مسؤول سازمان بسیج سازندگی با ذكر خاطره ای از حضور شهید سلیمانی در جریان مقابله با سیل در سوسنگرد و حمیدیه، گفت: خیلی مواقع در دستگاه های دولتی از ظرفیت بسیج سازندگی غافلند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، فعالیت های جهادی، چندسالی است اولویت اول بسیج مستضعفین قرار گرفته و در كنار محرومیت زدایی در چند سال اخیر، كمك های مومنانه و همراهی با سایر دستگاههای اجرایی درگیر مبارزه با كرونا ویروس را هم در سال گذشته برعهده دارد و اوج این فعالیت ها را در هفته بسیج شاهد بودیم. در همین راستا خبرگزاری بسیج با سردار زهرایی مسؤول سازمان بسیج سازندگی كشور گفتوگویی داشته است كه مشروح آن به شرح زیر است:
در ابتدا لطفا كلیاتی از برنامههای انجام شده توسط سازمان بسیج سازندگی در هفته بسیج را بیان فرمایید.
در هفته بسیج كه سپری كردیم، در راستای ماموریتی كه سپاه به ما واگذار كرده بود و برنامههایی كه خودمان برای سازمان تعریف كرده بودیم، سعی كردیم كه منسجم تر از قبل، هم كارمان را انجام دهیم و هم متوجه باشیم كه آن نمودی كه باید را كار داشته باشد.
در هفته بسیج یكی از ماموریتهای ما خدمت رسانی در قالب كمك مومنانه و كمك به طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در كرونا در كف جامعه بود. 5 آذر با حضور سرلشكر سلامی در میدان صبحگاه، به صورت نمادین این كار انجام شد و همزمان در سراسر كشور این كار عملیاتی شد؛ دركنار آزادسازی زندانیان، خدمترسانی در مرحله سوم كمك مومنانه را داشتیم كه تفاوت هایی با مراحل قبل داشت و آن، عمیقتر و گستردهتر و هدفمندتربودن كمك های مومنانه بود.
یكی از ماموریتهای ما در بسیج سازندگی، محرومیت زدایی است. یعنی بسیج سازندگی به عنوان دستگاه اجرایی از سال 86 با قانون مصوبه مجلس همراه با آیین نامه دولتی، تنها سازمانی در سپاه است كه دستگاه اجرایی محسوب می شود. بر اساس قانون مجلس در سال 86 ما پروژه های كوچك و زودبازده و عام المنفعه بدونِ انتفاع را میتوانیم انجام دهیم. به گفته قانون همه دستگاه های دیگر پروژههایی در این راستا به بسیج سازندگی واگذار می كنند و بسیج سازندگی بر اساس توان و ظرفیت، آنها را متقبل میشود.
در واقع بسیج سازندگی تنها سازمانی است كه ماموریت ذاتیاش محرومیتزدایی می باشد؛ به عنوان كمك به دولت در محرومیتزدایی كه متولی كار هم دولت است. به عبارتی، بسیج سازندگی كمك كننده در این امر است؛ بسیج سازندگی امتداد مردمی دستگاه اجرایی است.
دستگاه اجرایی كه سابق بر این، پروژه ها را برون سپاری می كرد و با هزینه بالا به پیمانكار می داد و مشاركت مردم و خیرین در این پروژه ها كم بود؛ اما برای بسیج سازندگی حمایت و مشاركت مردم و خیرین موضوعیت و جایگاه ویژه دارد. مردم در پروژهها و فعالیتهای بسیج بیشتر مشاركت كنند، به همان اندازه هم بیشتر پای نظام می ایستند. بسیج سازندگی ثابت كرده كه از صددرصد واحدی كه یك پروژه به سرانجام می رسد، با 70 واحد سرمایه، همان صددرصد كار را انجام می دهد، با نظارت خود دستگاه اجرایی و با همان مشخصات و كیفیت كار پس كار را با صرفه و با صلاح تر انجام می دهد. هزینهها هم حدود 30 درصد كاهش پیدا می كند، اما كیفیت و در كنار آن، مشاركت مردم هم بالاتر می رود.
