدهاند. آیین پیادهروی اربعین با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیتهای گوناگون شیعه از اقصینقاط جهان، خصوصاً در سالهای اخیر گسترش چشمگیری داشته و به یكی از بزرگترین اجتماعات آیینی جهان تبدیل شده است.
در بخشی از كتاب آمده است: پیادهروی اربعین از جمله رویدادهای بزرگی است كه همه ارزشهای خبری مانند بزرگی، تازگی، مجاورت، دربرگیری، شگفتی و برخورد را با هم دارد. چنین ویژگی كم نظیری پیادهروی اربعین را به موضوعی بسیار قابلتوجه در علوم خبری و ارتباطی تبدیل میكند. اربعین نقش مهمی در تداوم واقعه عاشورا دارد و اگر نقشآفرینی پیغام آورانه حضرت زینب سلامالله علیها از عاشورا تا اربعین نبود شاید نهضت حضرت امام حسین علیهالسلام تداوم تاریخی به اینگونه پیدا نمیكرد و حقایق واقعه كربلا به ما بهصورت فعلی نمیرسید.
در سرفصل این اثر موضوعاتی چون اربعین رسانه شیعه، روایت مقام معظم رهبری از نقش رسانهای پیاده روی اربعین، رسانه در ارتباطات سنتی، كاركردهای ارتباطی اربعین، اربعین و ارتباطات میان فرهنگی، اربعین و شناخت ظرفیت ضدتروریستی مسلمانان و غیره مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.
چاپ نخست این كتاب در 140 صفحه و با قطع رقعی و با قیمت 40 هزار تومان توسط انتشارات سروش روانه بازار نشر شد.
https://zil.ink/radioarbaeen