سردار مقدمفر گفت: در ماههای گذشته در كشور یك جنگ رسانهای و شناختی تمام عیار جریان داشت و ما چون شناخت چندانی از آن نداشتیم ضربه خوردیم. باید درك خود از این جنگ را بالاتر ببریم.
به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست تخصصی مدیران روابط عمومیهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز سه شنبه 29 آذر با حضور و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار حمیدرضا مقدم فر رئیس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و مدیران روابط عمومی اداره كلهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانهای مختلف در مجتمع باغ زیبا برگزار شد.
مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزهای گذشته به رسانهها اعلام كرده بود كه این برنامه با عنوان همایش ملی تبیین سیاستهای رسانهای در حوزه فرهنگ و هنر با سخنرانی فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار مقدم فر، سپهر خلجی و محمدمهدی اسماعیلی برگزار میشود. گزارش نخست این نشست را اینجا بخوانید و در ادامه با قسمت دوم همراه شوید:
جنگ فعلی جنگ فریب افكار عمومی است
سردار مقدمفر در این نشست گفت: در حوادث اخیری كه كشور درگیر آن شد، دو جنگ رخ داد. یك جنگ اردوكشیهای خیابانی، ایجاد ناامنی و ترور بود و جنگ دوم در رسانهها جریان داشت كه به نظرم این مهمتر از جنگ اولی بود. جنگ سوریه نیز به همین ترتیب شروع شد؛ ابتدا یك جنگ رسانهای قوی و یك نوع تصویرسازی میان مردم سوریه صورت گرفت و بعد جنگ میدانی آغاز شد كه سالها طول كشید و بر اثر آن بسیاری چیزها نابود شد. در ایران هم قرار بود همین اتفاق رخ دهد.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امر رسانه در كشور است. به همین دلیل نیز در این جنگ رسانهای بیشتر لطمه به صورت ستادی و نهادی به این وزارتخانه وارد شد. بنابراین بخش مهم این جنگ اخیر در ایران مربوط به حوزههای وزارت ارشاد بود. روابط عمومی در عرف ما باید سپر و مدافع یك ساختار باشد. اگر روابط عمومیها میخواهند حقوقشان حلال باشد باید خود را به مثابه یك سپر در نظر بگیرند. اگر انگیزهای برای این كار ندارند باید پست خود را ترك كنند. انتظار از روابط عمومیهای وزارت ارشاد این است كه دفاع كنند. روابط عمومی باید به جنگ اداركی و شناختی مسلط باشد.
مقدمفر ادامه داد: آسیب ما ناشناخته بودن این نوع جنگ برای رسانهها و ساختار فرهنگی كشور بود. در تمام دنیا هنگام رخدادها قضاوت بر اساس تصویری صورت میگیرد كه از آن رخداد ثبت میشود. اصلاً رسانه رویداد و رخداد را میسازد. بنابراین ضرورت دارد كه رسانه این عرصه را بشناسد و برای اینكار باید متخصصان ورود پیدا كنند. جنگ فعلی جنگ فریب افكار عمومی است و ادراك را عوض میكند. در این جنگ نباید زمان را از دست داد. حوزههای مأموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین نكته خلاصه میشود. همچنین روابط عمومیها باید بدانند كه دارند از چه دفاع میكنند. در اتفاقات اخیر به دلیل آنكه این جنگ برای ما ناشناخته بود، برخی حرفها زده شد كه در پازل دشمن بود.
سردار سلیمانی یك موهبت خاص بود
رئیس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش شهدا در تثبیت و ارتقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: همه شهدا در تثبیت، ارتقا و خلق امنیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش داشتند. شهید سلیمانی هم امتیازاتی داشت كه با توجه به سنتهای الهی آنها را دارا بود و به همین دلایل تبدیل به موهبتی خاص شد. شهید سلیمانی پس از شهادت بیش از حیات دنیاییاش مؤثر بود. همه ایرانیان با هر طرز فكری به آئین تشییع او آمدند و از او به عنوان قهرمان ملی خودشان تجلیل كردند. به تعبیر مقام معظم رهبری آئین تشییع سردار یوم الله بود.
وی ادامه داد: خداوند سردار سلیمانی را فرستاد كه تبدیل به یك مكتب شد. شهید سلیمانی یك مكتب عملی ارائه داد. مدرسهای درس آموز بود. این را باید ترویج كرد و غفلت از این نعمت بزرگ خسران بزرگ را دربر دارد. حاج قاسم یعنی نماد ارزشها. اعتقاد سردار شهید ما این بود كه یكی از شئون عاقبت بخیری پیروزی از ولایت مطلقه فقیه است. در عین بالا بودن مقامش در عرصه نظامیگری بسیار با محبت و رقیق القلب و مقید به یكسری از اصول بود. در سوریه خودم شاهد بودم كه كافی بود ایشان دستوری بدهد تا 6 ماه در جنگ با داعش جلو بیفتیم، اما نمیگذاشت، چون ممكن بود بر اثر آن دستور خون از دماغ یك بیگناه بریزد. اصولش را از حضرت آقا آموخته بود.
