در شرایطی كه قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین پنج تا شش میلیون تومان (به صورت دو طرفه) اعلام شده بود، شركتهای هواپیمایی با روشی جدید به دنبال بالابردن قیمتها هستند.
هفته گذشته سازمان هواپیمایی كشوری و شركتهای هواپیمایی توفق كردند تا قیمت بلیت پروازهای اربعین پنج و شش میلیون تومان بسته به فرودگاه مبداء (به صورت دو طرفه) فروخته شود اما در این توافق اعلام شده تبصرههایی وجود داشت كه به نظر میرسد ایرلاینها دقیقا از آن استفاده كرده تا بتوانند راهی برای افزایش قیمت این بلیتها پیدا كنند.
محمد حسن ذیبخش چهارشنبه هفته گذشته در این باره اعلام كرد كه جلسه ستاد اربعین در سازمان هواپیمایی كشوری برای تعیین نرخ نهایی بلیت پروازهای اربعین تشكیل شد و نتایج خیلی خوبی داشتیم. بر این اساس قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به مقصد نجف پنج میلیون تومان به صورت دو طرفه و یكطرفه سه میلیون و 200 هزار تومان و پروازهای مشهد شش میلیون تومان به صورت دوطرفه و یكطرفه چهار میلیون تومان تعیین شد.
وی با بیان اینكه توجه كنید تعیین قیمت برای بلیت هواپیما و پروازهای اربعین تنها در بازه زمانی 28 شهریور ماه تا 10 مهر ماه است، افزود: چنانچه هر كدام از شركتهای هواپیمایی و آژانسهای مسافرتی از این مبلغی كه مورد توافق سازمان هواپیمایی كشوری و انجمن شركتهای هواپیمایی هست تخطی كنند و نسبت به گرانفروشی اقدام كنند، مسافران میتوانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی و سامانه شكایات مردمی اقدام كرده، قطعاً در سازمان با توجه به پیشبینی صورت گرفته خیلی سریع نسبت به این موضوع رسیدگی خواهد شد.
این توافق در حالی صورت گرفته كه شركتهای هواپیمایی و آژانسهای مسافرتی، پروازهای اربعین را به گونهای برنامهریزی كردهاند كه بتوانند تا سقف این توافق بفروشند و حتی با دور زدن آن، نرخ را بالاتر از توافق ببرند.
به گونهای كه در بازه زمانی 28 شهریور ماه تا 10 مهر ماه هیچ بلیت پرواز دو طرفهای وجود ندارد و همه بلیتها به صورت یكطرفه است و اگر زائری بخواهد یك روز پس از این بازه زمانی یعنی 11 مهر ماه برگردد بلیت دو طرفه در این سایتها باز میشود اما با قیمت هفت تا بیش از هشت میلیون تومان البته از مبدا تهران كه باید حداكثر پنج میلیون تومان فروخته شود اما ایرلاینها با این ترفند به راحتی میتوانند از نرخگذاری صورت گرفته فرار كنند.
از سوی دیگر بلیت پروازهای اربعین به صورت یكطرفه در سایتها عرضه میشود و در این صورت آنها مجبور نیستند نرخ بلیت دو طرفه را كه برای آنها ارزانتر تمام میشود، رعایت كنند.
اپراتور سایتهای عرضه بلیت هواپیما هم به این نكته اشاره میكنند كه آنها هیچ نقشی در ارائه و برنامهریزی برای نحوه ارائه این بلیتها ندارند و این برنامهریزی است كه از سوی شركتهای هواپیمایی صورت گرفته است از سوی دیگر تقریبا همه بلیتهای دو طرفه كه با شرایط بالا عرضه میشود، چارتر شده و مشخص نیست آیا مجوز آن از سوی سازمان هواپیمایی كشوری صادر شده است یا خیر؟
https://zil.ink/radioarbaeen