در دومین سالگرد این سردار بزرگِ اسلام از شما شاعران و هنرمندان كمك میخواهیم كه بیایید با زبانِ هنر، حاج قاسم را بشناسانیم. زبان هنر و شعر، زبان بینالمللی است. نباید از این زبان و ابزارِ مهم انتقال مفاهیم و محتوا، غفلت كنیم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین بزرگداشت دومین سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی تحت عنوان «تشییع نور» در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.
در این مراسم كه با تلاوت آیات قرآن شروع شد، رئیس سازمان نوسازی عباس آباد و نادعلی عضو شورای شهر تهران به سخنرانی پرداختند. همچنین صرافان شاعر آیینی ابیاتی را كه در وصف شهید سلیمانی سروده بود خواند.
در این برنامه مرتضی آلكثیر، نفیسهسادات موسوی، هادی جانفدا، میلاد عرفانپور شعرای این مراسم بودند كه به خواندن اشعار و سرودههای خود پرداختند. همچنین المیرا شریفیمقدم گوینده خبر به بیان خاطرات خود درباره حضور مردم در تشییع حاج قاسم سلیمانی و مزار این شهید پرداخت. در پایان حاج محسن عرب خالقی نیز به مداحی و ذكر مصیبت حضرت زهرا و گرامیداشت حاج قاسم سلیمانی پرداخت.
حمیدرضا مقدمفر دبیر دومین سالگرد شهادت قاسم سلیمانی ضمن سخنانی در این مراسم تصریح كرد: حاج قاسم سلیمانی در دو جا، مردم دنیا را متحیر كرد؛ یكی به مراسم یادبود یكی از شهدای مدافع حرم در شمال كشور برمیگردد كه با اقتدار اعلام كرد تا سه ماه دیگر داعش از این كره خاكی حذف خواهد شد. ابتدا اینها فكر كردند این حرف یك لاف است؛ اما دیدند ایشان سر وعدهای كه دادند محقق شد. دنیا از این اقتدار متحیر ماند كه چطور در آن زمانبندی دقیق داعش نابود شد. این هم در عرصههای سیاسی، نظامی و امنیتی خیلی متعارف نیست. اما حاج قاسم دنیا را متحیر كرد.
وی خاطرنشان كرد: جای دوم در مراسم تشییع ایشان بود كه هم حماسه و هم آن یومالله بود؛ یومالله یعنی روزی كه خداوند خودش را نشان میدهد. روزی كه دستِ خدا به عنوان كمك و عملی كه خدایی است و كار بشر نیست، نشان میدهد. روز تشییع، بیسابقه بود؛ جمعیت كمّی و هم كیفی بود؛ جمعیتی كه دهها میلیونی چه در عراق و ایران و پنج استان و چه كیفیت این جمعیت قشری، ظاهری، اعتقادی، قومی و مذهبی، همه بودند. این جمعیت كمّی و كیفی با دلدادگی و با عشق حضور داشتند و اینجا هم دنیا متحیّر شدند.
دبیر دومین سالگرد حاج قاسم سلیمانی تأكید كرد: هنوز هم برخی نمیتوانند هضم كنند كه چه اتفاقی افتاد و چه شد. مقام معظم رهبری فرمودند این ناشی از صداقت و اخلاص این مرد بوده و این سنت الهی است. اگر كسی با این رویه جلو رفت خداوند محبوبیتش را در دلِ مردم قرار میدهد. این سنت الهی است؛ «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا » اگر كسی مؤمن بود و اگر عملش هم عمل خالصی بود خداوند حبّش را در دل مردم قرار میدهد.
او همچنین با اشاره به اینكه ما معدود آدمی مثلِ حاج قاسم داریم و باید قرنها بگذرد، افزود: آن چیزی كه ما در زیارت امینالله آرزو میكنیم «مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ» از این دریچه خداوند به انسان میدهد و به محبوب دلها تبدیل میشود و آسمانیها بیشتر او را درمییابند و از حضورش بهره میبرند. ما حاج قاسم را هنوز نتوانستیم خوب بشناسیم و شاید سالها طول بكشد. یكی از زبانهایی كه میتوان حاج قاسم را خوب معرفی كرد؛ زبانِ هنر و شعر است. شاید بتوان یك كتاب را با یك بیت شعر حرف زد و در واقع یك كتاب را از لحاظ مفهوم و معنا و محتوا با یك بیت شعر معرفی كرد. چون ما معدود آدمی مثلِ حاج قاسم داریم و باید قرنها بگذرد. نه حاج قاسمی كه دست یافتنی نیست بلكه حاج قاسمی كه دستیافتنی است.