در سال های قبل كه ما آماری از پروژههای محرومیتزدایی را می دادیم، بعضی ها باورشان نمی شد؛ در همین راستا و برای اینكه این سوء تفاهم ها پیش نیاید، با 11 دستگاه اجرایی تفاهم نامههایی منعقد كردیم؛ به شرط آمار دادن و افتتاحیه های مشترك با آن دستگاه ها. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ بسیج افتاد. در هفته بسیج غیر از یكی دو پروژه، ما به همراه مدیران دستگاه های اجرایی به صورت مشترك افتتاحیه داشتیم. مثلا 300 طرح آبرسانی داشتیم به صورت نمادین یكی را مشترك برگزار كردیم. این روند، باعث شد كه دستگاه های اجرایی، مدافعان بسیج سازندگی در اجرای پروژه ها شوند. به عنوان نمونه چند نفر از مدیران اجرایی به دستگاههای مربوطه نامه زده و خواستار همكاری با بسیج سازندگی در پروژه های سالهای آینده شدند. این، اتفاق بی سابقه ای بود. چرا كه قبلا نسبت به بسیج شناخت خوبی وجود نداشت.
اگر آماری در این رابطه دارید، بفرمایید؟
2هزار و 887 پروژه در هفته بسیج افتتاح شد. قبل از هفته بسیج در استان های كشور حاضر شدیم و با حضور سرلشكر سلامی، به صورت نمادین اعلام رسمی انجام دادیم. امسال 10 هزار و 230 پروژه داشتیم كه 2887 مورد آن در هفته بسیج افتتاح شد.
فعالیت های بسیج سازندگی در حوزه اقتصاد مقاومتی به چه شكلی بوده است؟
در عرصه اقتصاد مقاومتی دو موضوع مهم را پیش رو داریم: یكی صندوق های قرض الحسنه می باشد كه كاری مردمی است و تاكنون 23 هزار صندوق با یك میلیون و 100 هزار نفر جمعیت عضو راه اندازی شده اند. سرمایه این صندوق ها هم با پول خود مردم است. 4 هزار و 800میلیارد تومان گردش مالی این صندوق ها نیز بوده است. مقام معظم رهبری می فرمایند: "اگر بخواهیم قوی شویم، باید توسط مردم قوی شویم."
بسیج سازندگی در این عرصه با جیب خالی وارد شد و فقط تسهیل گری و انسجام را انجام داد. صندوق ها قرار نیست كه به بانك تبدیل شوند، پس اختلاسی هم در آنها صورت نمی گیرد. در هفته بسیج هم از 3800 صندوق رونمایی كردیم با 38 هزار و یكصد شغلی كه ایجاد كرده بودند.
و دیگری ایجاد قطب های صنایع تبدیلی كه از فعالیت های بسیج سازندگی در امر اقتصاد مقاومتی است.
محرومیت زدایی چه جایگاهی در بسیج سازندگی دارد؟
یكی از اقدامات و ماموریت های مهم بسیج سازندگی، محرومیت زدایی است كه از مطالبات مقام معظم رهبری هم می باشد.
شما اشاره كردید كه فعالیت های محرومیت زدایی همراستا با دستگاههای اجرایی و دولت است. حال این سوال پیش می آید كه این رابطه دو سویه به چه شكل است آیا دولت هم به این كمك بها میدهد؟ آیا آنها این كمك را طلب میكنند و با شما در كمك كردن به محرومین همراه هستند؟
فلسفه وجودی بسیج سازندگی، وجود گروههای جهادی و تفكر جهادی است، یعنی بسیج سازندگی منهای این تفكر و گروهها چیزی نیست؛ همانطور كه جهاد سازندگی را ادغام كردند و تفكر جهادی در نظام اداری و ساختارهایش حذف شد، بسیج سازندگی هم در راستای همان تفكر به فرمان مقام معظم رهبری متولد شد. پس با این روحیه، به دنبال كار و موتور محركه شدن هستیم؛ یعنی به دنبال اینكه ما را دعوت كنند نیستیم، چراكه دستگاه اجرایی تا نامه نزنند و احساس نیاز نكند، به ما مراجعه نمی كنند؛ اما ما خودمان به سراغشان می رویم و خودمان را عرضه می كنیم. هرجا هم میرویم، میگوییم چنین ظرفیتی را داریم استفاده كنید و كمك كنید اگرچه حتی اگر كمك نكنید هم ما كارمان را انجام میدهیم، یعنی متوقف شما نمی شویم.
