دبیركل جبهه مبارزه مردمی فلسطین تاكید كرد: روابط شهید قاسم سلیمانی با نیروهای ملی، ناسیونالیست و نیروهای چپ گرا به دور از نگاه مذهبی و طایفهگرایی بود و ما حتی یك بار هم رگههای مذهبی را در روابطمان با شهید قاسم سلیمانی احساس نكردیم.
خبرگزاری تسنیم ـ دفتر دمشق : مسئله فلسطین و مسجدالاقصی موضوع محوری و نخست امت اسلام است كه از زمان شكلگیری غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه به سبب همدستی و توطئهچینی حكومتهای سازشكار عرب با حامیان غربی این رژیم به ویژه آمریكا در شرایط بسیار سختی به سر میبرد، با این حال مهمترین مانع اجرای این توطئهها، وجود مقاومتی است كه توانسته به سطح بازدارندگی فعال و موثر برسد كه اوج آن در نبرد اخیر «شمشیر قدس» نمایان شد و البته به گواه رهبران و فرماندهان گروههای مقاومت فلسطین، بیشترین نقش را در ارتقای جایگاه مقاومت و افزایش توان بازدارندگی آن، شهید حاج قاسم سلیمانی ایفا كرده است كه فلسطین، به بزرگترین آرمان وی تبدیل شده بود.
جبهه مبارزه مردمی فلسطین از جمله این گروههای مبارز است كه سران آن نزدیكی زیادی با حاج قاسم داشتند و دبیركل آن «خالد عبد المجید» است.عبدالمجید مقیم دمشق و با توافقاتی كه به زیان منافع ملت فلسطین باشد از جمله توافق اسلو مخالف است، وی سابقه شركت در عملیاتهای ضد صهیونیستی را دارد.
عبدالمجید در گفتگوی اختصاصی با تسنیم به نقش سردار سلیمانی در حمایت از گروههای فلسطینی در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی پرداخته است.
* شما اولین بار كجا حاج قاسم را دیدید و چقدر او را از نزدیك میشناختید؟
من اولین بار در سال 2006 پس از پیروزی حزب الله (در جنگ 33 روزه) و در چارچوب دیدارهای عمومی گروههای فلسطینی در تهران با حاج قاسم سلیمانی دیدار كردم و یادم هست كه گروههای مقاومت در آنجا درباره شرایط فلسطین صحبت كردند.
از همان دیدار اول با شهید قاسم سلیمانی، من او را شخصیتی متواضع یافتم؛ مردی كه دائم در تكاپو بود و همه مسائل محور مقاومت و كشمكش عربی ـ صهیونیستی را با جزئیاتش دنبال میكرد. مهربانی و اخلاق والایی این مرد از همان دیدار اول در ذهن من باقی ماند.
* روابط گروههای مختلف با ایشان چطور و بود و حاج قاسم چه تعاملی با گروههای فلسطینی كه بعضا شاید با هم متفاوت هم باشند، داشت؟
پیش از اولین دیدارم با شهید قاسم سلیمانی در تهران، مطالبی درباره ایشان شنیده بودم و از نقش او دوشادوش مقاومت اسلامی در لبنان و اوضاعی كه منطقه شاهد آن بود و به ویژه شرایطی كه عراق آن را پشت سر میگذاشت، شنیده بودم. اینها را من از زبان برادرانمان در حزب الله میشنیدم و بعد از دیدارهای مكرری كه با شهید قاسم سلیمانی داشتم -كه با محوریت بررسی اوضاع فلسطین در تمام ابعاد مبارزاتی و مقاومت بود- شاهد بودم كه او همه رخدادهای نوار غزه و نیز كرانه باختری را دنبال میكرد و شماری از برادران از سوی وی و مسئولان، پیگیر مسائل با گروههای مقاومت فلسطین بودند.
