به دستور اسلام، حضور زنان در جامعه واجب، لازم و ضروری بوده و یكی از عرصههای حضور پررنگ زنان در جامعه، حضور و پشتیبانی آنها در پشت جبهه دفاع مقدس بوده است.
نمود زنانه مقاومت در دوران دفاع مقدسگروه حماسه و جهاد دفاعپرس ـ فرشته افشردی؛ اسلام با ظهور خود به «زن»، شخصیت، آزادی و استقلال اجتماعی بخشید. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، «در ارزشگذاری اسلامی و انسانی، هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست.»
به اذعان ایشان، حقوق و تكالیف زن و مرد در اسلام متفاوت، اما متعادل است و این تعادل هماهنگ با طبیعت زنانه و مردانه آنهاست كه بر مسئولیتپذیری فردی در خانه و اجتماع تأثیرگذار است.
یكی از كارهای مهمی كه زنان انجام میدهند، كمك به حفظ كیان خانواده است؛ چون خانواده نخستین، اصلیترین و مهمترین پایگاه اجتماعی است. از دل خانواده كسانی بیرون میآیند كه پایههای جامعه میشوند و مدیریت جامعه را برعهده میگیرند و كارمند، معلم، استاد، رئیس جمهور، وزیر و وكیل و... میشوند. در خانوادههای با تربیت صحیح اسلامی، كسانی تربیت میشوند كه به حفظ شعائر دینی و جلوگیری از رواج فساد و بیبند و باری در جامعه كمك میكنند. این، تنها یكی از تأثیرات حضور زنان در جامعه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، چندی پیش در سخنرانی خود خطاب به زنان فرهیخته كه به دیدار ایشان رفته بودند و تمام مخاطبان خود، در رابطه با تكالیف زن و مرد در جامعه كه «هر دو وظایفی یكسان، اما نقشها و شكلهای متفاوت دارند»، فرمودند: «بهعنوان مثال در دفاع مقدس، زنان و مردان، هر دو، البته در نقشهای متفاوت مكلَّف به دفاع بودند كه زنان، اگر نه بهتر از مردان، حداقل مثل آنان به این وظیفه دشوار عمل كردند.»
یكی دیگر از كارهای مهمی كه زنان در جامعه انجام دادند، حضورشان در دفاع مقدس و پشتیبانی آنها از رزمندگان اسلام بود كه باعث پیشرفتهای زیادی شد.
اینگونه كه آنها مانند حضرت امالبنین (سلام الله علیها) _ كه برای پشتیبانی از سپاه اسلام چهار پسر خود را به كربلا فرستاد و زمانی كه خبر شهادت فرزندانش را آوردند، فرمود: «أولادی و من تحت الخضراء، كلُّهم فداء لأبی عبدالله الحسین (علیهالسلام) / فرزندانم و هر كه زیر آسمان است، فدای اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) باشد.)» _ و حضرت زینب (سلام الله علیها) كه پس از واقعه كربلا در پاسخ به یزید فرمودند: «ما رأیتُ إلا جمیلاً/ چیزی جز زیبایی ندیدم.» و بر این مصیبت صبر كردند، پسران، برادران و همسران خود را به جبهه فرستادند و در مقابل خبر شهادت عزیزانشان در دفاع، حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حضرت زینب (سلام الله علیها) را الگو گرفتند، صبر پیشه كردند و به خدا توكل كردند.
البته این تنها كاری نبود كه زنان در دفاع مقدس انجام دادند. آنها با صبوریهایشان درس مقاومت به فرزندانشان دادند و در تربیت آنها بهعنوان مادر، تمام تلاش خود را كردند تا در نتیجه آن، آستانه تحمل بچهها بالا برود و بتوانند دوری خانواده را تحمل كنند. با وجود چنین بانوانی، همسرانشان میتوانستند با خیال راحت به دفاع از كیان و وطن اسلامی خود بپردازند تا دشمن خیال تجاوز را از سرش بیرون كند.
همچنین زنان در آن دوره بهدنبال كسب تخصصها و مهارتهایی رفتند تا بتوانند بیشتر در پشت جبهه مؤثر باشند. برای مثال بهدنبال كسب مهارت در زمینه پزشكی و پرستاری رفتند و در بیمارستانها به مداوای مجروحان پرداختند. در اقدامی دیگر در پشت جبهه؛ زنان اگر خیاطی بلد بودند، برای رزمندگان لباس میدوختند و به رفوی لباسهایی كه در جنگ پاره میشد، میپرداختند، نان میپختند، آذوقه برای رزمندگان درست میكردند و هر كاری از دستشان برمیآمد، انجام میدادند تا به رزمندگان كمك و آنها را پشتیبانی كنند.
از این سخنان میتوان این نتیجه را گرفت كه در ارزشگذاری اسلامی و انسانی هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست و برای هر دو طرف حق و تكلیفهایی وجود دارد كه به تَبَع طبیعت مردانه و زنانه آنها، متفاوت است. به دستور اسلام، حضور زنان در جامعه واجب، لازم و ضروری بوده و یكی از عرصههای حضور پررنگ زنان در جامعه، حضور و پشتیبانی آنها در پشت جبهه دفاع مقدس بوده است.
البته همیشه كسانی بودهاند و هستند كه بخواهند با تكیه بر چیزهایی كه تنها با چشم ظاهری خود آن را میبینند، تأثیر و حضور زنان در جامعه را كمرنگ جلوه بدهند، اما نباید به این حرفها توجه كرد و باید به تبیین صحیح و بهموقع حضور زنان در جامعه و دفاع مقدس پرداخت.
انتهای پیام/