مقدمفر خاطرنشان كرد: چند روز پیش وقتی با ستاد حاج قاسم سلیمانی به محضر رهبر انقلاب رسیدیم ایشان فرمودند كه من درباره «حاج قاسم» گفتم مكتب! این مكتب دو ركن دارد صداقت و اخلاص. اگر میخواهیم حاج قاسم شویم باید به این دو ركن برسیم. البته رسیدن به این دو ركن ساده نیست. چرا كه منظور از صداقت راست گفتن نیست راست عمل كردن هم هست. راست عمل كردن تا كجا میرسد، كسی محبت به اهل بیت دارد. سردار ادعا دارد كه عاشق حضرت زهرا(س) است. در زندگیاش یك خانه در كرمان دارد وقفِ حضرت زهرا(س) میكند. دهه فاطمیه كه در قید حیاتِ دنیایی بودند این جلسه را برگزار میكردند و این خانه به بیتالزهرا(س) تبدیل شد. چند خانه كناری را هم خیرین خریداری و وقف كردند و مردم چه در دوران حیاتِ دنیایی و بعد از شهادت ملجأ و پناهی برای عاشقان اهلبیت است كه هیئت برگزار میكنند.
وی با اشاره به عبارت قرآنی «نعمالعبد انه أواب» به مردمداری و نعمالعبد بودن حاج قاسم اشاره كرد و گفت: یك عبارت قرآنی داریم كه برای دو نفر، ویژه است مختص یك قوم و فرد. بعضی از آیات هست مثلاًٌ آیه داریم «نعم العبد ۖ إنه أواب»؛ این دو جا در قرآن به كار رفته برای دو نفر. معنیاش این است خیلی بنده خوبی است نعم العبد. خداوند میفرمایند خیلی سراغ ما میآید و یاد ما میكند. این عبارت قرآنی یكی درباره حضرت سلیمان نبی و یك آیه هم درباره حضرت ایوب(ع) است. به خاطر ویژگیهایی كه این دو نفر دارند. حاج قاسم جنسش از همین جنسِ «نعم العبد» بود. صداقت و اخلاص با خدا و صداقت و اخلاص با مردم؛ واقعاً خوب مردمداری میكرد نه فقط امنیت و آرامش در مقابل تهدیدات داعش بلكه در سیل و زلزله هم حضور مؤثر حاج قاسم را داشتیم؛ جایی هم تواضع و فروتنی میكرد.
مشاور فرهنگی و رسانهای فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین ادامه داد: امسال میخواستیم شعار انتخاب كنیم بررسی كردیم و دیدیم همان شعار «مرد میدان» خیلی خوب است و به دلِ مردم نشسته است. هر سال این شعار را به ذهن برسانیم. پیشنهادهای متعددی آمد. سردار جملهای دارند و تكیهكلام و تكیه رفتارهایی؛ جایی جمعیتی بود بلند میشد كه برود میگفت حلالم كنید. یك تكیهكلام با مسئولین هم داشت كه میگفت ما مدیون ملت ایرانیم. این مردم را قدر بدهیم كه خوب مردمیاند. جان بدهیم برای این مردم جا دارد. نگاه بلندی نسبت به مردم داشت. میگفت كل ایران حرم است و این حرم شكست بخورد و فرو بریزد و همه مردم ایران را انقلابی میدید و افقِ بلندی داشت. با مردم صادق بود و آنچه میگفت عمل میكرد. اخلاص هم داشت، مخلص نه در شعار! اخلاصش را در عمل ثابت كرد.
وی افزود: اخلاص و صداقت با خدا، با مردم و با ولایت. ولایتمداری حاج قاسم با امثال ما فرق داشت. یك جمله مكرر از سردار پخش میشود كه از شئونات عاقبت بخیری این است دوست داشته باشید این حكیم فرزانه و نائب امام عصر و به ایشان عشق بورزید. واقعاً خودش به این حرفها عمل میكرد. میدانست كه حضرت آقا این نظر را دارد برای او حجت بود. دیگر تقسیمبندی مولوی و ارشادی و حكم و فتوا، ندارد. ولایتمداری و تبعیتش ویژه بود. با ولایت عشقورزی میكرد. حضرت آقا هم به ایشان عشق میورزیدند. دیدید كه امسال در دیدار با خانواده شهید سلیمانی، حضرت آقا به هنگامِ نقل یك خاطره، چطور بغض كردند. نشان داد كه حضرت آقا هنوز در این مصیبت بغض دارند. نه فقط در تشییع و نمازی كه برای ایشان خواندند؛ هنوز داغدارند و این عشق دو طرفه است.
