به گزارش رادیو مقاومت، دكتر معصومه نصیری در گفت و گو با برنامه «سرباز آرامش» با اشاره به اینكه ما در عصری زندگی می كنیم كه به معنای عصر پساحقیقت است، اظهار كرد: در این دوره زمانی مخاطب به دروغ ها و جوابیه ها عادت داده می شود.
وی با اشاره به هجمه های رسانه های معاند به خصوص در حوزه انتشار اخیار فیك و جعلی ادامه داد: آنقدر اخبار جعلی پیرامون موضوعات زیاد می شود كه حتی مخاطب آگاه هم تمام وقتش صرف مطالعه جوابیه ها می شود و فرضتی برای پرداختن به اخبار درست پیدا نمی كند.
این كارشناس رسانه یادآور شد: در عصر پساحقیقت، نقطه ثقل، اخبار جعلی است و یكسری محتوای دروغ به صورت مستمر توسط رسانه ها ساخته و به مخاطب منتقل می شود.
دكتر نصیری گفت: مرز بین حقیقت و دروغ نامعلوم است و مخاطب را به شدت سردرگم می كند، ما نیاز داریم نوع نگاهمان را حتما به سمت محتوایی مبتنی بر راستی آزمایی ببریم.
به گفته وی، جهاد تبیین یكی از مباحثی است كه در مبارزه با عصر پساحقیقت، مخاطب می تواند از آن بهره ببرد، رهبر انقلاب بارها در این خصوص تاكید كرده و به عنوان یك راهبرد برای روشنگری و آشكار كردن ابعاد درونی یك خبر به آن تاكید كرده اند.
این كارشناس رسانه معتقد است، روشنگری مذكور باید توسط رسانه ها انجام شود، آنها شفافیت و تبیین گری را در دستور كار خود قرار دهد.
دكتر نصیری با بیان اینكه اخبار را درست، دقیق باید استفاده از زبان درست به مخاطب منتقل كند، تصریح كرد: بخشی از این موضوع نیز به مخاطب بازمی گردد كه به دنبال اخبار درست باشد و محو محتواهای هدفمند رسانه نباشد.
وی با تاكید بر لزوم ارتقای سطح سواد رسانه ای در جامعه گفت: مخاطب به عنوان یك شهروند هوشمند موظف است راستی آرایی را در مدل كار خود قرار بگیرد.
به گفته این كارشناس رسانه، واقعیت هایی كه معمولا توسط رسانه های معاند ساخته می شود سازه هایی دروغین است و مخاطب در این میان باید خودش خط و خطوط واقعیت را از میان اخبار دروغ رسانه پیدا كرده و نسبه به راست آزمایی آنها اقدام كند.
دكتر نصیری با اشاره به ترفندهای رسانه ها در عملیات روانی تاكید كرد: متاسفانه رسانه مخاطب را به نحوی پیش می برد كه متاسفانه مخاطب خبر دروغ را مطالعه و آن را نشر می دهد، این كار سبب تحقق اهداف عصر پسا حقیقت و انتشار اخبار دروغ می شود.
پایان پیام/