مطلب دیگری كه باید در این رابطه بیان شود، این است كه یك زمانی می گوییم امتداد دولتی و اگر كاری انجام داد، ما هم كمك میكنیم؛ اما یك زمانی هست كه گفته می شود دولت لازم نیست كاری انجام دهد. اما این، ما را متوقف نمی كند. وجه بسیجی و انقلابی بودن، و لباس سبزی كه بر تن داریم برای ما این مسئولیت را دارد كه ما نیروی انقلابیم. بسیج میتواند تربیت نسل جدید را داشته باشد تا نیروی تراز انقلاب اسلامی را تربیت كند. یك دستگاه اجرایی اگر كار نكرد و ضعیف بود و احساس نیاز هم نكرد، ما مكلفیم آن كار را انجام دهیم و بار زمین مانده را بلند كنیم.
گام اول هم ترغیب، تشویق و عرضه كردن خودمان و همگام بودن باهم است. خیلی مواقع در دستگاه های دولتی از ظرفیت بسیج سازندگی غافلند و آشنایی ندارند، پس باید خودمان را بشناسانیم. بر این اساس طرحی پیشبینی شد به نام "طرح جامع محرومیت زدایی مردمپایه". در این طرح، هم عرصههای فعالیت مشخص شده و هم بستر كار؛ و بر این اساس با 11 دستگاه اجرایی مدنظر ارتباط برقرار شد و تفاهم نامه هایی منعقد شده است. 11 دستگاه اجرایی هم همراهی خوبی با ما داشتند و برای اولین بار از سوی وزارت كشور سه بار به دستگاههای مرتبط ابلاغ میكند كه این طرح مورد تایید ماست.
در همراهی موتور محركه بسیج سازندگی همراه با اقناعسازی و عرضه خود و داشته هایش، در عملیاتی شدن قطعا دچار مشكلاتی می شود و با این ضریب، نمی تواند در 32 استان كار كند؛ چرا كه ممكن است در بعضی از استان ها مدیران سازندگی به هر دلیلی نتوانند خوب كار كنند یا تمایل دستگاه های اجرایی به یك اندازه نباشد.
پس در عملیات دچار فراز و نشیب هستیم. اما در مرحله گفتمان سازی و ادبیات مشترك، اتفاقی كه افتاده، این است كه موفق بوده ایم. به جرات می توانم بگویم در عملیات هم 50% می توانیم موفق باشیم و 50 درصد دیگر در طی زمان انجام خواهد شد. این اتفاق تا در شهرستانها و روستاها به بار برسد كمی زمان می برد. برای سرعت بخشیدن به این كار، شخصاً در شورای برنامهریزی استانها حضور پیدا می كنیم و با همراهی استاندار، فرماندار، مسؤول بسیج سازندگی و فرماندهی سپاه استانها، برنامه را تشریح و توجیه می كنیم.