مقدمفر به وجوه دیگر سردار سلیمانی در مبارزه با دشمن پرداخت و گفت: از دیگر وجوه سردار سلیمانی صداقت نسبت به دشمن بود. این خیلی نوبر است. دشمن میدانست حاج قاسم به هیچ وجه اعتمادی به او ندارد. خنده و گریه و اخم دشمن هیچ تأثیری روی او ندارد. دلِ سردار با نصرت الهی گرم است. دشمن را چیزی حساب نمیكرد. من چند سال پیش خدمت سیدحسن نصرالله در لبنان رسیدم. ایشان میگفت یك چیزی كه من میگویم به مقام معظم رهبری و حاج قاسم، این صهیونیستها در سرزمینهای اشغالی خیلی جدّی میگیرند. من تهدید میكنم حیفاء را میزنیم و یا تهدیدات دیگری داریم بلافاصله مردمش به پناهگاه میروند و به آن باور دارند. مثلاً نتانیاهو و رهبرانشان چیزی میگویند مردم به صداقتشان شك دارند و میدانند شاید آنها عملیات روانی میكنند اما حرفهای ما را جدّی میگیرند. حاج قاسم میگوید سه ماه دیگر داعش نابود خواهد شد میدانند راست میگوید. این حرف از جنسِ همان حرفهایی است كه حضرت آقا میفرمایند 25 سال دیگر اسرائیلی وجود ندارد، راست میگویند و محقق خواهد شد.
وی افزود: حتماً شنیدهاید در نقلها؛ ایشان فرمانده لشكر 41 ثارالله بود و در زمان امنیت جنوب شرق، شرورترین اشرار كه جنایتهایی را مرتكب شده بود كه زبانزد بود. حاج قاسم با یك فریبی او را دستگیر كرد. به او وعده داد كه اگر میخواهی دست از سر تو برداریم و به تو حمله نكنیم اینجا پناهنده شو و اماننامه میدهیم. بعد كه ایشان گزارشِ دستگیری را خدمتِ مقام معظم رهبری ارائه میدهند و میگویند كه بالأخره این شرور را گرفتیم. حضرت آقا سؤال میكنند چطوری او را دستگیر كردید؟ توضیح میدهند یك اماننامه دادیم و او هم آمد. حضرت آقا فرمودند سریع آزادش كنید. سردار پرسیدند چرا؟ معظمله فرمودند برای اینكه شما به او وعده دادید. دشمن است و فرقی نمیكند وعده دادید باید صداقت داشته باشید. حاج قاسم در مكتب مقام معظم رهبری آموخته كه باید با دشمن هم صادق باشد. وعده میدهد باید عمل كند و شروری كه حكمش اعدام بود، آزاد میشود.
دبیر دومین سالگرد حاج قاسم سلیمانی در پایان خاطرنشان كرد: این بركات حاج قاسم هنوز ناشناخته است و در دومین سالگرد این سردار بزرگِ اسلام از شما شاعران و هنرمندان كمك میخواهیم كه بیایید با زبانِ هنر، حاج قاسم را بشناسانیم. زبان هنر و شعر، زبان بینالمللی است. نباید از این زبان و ابزارِ مهم انتقال مفاهیم و محتوا، غفلت كنیم. حاج قاسم خیلی شعر دوست داشت و اهل مطالعه بود. در كوچكترین زمانها و فرصتها كتاب دستشان بود و بیشترین مطالعاتشان هم رمان بود و به شعر هم علاقه ویژهای داشت. عاشقها همین ویژگی را دارند. حاج قاسم هم عاشق خدا و ولایت و اهلبیت بود. از این مكتبی كه حضرت آقا فرمودند عقلانیت، تدبیر و حكمت، جزو مدیریت و فرماندهی حاج قاسم بود. اما در كنار همه اینها عاشق دلباخته بود كه خیلیها نمیتوانند حاج قاسم را هضم كنند. اما چه كنیم در بحثِ عقل و عشق. عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی؛ عشق داند كه در این دایره سرگردانند. همچنان كه خود او میگفت قبل از اینكه شهید بشوی باید شهید باشی و شهیدانه زندگی كنی.