نائبرئیس شورای هیئتهای مذهبی كشور زیارت اربعین را مصداق «یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ» دانست و گفت: تعظیم شعائر الهی موجب تقوای قلب میشود و این نوع تقوا، عالیترین نوع تقوا است.
حجتالاسلام روحالدین دریكوند، با تسلیت اربعین حسینی، اظهار كرد: َهزاران اندیشمند، عارف و دانشمند قیام سید و سالار شهیدان را تبیین كردند. سیاسیون هدف قیام عاشورا را تشكیل حكومت، عرفا هدف قیام را عرفان و امر به معروف و نهی از منكر دانستند و بدین صورت هر كس از زاویه دید خود قیام سید و سالار شهیدان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
وی با اشاره به اینكه زیباترین تحلیل قیام امام حسین(ع) را میتوان در فرازی از زیارت اربعین با عنوان «و بذل مهجته فیك لیستنقذ عبادك من الجهالة و حیرة الضلالة»، مشاهده كرد، ادامه داد: در معنای این فراز آمده است كه امام حسین(ع) برای اینكه جامعه را از ضلالت و نادانی و جهل نجات دهد جان خود را فدا كرد، چراكه امام حسین(ع) راه نجات بشر را جز در نثار خون خود نمیدید.
دریكوند با اشاره به اینكه با استناد به این فراز از زیارت اربعین این سوالات مطرح است كه جامعه در آن زمان به چه جهلی مبتلا شده بود و سید و سالار شهیدان چگونه این جهل و نادانی را از بین برد، افزود: قرآن ریشه گرفتاریها را جهل میداند كمااینكه در یك تقسیمبندی جهل به دو نوع جهل كهن و جهل نوین تقسیم میشود و هدف قیام امام حسین(ع) مبارزه با جاهلیت نوین بود.
نائبرئیس شورای هیئتهای مذهبی كشور با تاكید بر اینكه قرآن كریم در سوره احزاب میفرماید قبل از اسلام جاهلیتی تحت عنوان جاهلیت اول، كهن یا نخستین وجود داشت كه نمونه آن بتپرستی، زنده به گور كردن دختران بود، خاطرنشان كرد: رسول خدا(ص) برای از بین بردن جاهلیت اول یا كهن مبعوث شد كه در نتیجه آن، ثروتاندازی از بین رفت و زهد جای آن را گرفت، بتپرستی جای خود را به توحید داد و جایگاه دختر و زن ارزش پیدا كرد.
رئیس شورای هیئات مذهبی لرستان با یادآوری اینكه پیامبر اسلام، جاهلیت اول یا كهن را عوض كرد، ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر(ص) جاهلیت نوین ایجاد شد در این جاهلیت، توهین نسبت به مولای متقیان، طاغوتپرستی، سلطنت بهجای امامت، امیرالمومنین خواندن حاكم و به اسارت بردن اهلبیت وجود داشت و امام حسین(ع) برای از بین بردن جاهلیت نوین جان خود را فدا كرد.
وی زیارت امام حسین(ع) را اوج حیات بشر دانست و با اشاره به اینكه زیارت یك ضرورت روحانی است و بحثبردار نیست، ادامه داد: از علامات مومن زیارت اربعین است كمااینكه زیارت امام حسین(ع) مقدمات ظهور امام زمان(عج) است.
دریكوند با یادآوری اینكه لذت زیارت اربعین شنیدنی نیست و انسان باید در فضای پیادهروی و زیارت امام حسین(ع) در اربعین قرار بگیرد تا به اهمیت آن پی ببرد، افزود: اگر به چرایی اهمیت اربعین بهعنوان یك پدیده بینظیر در بشریت پی ببریم لذت آن برای ما بیشتر میشود.
دریكوند با اشاره به اینكه آیه 32 سوره حج با مضمون «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» در مورد حج است، تصریح كرد: هر كس شعائر و خداوند را گرامی بدارد این نشان از تقوای قلب است و زیارت اربعین مصداق «یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ» است.
نائبرئیس شورای هیئتهای مذهبی كشور با تاكید بر اینكه انسان در حج باید احرام كند اما در اربعین انسان نیاز به احرام ندارد، افزود: مبنای گرامیداشت كربلا گرامیداشت شعائر الهی است و یكی از بهترین زمانهای توصیه شده زیارت امام حسین(ع) زیارت در ایام اربعین است.
وی بر لزوم شناخت و اهمیت تعظیم شعائر الهی تاكید كرد و با یادآوری اینكه اهمیت قیام امام حسین(ع) تا حدی است كه امام راحل، عامل بقای اسلام و انقلاب را محرم میداند، افزود: تعظیم شعائر الهی موجب تقوای قلب میشود و این نوع تقوا، عالیترین نوع تقوا است چراكه از خلوص دل ناشی میشود و بهترین اثرات را دارد.
https://zil.ink/radioarbaeen