در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی با بررسی اقتصاد محور مقاومت به سهم اندك همكاری اقتصادی كشورهای محور مقاومت پرداخته میشود.
به گزارش مقاومتی نیوز ویژه برنامه حدیث ایستادگی كه به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش میشود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت، شیوه نقش آفرینی كشورهای محور در توسعه همكاریهای اقتصادی با یكدیگر، افزایش همكاریهای اقتصادی و لزوم نقش آفرینی بنگاه های بزرگ اقتصادی در اقتصاد محور مقاومت میپردازد.
تامین منافع مشترك با همكاری اقتصادی كشورهای محور مقاومت
محمدمهدی خانوار كارشناس اقتصاد منطقه در برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت، رویكرد اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در كشورهای منطقه با رویكرد كشورهای غربی و آمریكا را دارای تفاوت ماهوی دانست؛ جمهوری اسلامی ایران تنها به دنبال منافع اقتصادی و سیاسی خود در كشورهای محور مقاومت نیست و تلاش دارد در قالب یك بازی برد-برد منافع همگانی را نصیب همه كشورها كند، در حالیكه آمریكا و كشورهای غربی تنها به دنبال تامین منافع خود در این كشورها هستند.
ظرفیت كشور سوریه در توسعه اقتصادی كشورهای محور مقاومت
خانوار در ادامه برنامه درباره مزایای ژئوپولیتیك سوریه برای ایران افزود: سوریه محل تلاقی سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا است و میتواند دروازه ورود كالاهای ایرانی به بازارهای اتحادیه مدیترانه و اتحادیه عرب باشد. با توجه به واردات 2000 میلیارد دلاری كشورهای اروپایی در سال 2019، این كشورها بازار بسیاری مناسبی برای هر كشوری كه تمایل به افزایش صادرات خود داشته باشد، محسوب میشوند.
وی با اشاره به دیگر ظرفیتهای كشور سوریه برای ایران گفت: سازمان ملل متحد هزینه لازم برای بازسازی خرابیهای ناشی از جنگ 2011 سوریه را بین 300 تا 400 میلیارد دلار برآورد كرده است كه میتواند بازار بزرگ، جذاب و متنوعی را در اختیار صنایع و شركتهای ایرانی قرار دهد تا از این طریق از یكسو حضور بلند مدت خود در این كشور را تضمین كنند و از سوی دیگر منافع اقتصادی را عاید خود و دولت كنند.
خانوار در ادامه به امتیاز ویژه فرهنگی ایران در كشور سوریه خاطر نشان كرد: جمهوری اسلامی ایران در بین مردم سوریه داری مقبولیت و محبوبیت بالایی است و این مسئله منجر به تسهیل حضور ایران در این كشور میشود.
سهم 3 درصدی ایران از بازار واردات كشور سوریه
وی افزود: در سال گذشته تنها 3 درصد از واردات سوریه از ایران بوده و ما از این حیث رتبه هشتم را داشتهایم، در حالیكه كشورهای چین و تركیه صادركنندگان اول و دوم به این كشور بودهاند. با اینكه كشورهایی مثل تركیه، امارات و مصر در دورههای متفاوت با سوریه دشمنی كرده و در بحران اخیر این كشور هم حامی تروریستها بودند، اما در حال حاضر سهمشان از بازار سوریه به مراتب بیش از ایران است. این درحالی است كه در حال حاضر كشور ما با توجه شرایط تحریم نیاز مبرمی به اشتغالزایی و افزایش صادرات برای تامین ارز دارد.
خانواری در ادامه گفت: سوریه به دلیل شرایط ناشی از جنگ داخلی نیاز به هرنوع كالایی دارد و این وضعیت مناسبی را در اختیار كشوری همچون ایران قرار داده است كه روابط و مناسبات نزدیكی با سوریه دارد.
خانواری با اشاره به موانع گسترش تجارت بین ایران و سوریه گفت: یكی از موانع تجارت بین كشورهای ایران و سوریه مشكلات ساختاری مربوط به حوزه تجارت در ایران است كه بطور كلی برای تجارت ایران با هر كشور و یا منطقهای مشكلات جدی ایجاد میكند. مانع دوم مربوط به شرایط كشور سوریه است كه به دلیل جنگها و ناامنیهایی كه در این كشور وجود داشته، بخش خصوصی تمایلی به حضور در این كشور ندارد.
لزوم نقش آفرینی بنگاه های اقتصادی بزرگ در اقتصاد محور مقاومت
وی یكی از راهكارهای موانع تجاری بین دو كشور را ورود نهادها و بنگاههای بزرگ تولیدی و اقتصادی برای حمایت از توسعه تجارت دانست و افزود: با توجه به حجم پایین مبادلات تجاری بین ایران و سوریه، هزینه بالای حمل و نقل كالا باعث میشود تا بسیاری از تجار كوچك تمایلی به تجارت نداشته باشند، چرا كه بخش زیادی از سودشان صرف هزینههای حمل و نقل میشود. در صورتیكه با ورود نهادها و بنگاههای تولید قدرتمند به لحاظ اقتصادی و كاهش هزینه حمل و نقل، تجار كوچك نیز رغبت به توسعه تجارت پیدا خواهند كرد.
كارشناس اقتصاد منطقه در پایان گفت: افزایش تجارت و رشد سرمایهگذاری نسبت مستقیمی با یكدیگر دارند و تا زمانی كه دو كشور تجارت با یكدیگر را توسعه ندهند، نمیتوان انتظار رشد سرمایهگذری مستقیم خارجی را در هر كدام از دو كشور داشت.