در كنار دستگاههای اجرایی دولتی، نهادهای دیگری همچون ستاد اجرایی فرمان امام هم وجود دارد كه خدمات محرومیتزدایی را ارائه می دهد. ارتباط بسیج سازندگی با اینگونه دستگاهها چگونه است؟ این ارتباط بیشتر به صورت همافزایی است یا موازیكاری؟
در این رابطه دو نگاه وجود دارد. بعضی ها میگویند انقدر محرومیت زیاد است كه هر كسی هر كاری انجام دهد، هنوز هم كار هست. نگاه دیگر میگوید همین انجام دادن كار مشابه در یك جغرافیا هم موازی كاری است. نگاه من، نگاه دوم است. ما میتوانیم تقسیم كار كنیم؛ چرا كه توان و ظرفیت دستگاهها با هم متفاوت است. در ستاد اجرایی فرمان امام، یا بنیاد مستضعفان، با اعتبار برای انجام كار صحبت میشود، اما بسیج با جیب خالی برای صحبت میرود. مقام معظم رهبری، هم در دیدار با مسئولین بنیاد مستضعفان، هم ستاد اجرایی فرمان امام ،هم كمیته امداد، و به ویژه در دیدار با مسئولین بسیج و سازمان بسیج سازندگی، به هماهنگی و همافزایی میان نهادهای انقلابی تاكید داشتند. پس این یك ماموریت است.
با سردار سلیمانی فرمانده بسیج مستضعفین برای چگونگی انجام كار جلساتی داشتیم. در این رابطه، باید یك كار پژوهشی برای پیدا كردن مدل اجرایی مورد قبول همه انجام شود. این كار، كاری فرابخشی است؛ به همین دلیل به سردار وحیدی در دانشگاه سپرده شده است و در این رابطه، تفاهمنامهای میان ستاد كل نیروهای مسلح و بسیج مستضعفین امضا شد. طراحی این مدل قطعاً زمانبر است؛ اما ما نباید منتظر بمانیم و باید به خط بزنیم. در این راستا دو كار تاكنون انجام شده: اول تشكیل قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام به ریاست سردار سلامی با موضوع همافزایی در فعالیتهای مشترك؛ كه در شروع فعالیت نتیجه خوبی هم گرفته شد. همین مدل را در سایر فعالیتهای محرومیتزدایی هم اجرا میكنیم.
با بنیاد مستضعفان به نمایندگی بنیاد علوی و همچنین با كمیته امداد هم در بحث محرومیتزدایی، تفاهم نامههایی منعقد شده است؛ و نیز با ستاد اجرایی فرمان امام هم به همین ترتیب؛ و ماهیانه جلسهای با این گونه نهادها برای گزارشگیری در ارتباط با فعالیتهای انجام شده داریم. اگرچه در این فضا به هم نزدیك میشویم، اما هنوز مطلوب نیست.
سوالی كه ممكن است پیش بیاید، این است كه این آمارهایی كه همیشه داده میشود و مورد توجه هم هست، در كیفیت به چه شكل است؟ مثلاً اگر میگوییم 2887 پروژه افتتاح كردیم، آیا به لحاظ كیفی هم پروژههای قابل قبولی هستند؟
دو مطلب اینجا وجود دارد: اول اینكه بعضی ها به خود آمار شك می كنند. این افراد بسیج را نمیشناسند. بسیج یك نهاد نیست؛ بسیج 54 هزار پایگاه دارد كه اگر هر 10 پایگاه یك خانه محروم هم ساخته باشد، می شود 5000 پروژه. پس اعدادی كه بسیج می دهد، برای خودش اعداد بزرگی نیست.
مطلب دیگر این است كه جنس پروژه های بسیج سازندگی با پروژههای دیگر مثل قرارگاه خاتم متفاوت است. پروژه های بسیج سازندگی كوچك، زودبازده، و عامالمنفعه است و نهایتا ظرف یك سال جمع می شود؛ اما در مورد كیفیت باید بگویم كه ما متولی كار نیستیم، ما مجری كار هستیم. متولی كار، دستگاه اجرایی است. مثلا اگر یك مدرسه سه كلاسه میسازیم، نوسازی مدارس نقشه داده و از ما تحویل گرفته است. منابع كار هم از منابع دولت تامین میشود و دولت هم به همین راحتی بودجه نمی دهد. پس باید مشخصات فنی خوبی داشته باشد. حتی در سیل و زلزله های اخیر با همكاری بنیاد مسكن، خانه هایی ساختیم. معاونتهای بنیاد مسكن به تكتك خانههای ساخته شده براساس نقشههای خودشان در پنج مرحله كار را نظارت و رصد میكردند كه كارها با مشخصات فنی مناسب و استاندارد انجام میشود. اتفاقا كیفیت هم بالاتر است، چون ما برای آنها میسازیم و آنها دوست دارند نظارت بیشتری روی كار ما داشته باشند پس كیفیت كار هم بالاتر می رود.