ما به این رابطهای كه با شهید قاسم سلیمانی داشتیم افتخار میكنیم، مردی كه سهم عمده و اصلی را در ساخت قدرت موشكی و شكل دهی به شاخههای نظامی گروههای مقاومت داشت، نیروهایی كه توانستند در مقابل پروژه بزرگ بینالمللی و منطقهای كه با كمال تاسف با پوشش عربی برای از بین بردن مسئله فلسطین شكل گرفته و بر آن نام توافقنامه اسلو نهاده شده، ایستادگی كنند. بنابراین دستوركار دیدارها، تقویت توانمندیهای نظامی برای مقابله با دشمن صهیونیستی بود.
آخرین آنها، نبرد شمشیر قدس بود كه اشغالگران را به ذلت كشاند و ضربات دردناكی بر عمق رژیم در تلآویو، فرودگاهها، شهركها و پادگانهایش وارد كرد. تمام این دستاوردها به دلیل همین رابطه و این آمادهسازی و آن نگاهی است كه شهید قاسم سلیمانی آن را با گروههای مقاومت فلسطین ایجاد كرد.
* مردم فلسطین فلسطین چه در كرانه باختری و چه در نوار غزه یا حتی در مناطق دیگر جهان، چقدر با حاج قاسم سلیمانی آشنایی دارند؟
شما خوب میدانید كه شهید قاسم سلیمانی در سالهای متعدد در رسانهها حضور نداشتند، اما جنگهایی كه آمریكا و متحدانش و ایادی آن در كشورهای مرتجع عرب یا باندها و سازمانهای تكفیری در منطقه به راه انداختند، و حضور حاج قاسم برای مقابله با آنها او را به مردم این كشورها شناساند.این آشنایی صرفا مختص مردم فلسطین نیست بلكه همه ملتهای منطقه حاج قاسم سلیمانی را شناختند.
ملت فلسطین به شهید قاسم سلیمانی ارج و احترام میگذارند. مردم، شهید قاسم سلیمانی را همراه با حشد شعبی عراق در جبهههای جنگ میدیدند و دیدارهایش با گروههای مقاومت و حضورش در سوریه و نقشی كه در مقابله با سازمانهای تكفیری و تروریستی در این كشور داشت را ملاحظه میكردند. این اقدامات او ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را متضرر كرد و به آنها ضربه زد. نقش ایشان در صحنه لبنان در كنار روابط راهبردی كه با یمن داشت همگی در شكلگیری این ضربات نقش داشت.
شهید قاسم سلیمانی با این اقدامات خود نقش اساسی در شكلگیری این محور با تمام طرفها و كشورهای عضو آن داشت و تاثیرات خود را بر ملت فلسطین داشت.در كرانه باختری و نوارغزه، مردم فلسطین به وجود چنین نقشی، به این پیروزیها و به این اقدامات شهید قاسم سلیمانی افتخار میكردند.
آنها به حجم آموزش و آمادگی كه كادرهای مقاومت به آن دست یافته بودند افتخار میكردند و از این رو مردم فلسطین، ایثارگری و تواضع وی را مایه افتخار خود میدانستند و متاسفانه در سایه نبود نقش آفرینی از سوی برادران عرب خود در این سطح و حتی اقداماتی متضاد از سوی كشورهای عرب كه رهبرانش علیه مسئله فلسطین دسیسه چینی كردند آن را مایه مباهات خود میدانستند، چون بر خلاف آنها، شهید قاسم سلیمانی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و نماینده امام علی خامنهای برای انجام این نقش برای فلسطین و قدس حاضر بود.