سردار مقدمفر در ادامه با بیان این نكته كه برای باشكوه برگزار شدن سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی از همه مردم درخواست كمك دارد، گفت: ما به حاج قاسم و اندیشههایش نیاز داریم. 13 دی روز شهادت ایشان و آغاز دهه مقاومت است. از مردم درخواست دارم تا برای برگزاری هرچه باشكوهتر این مراسم به میدان بیایند. ستاد ما مردمی است، اما دستگاههای مختلف كشور نیز به طور غیرمستقیم كمك میكنند و تابلو نمیزنند. این مشی حاج قاسم است و هیچگاه ایشان نمیخواستند رسانهای شوند. ایشان اخلاص داشت كه جهانی شد و دل میلیونها انسان آزاده جهان با او و مكتب اوست.
وی اضافه كرد: حضرت آقا فرمودند كه حاج قاسم اخلاص و صداقت داشت. به همین دلیل هم محبت او در دل مردم افتاد و این وعده خداست. ایشان فقط حقوق پاسداری میگرفت و تنها دارایی مادیاش یك منزل پدری در كرمان بود كه همان را هم به عنوان حسینیه بیت الزهرا وقت كرد. آنچه اعتقاد داشت بدان عمل میكرد. به همین دلیل بشریت مدیون اوست كه توانست با اخلاص و فداكاری خود جهان را از شر اژدهایی به نام داعش خلاص كند. ما نه صرفاً وظیفه ادای دین كه وظیفه تبیین و ترویج مكتب او را هم داریم و همچنین شور و هیجان برای حاج قاسم هم میخواهیم. در این سه سال گذشته هیچگاه به اندازه دوره فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسداشت مقام حاج قاسم عمل نكرده بود. آنها پشتیبانی خوبی از ستاد كردند بدون اینكه بخواهند نامشان در میان باشد. ترویج حاج قاسم یعنی ارتقای فرهنگ جامعه. از حاج قاسم باید آموخت و ما مدیون او هستیم و همه باید ادای دین كنند.
رسانه نقش آفندی دارد
سپهر خلجی نیز در این نشست گفت: دولت بزرگترین تولید كننده خبر در جریان رسانهای كشور است. یعنی اگر دولت را از فرآیند تولید پیام حذف كنیم چیزی در گردش اطالاعات باقی نمیماند. ما به عنوان دولت نقش مهمی در تولید اطلاعات و گردش پیام داریم. در شرایط فعلی كشور مهمترین وظیفه همه كسانی كه در گردش اطلاعات و تولید پیام نقش دارند، تمركز بر نقاط امید است. برای اینكار باید ضمن همافزایی، ظرفیتها را نیز به میدان بیاوریم.
وی افزود: شرایط این ماههای كشور نشان دهنده یك جنگ جهانی رسانهای است. تحلیل صحنه نشان میدهد كه جنگ محدود نبود. دشمن همه رسانههایش را پای كار آورد و از شبكههای تلویزیونی گرفته تا شبكههای اجتماعی و حتی حركتها و كنشهای دیپلماتهایشان را به خدمت گرفت. آنها طی یك لشكركشی مدام دروغ گفتند و جریانسازی كردند. همه كسانی كه در عرصه روابط عمومی كار میكنند و یك كنشگر ارتباطی هستند باید بدانند كه آرایش جدید رسانهای شكل گرفته است. این میان رسالت اصلی تبیین است و اهالی روابط عمومی و رسانه رزمندگان این جبهه هستند و باید خط شكنی كنند. برای خط شكنی جسارت، اشراف به موضوع و موقعیت شناسی و توان لازم است.
خلجی ادامه داد: رسانه امروز نقش آفندی دارد. پیشران اتفاقات اخیر رسانه بود. رسانه داشت ادارك را دستكاری میكرد. من اسناد روشنی از مقامات اروپایی و آمریكایی دارم كه جنگ جهانی رسانهای را اثبات میكند. آنها در این آفند رسانهای به نقاط قوت شما حمله میكنند. به عنوان مثال به سفرهای استانی دولت كه نقط امید است حمله كردند، همینطور به عزاداری برای امام حسین (ع). آنها به شهید سلیمانی و شهید همدانی نیز با رسانههای خود حمله كردند. پس مأموریت اهالی روابط عمومی مهم است.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اضافه كرد: مقام معظم رهبری فرمودند كه در چنین شرایطی مهمترین وظیفه تبیین است. ما به طور مستمر نیاز داریم به برنامهریزی ارتباط رسانهای برای مدیریت پیام. ما در دورهای قرار گرفتهایم كه نامش را عصر انسان رسانه گذاشتهاند و در همین دوره با پدیده ارتباط جمعی شخصی مواجه هستیم. رسانههای خرد در این فرآیند جایگزین رسانههای بزرگ شدهاند. یك نفر با یك وسیله ارتباطی بدون دروازهبانی خبری، میتوان جریان بسازد. عطش بسیار برای تولید محتوا و روایت سازی و روایت گزینی وجود دارد. در این شرایط ادراك عمومی ناشی از تصویری است كه رسانه میسازد و یا القا میكند. كار ویژه حاصل از این شرایط تغییر نگرش جامعه هدف است و در این فرآیند دستكاری ذهنی مخاطبان صورت میگیرد. نتیجه بمباران افكار عمومی خارج شدن روان اجتماعی از تعادل است. كاهش سیستم ایمنی افكار عمومی و كاهش تاب آوری اجتماعی در این فرآیند صورت میگیرد و ما باید با توانایی در عرصه روایت به مواجهه با این رخدادها برویم.