بحث مهمی كه این روزها خیلی رسانهای شده و برای مردم هم قابل توجه بوده، فرمان رئیس جمهور برای ایجاد محدودیت های جدید كرونایی در اول هفته بسیج به همراه اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در این ایام بود كه توانستیم موج سوم كرونا را مهار كنیم. بسیج سازندگی در این راستا چه فعالیت هایی انجام داده است؟
مطلبی كه در این زمینه باید به آن توجه كنیم، این است كه قرآن میگوید "تو كار را با توكل به خدا انجام بده، ولی وقتی كار انجام شد، نباید فكر كنی كه همه كار را خودت انجام دادهای" این یك قاعده قرآنی است كه در پیك سوم كرونا خودش را نشان داد. طرح شهید حاج قاسم سلیمانی كه هنوز هم صددرصد اجرایی نشده، به همراه محدودیت های جغرافیایی و ترددی كه وجود داشت، توانست در مهار پیك سوم كرونا مثمر ثمر باشد.
در طرح حاج قاسم سلیمانی بالغ بر 45 میلیون نفر غربالگری شدند و آگاه سازی صورت گرفت. ولی مهمتر این است كه چون نیت شده كاری انجام شود، خدا هم نتیجه را چند برابر بهتر كرد. در مسیر الهی ثبات قدم و استمرار خیلی مهم است. یعنی نباید كار را رها كرد. به نظر من استمرار طرح شهید سلیمانی از شروع مهمتر است. بسیج سازندگی هم در این طرح به بسیج جامعه پزشكی كمك میكند. در كمك مومنان بسیج سازندگی متولی كار است؛ اما در طرح حاج قاسم سلیمانی بسیج جامعه پزشكی متولی و سازندگی با آن ها همراهی میكند.
در این راستا "كمیته جهادی و حمایت از نیازمندان" داریم. از آنجا كه این طرح قطع زنجیرهای است و با شناسایی بیمار، باید خدماتی دریافت كند تا به جامعه ورود نكند كه به قطع زنجیره كمك شود، پس نیروهای جهادی وارد شده و به ارائه آن خدمات می پردازند. پیوست به همراه شرح وظایف هم در این زمینه تهیه و به بسیج سازندگیهای مراكز استان ها ابلاغ شده است. فعالیت بسیج سازندگی در این طرح، تهیه و توزیع بسته های معیشتی و كمك مومنان است.
به اذعان بسیج جامعه پزشكی در جلسه اخیر، تیم های حمایتی و جهادی جلوتر از تیمهای مراقبتی فعالیت می كنند. این فعالیت ها به صورت نقطه زنی انجام می شوند و ما هم ابلاغ كردیم اولویت اول كمكهای مومنانه، بیماران نیازمند كورونایی باشند. در این راستا 32 هزار تیم حمایتی و پشتیبانی در كشور تشكیل شده است.
به عنوان صحبت آخر، با توجه به نزدیكی سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، اگر خاطره ای دارید بیان كنید.
مثل جبهه مقاومتی كه سید و سالار خود را به انقلاب تقدیم كرد و به اوج قله رسید و نه تنها جبهه شد و جهانی شد، كه به یك مكتب تبدیل شد، و شهید سلیمانی به این مكتب ضریب داد و جبهه مقاومت برای راه افتادن مكتب مقاومت شهید داد؛ ما این را الگو قرار دادیم. نقشه راه بسیج سازندگی را نوشتیم بر مبنای اینكه ما "جبهه جهانی جهادی" را باید شكل دهیم؛ یعنی یك زمانی اردوی جهادی بود، زمانی گروه جهادی، حركت جهادی، جریان جهادی، فناوری انقلاب مثل راهیان نور، ما نباید هیچ محدودیت جهانی داشته باشیم. یعنی جریان جهادی كشور باید بتواند مابهازاء خود را در بلاد اسلامی و حتی نقطهزنی در بلاد كفر را راه اندازی كند. به این ترتیب حركت جهانی جهادی و خدمت رسانی تشكیل می شود.