در خصوص رویكرد، اندیشه و دیدگاه شهید حاج قاسم سلیمانی، وی همواره بر موضوع فرامذهبی و فراطایفی و مقابله با چنددستگی و تعصبهای كوركورانه قومیتی تاكید میكردند، در رابطه با مسئله فلسطین به عنوان مسئلهای كه صرفا به ملت فلسطین مربوط نبوده بلكه مسئله امت اسلام است و در بعد رفتاری كه در چارچوب دیدارهایتان با شهید داشتید تا چه حد این رویكرد را در حاج قاسم سلیمانی مشاهده میكردید؟
ما حتی یك بار هم رگههای مذهبی را در روابطمان با شهید قاسم سلیمانی احساس نكردیم، شما خوب میدانید اكثریت ساكنان منطقه بلاد شام (فلسطین، سوریه و لبنان) از اهل تسنن هستند كه فلسطین و غزه هم جزو آنها است، چنین مسائلی را او پشت سر خود گذاشته بود، برعكس، اساس و پایه این روابط، مبارزه با اشغالگر صهیونیستی و آمریكایی قرار گرفته بود و هدف تقویت مقاومت قرار داشت.
روابط شهید قاسم سلیمانی با نیروهای ملی، ناسیونالیست و نیروهای چپ گرا به دور از نگاه مذهبی و طایفهگرایی بود او منعكس كننده موضعی است كه میتوانم آن را با تعبیر جهانی در كنار روابط بین المللی توصیف كنم، چه این روابط با ونزوئلا باشد یا دیگر كشورهای متحد و دوست فلسطین، ایران و محور مقاومت.
ما هیچ وقت هیچ نوع زمینه مذهبگرایی خاصی را در ایشان احساس نكردیم بلكه برعكس ما شاهد آن بودیم كه او به ویژه در صحنه فلسطین، سوریه، عراق و لبنان به شدت به دنبال آن بود كه تمام مذاهب و تمام طوایف به ویژه طوایف اهل تسنن نمایندگانی در خور داشته باشند، این مسئله را در حشد شعبی و نقشی كه شهید قاسم سلیمانی در حمایت از بسیاری از فعایتهای انجام شده در صحنه سوریه و لبنان داشت شاهد بودیم، زیرا مبارزه ما با اشغالگران مبارزه برای بقا است، مبارزه ما با اشغالگران ویژگی مذهبی نداشته بلكه سیاسی است، طرف مقابل، اشغالگر است حال چه صهیونیستی باشد یا آمریكایی كه در عراق یا سوریه حضور دارد.
این نمونهای منحصر به فرد در سایه شانتاژ مذهبی و طایفهای از سوی آمریكا و متحدانش در منطقه است و در شرایطی است كه آتش این گرایشهای طایفهای و مذهبی زبانه میكشد.
* شما چگونه خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی را دریافت كردید و چه احساسی در آن لحظه داشتید؟
ما اینجا در دمشق بودیم، زمانی كه خبر منتشر شد، ابتدا واضح و مشخص نبود، اما بعد از آن كه از خبر مطمئن شدیم، این خبر همچون صاعقهای بر ما نازل شد، زیرا ما از جایگاه و نقشی كه شهید قاسم سلیمانی داشتند آگاه بودیم.
جایگاه ایشان در صحنه فلسطین و منطقه غیر قابل انكار بود، اما در عین حال با توجه به آشنایی كه با شهید قاسم سلیمانی داشتیم میدانستیم كه او آرزوی شهادت در راه قدس را داشت و آرزویش شهادت برای امت بود.
ما این مرحله را مرحله جدیدی از مبارزه با دشمنان امت میدانیم كه باید تمام نیروها و كشورهای عضو محور مقاومت انتقام این اقدام را گرفته و به ایالات متحده و ایادی آن در منطقه كه مرتكب این جنایت بزرگ شدند پاسخ دهیم.
هدف از این جنایت فقط شهید قاسم سلیمانی به دلیل نقش بزرگی كه دارا بود، نیست، بلكه كل محور مقاومت را هدف قرار داد، اما نمیدانستند كه محور مقاومت و شهید قاسم سلیمانی موفق شدند فرماندهان و كادرهایی را در منطقه، در جمهوری اسلامی و ایران و عراق و سوریه و فلسطین تربیت كنند كه این راه را ادامه دهند. موشك باران پایگاه آمریكایی عین الاسد در عراق واكنش صریح و واضح به این اقدام جنایتكارانه بود.