رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری با اشاره به محبوبیت حاج قاسم، گفت: شهید سلیمانی از طلیعهداران خط مقدم جبهه و از آن دسته از فرماندهانی بود كه كلامش «بیایید» بود، نه «بروید»! كه این حاكی از خطشكن بودن ایشان است.
به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، آیین گرامیداشت مقام شهید را به مناسبت سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همت بنیاد مكتب حاج قاسم سلیمانی و با همكاری مؤسسه فرهنگی جلوه نور علوی برگزار و از كتاب «شهید؛ رهیافتی به راز و رمز مقام شهادت» رونمایی شد.
در این مراسم سرتیپ محمد شیرازی، رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری درباره سیره و شخصیت شهید سلیمانی به سخنرانی كرد و همچنین استاد محمدتقی فیاضبخش (از شاگردان مرحوم آیتالله سعادتپرور) به تبیین ابعاد سلوكی و باطنی مقام شهادت و راه وصول به آن بر پایه تعالیم مكتب اخلاقی- تربیتی امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی(ره) پرداخت.
سخن گفتن از حاج قاسم سلیمانی باید از سوی شخصیتهای بزرگ صورت بگیرد
شیرازی در ابتدا گفت: سخن گفتن از حاج قاسم سلیمانی باید از سوی شخصیتهای بزرگ صورت بگیرد، افرادی نظیر مقام معظم رهبر (حفظهالله) و آنانی كه از لحاظ معنوی به شهدا نزدیكاند، حضور من در اینجا فقط به این جهت است تا به عنوان كسی كه در حاشیه بوده است و نگاهی انداخته، نكاتی را عرض كنم. حضرت آقا در مورد شهید سلیمانی فرمودند كه ایشان یك مكتب، راه و مدرسه درسآموز هستند و در تبیین مكتب هم آن را به مدد دو مقوله «صدق» و «اخلاص» تعریف كردند و سپس با اشاره به آیه «من المؤمنین رجالٌ صدقوا» ادامه میدهند كه ما در این دنیا با توجه به ظرفیتمان مورد محك و آزمایش قرار میگیریم تا صداقت بر عهد و ایمانمان صحتسنجی شود.
از یك بسیجی تا فرمانده لشكر ثارالله
وی افزود: شهید سلیمانی در ابتدای جنگ به عنوان یك بسیجی از خطّه كرمان وارد صحنه نبرد شد و پس از مدتی شایستگی و لیاقت خود را در برابر چشم فرماندهان نشان داد. او ابتدا فرمانده گردان شد، سپس فرمانده تیپ و در آخر به عنوان فرمانده لشكر ثارالله برگزیده شد. در این جا لازم است اشارهای به سخن حضرت آقا داشته باشم كه جبهه را گنجینه درسآموز معرفی و جوانان را تشویق كردند تا با رجوع به دوران دفاع مقدس از آن بهرهبرداری كنند، هرچند ایشان بعدها گفتند من انتظار داشتم پس از این توصیهها و سفارشات هزاران كارگروه تشكیل شود و نشد!
هر رزمنده ما در جبهه، یك مكتب است
شیرازی ادامه داد: سیره هر رزمنده جبهه، چه آن كسی كه به فیض شهادت نائل آمد چه آن كسی كه به سلامت از جنگ برگشت، یك مكتب است. این كه شهدای ما آرزوی گمنامی میكردند تا جسدشان برنگردد، یا اینكه شهید عزیز ما حاج قاسم میخواهد تا بر روی سنگ قبرش از عبارت «سرباز» استفاده كنند، همگی باید به خوبی واكاوی شود. شهید حاج قاسم از طلیعهداران خط مقدم جبهه بود و از آن دسته از فرماندهانی بود كه كلامش «بیایید» بود، نه «بروید»! كه این حاكی از خطشكن بودن ایشان است.
رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری اشاره كرد: پس از جنگ سردار سلیمانی به كرمان بازگشت و در آن دوران در جنوب شرق كشور بحث فعالیت اشرار اوج گرفت و ایشان مقابله با این جریان را پیگیری كرد. شهید سلیمانی به خوبی متوجه شده بود كه مشكل اصلی بیكاری جوانان و نبود بستر اشتغال است كه موجب میشود آنان برای امرار معاش و گذرای زندگی به شرارت رو بیاورند. ایشان با طرح موضوع در تهران با سران محلی كرمان جلسه گذاشت و از آنان خواست تا با همكاری مانع از برخورد شدید شهید سلیمانی با اشرار بشوند، كه نتیجه آن شد خود افراد سلاحها را تحویل دادند و با كمك شهید سلیمانی سرگرم كار و اشتغال سالم شدند.
چرا همه مسئولین خارجی حاج قاسم را دوست داشتند
او گفت: مرحله سوم خدمت سردار سلیمانی در نیروی قدس بود. امام خمینی حرف از صدور انقلاب زده بود و در این راستا قرار بود آن تفكر و معنویت در جای جای جهان گسترانده شود و سپاه قدس یك نیروی كمكی و استشاری در این راستا در سایر كشورها بوده و هست و نتیجه آن ایجاد بازوهای مستحكم در برخی از نقاط منطقه است كه در قبال فعالیتهای دشمن جنبه بازدارندگی دارند. شهید سلیمانی گرچه یك فرمانده عالیرتبه نظامی به حساب میآمد اما هرگز مشی دستوری و تحكمی را پیش نگرفت و قرار را بر آن گذاشته بود كه در امور داخلی كشورها دخالت نكند و تنها به مشاوره رضایت دهد، به خاطر همین مسئولین سایر كشورها از ایشون و نظراتشان به شدت استقبال كرده و حرفهای شهید را راحتتر قبول میكردند.
آیا شهادت فقط كشته شدن است
در ادامه استاد فیاضبخش درمورد حقیقت شهادت به صحبت پرداخت و گفت: سؤال اصلی درباب چگونه وصول به مقام و مرتبه شهادت و این كلمه طیبه است، آیا در فرهنگ اسلام و قرآن شهادت فقط به وسیله كشته شدن به دست میآید؟ اگر چنین باشد تكلیف بسیاری از مردم امت اسلامی چیست؟ كسانی مثل بانوان كه در جبهههای نبرد حضور ندارند یا بسیاری كه توفیق جهاد كسب میكنند اما كشته نمیشوند، آیا فقط شهید كسی است كه در قتال با دشمن كشته شود؟
فرهنگ شهادت در قرآن
این اسلامپژوه در ادامه بیان داشت: اگر به قرآن نگاه بیندازیم، خواهیم دید اصلا و ابدا شهادت در مرتبه كشته شدن در جنگ به كار نرفته است، بله در ادعیه و زیارتنامهها شهادت را در مقام كشته شدن در قتال یا به دست دشمن به كار بردهاند اما در قرآن چنین نیست. قرآن تنها یكی از جلوههای شهادت را كشته شدن در جبهههای نبرد تعریف كرده است. تمام كتب آسمانی و انبیا مردم را دعوت به شهادت كردهاند، این حاكی از عمومیت و فراگیری شهادت دارد كه باید معنا را در آن جستوجو كرد. وقتی عدهای خدمت حضرت امیرالمومنین (ع) آمدند و ابراز ارادت كردند، حضرت صداقت این ابراز را در آمادگی به شهادت تعریف میكنند كه شیعه ایشان باید خود را برای شهادت مهیا سازد.
خدوند اول شهید عالم است
وی افزود: در فرهنگ قرآن «شهید» كلمه مقدسی است كه كنه آن نشان از عظمت و بزرگیاش دارد و خدا آن را برای خود به كار میبرد، به تعبیری خداوند اول شهید عالم است:«سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ یَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ، یعنی ما آیات (قدرت و حكمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان كاملا هویدا و روشن میكنیم تا ظاهر و آشكار شود كه خدا (و آیات حكمت و قیامت و رسالتش همه) بر حق است. آیا همین حقیقت كه خدا بر همه موجودات عالم پیدا و گواه است كفایت (از برهان) نمیكند؟ در مرتبه بعد خداوند، شهادت را در مقام انبیا و اولیا و صلحا قرار میدهد، بالاخص شخص حضرت رسولالله (صلواتالله علیه). شهادت تعبیری از مقام ولایت است و این باید در سیره و روش هر شخص بارز شود و فقط به كشته شدن اختصاص ندارد.
پایان پیام/