تاكنون 43 نفر از همكاران جهادی ما به شهادت رسیدهاند، و ما به آنها "جهادگران آسمانی" می گوییم، اما هنوز گواهی شهادت قانونی نیست. قانون صلاح اختیارات بسیج سازندگی را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم كردیم و نمایندگان باید در صحن علنی به آن رای دهند؛ این، آزمونی برای نمایندگان است.
در این اصلاحیه آمده است: اول: دستگاه اجرایی كه در قانون نوشته بود مجاز و میتوانند پروژههای محرومیتزدایی را واگذار به بسیج سازندگی كنند، مكلف است كه در این راه سیاسی كاری را از بین ببرد، و دوم، گروه های جهادی بسیج سازندگی و شهدای جهادگر به عنوان شهید محسوب شوند، كه تا الان شهید محسوب نمی شدند. دفاع مقدس نوین همین جهاد اقتصادی و محرومیت زدایی است خاكریز و سلاح تغییر كرده، اما افراد همان ها هستند. مقام معظم رهبری هم در این رابطه نظر مساعد داشتند؛ بنیاد شهید و ستاد كل نیروهای مسلح همپای كارند؛ و اگر قانون هم مصوب شود، یك گام به جلو برداشته ایم.
تبدیل شدن به جبهه جهانی، گفتمان عمومی جهادی نیاز دارد. حاج قاسم یك شخصیت چند بعدی داشت. یك شخصیت نظامی-استراتژیك تنها نبود. شخصیتی از مدل رهبری و زعامتی بود. از آنها بود كه به قلب ها نفوذ می كرد. من این مسئله را در حضور حاج قاسم در سیل خوزستان دیدم.
در سیل خوزستان، قرارگاه ما به ریاست سردار غیب پرور ریاست وقت سازمان بسیج مستضعفین بود و 8 استان مامور شده بودند آنجا قرارگاه بزنند برای سیلزدگان. هر دو هفته دو روز جلسه داشتیم. صبح ها با سردار غیب پرور به بازرسی میرفتیم و شبها جلسه برگزار میكردیم. سوسنگرد و حمیدیه با این كه سیل بند زده شده بود، اما داشت به زیر آب می رفت و شهرداری و فرمانداری داشت شهر را تخلیه میكرد. یك شب كه به جلسه داشتیم، حاج قاسم بی خبر به جلسه آمد و پس از گوش دادن به صحبت های ما گفت من یك مطلبی دارم. اینها كه 8 سال در مقابل رژیم بعثی از زمین خودشان دفاع كردند، شما اینها را از آب نترسانید. این كاری كه الان شهرداری و فرمانداری می كند اشتباه است. جوان ها باید بمانند و از شهرشان دفاع كنند. فردایش با دستور سردار غیب پرور و حضور خود حاج قاسم با همین ادبیاتی كه باید بایستیم، همه هم پیمان شدند و سوسنگرد و حمیدیه به زیر آب نرفت. روح و تفكر مقاومت حاج قاسم این گونه جوانان را پای كار آورد.
بعد از شهادت حاج قاسم، جریانی را به نام نسل سلیمانی ها در نیروهای جهادی راهاندازی كردیم و خیلی از گروههای جهادی با این نگاه، رشد جهش یافته پیدا كردند. بعد از شهادت شهید فخری زاده هم یك برنامه دیگر برای تقویت روحیه گروههای جهادی در بحث علمی داشتیم. قبل از آن به گروه های جهادی علمی كمتر توجه كرده بودیم و شهادت این شهید عزیز تلنگری برای ما بود كه جریان جهادی كشور در كارهای علمی پژوهشی نیاز به توجه بیشتری دارد.