صدای جمهوری اسلامی ایران

همزمان با سومین سال انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نشست خبری برای پاسخ به پرسش های اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

همزمان با سومین سال انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی از سوی رهبر معظم انقلاب، نشست خبری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای پاسخگویی به اصحاب رسانه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با خوش آمد گویی به اصحاب رسانه و خبرنگاران در سخنانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی دارای وظایف متنوع و متعددی است. به عنوان مثال در ایام محرم و صفر با بیش از 90 هزار هیئت مذهبی تعامل دارد، خوب است كه فعالیت 93 هزار 954 هیئت تبلیغ شود كه چه برنامه‌ها و دسته‌بندی‌های دارند. در گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات با تلاش و كوشش فراوان به سمت و سوی علمی‌تر شدن، مردمی و اجتماعی‌تر شدن و جوانانانه‌تر شدن حركت می‌كند.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: در گام دوم می‌توان گفت قدری حركت ما جوان‌محور بوده است. ضمن احترام به همه زحماتی كه پیش از این در مجموعه سازمان تبلیغات و در دیگر دستگاه‌های فرهنگی كشیده شده است تلقی بنده این است كه می‌شود این تمایزها و تفاوت‌ها را نشان داد. باید گفت مسئولیت‌های متعدد و متنوعی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است و سعی ما یك حركت رو به جلو در گام دوم بوده است.‌

لزوم بازسازی ساختار فرهنگی

نخستین سوال توسط محمد عكاف سردبیر روزنامه جام جم مطرح شد. حجت الاسلام محمد قمی در پاسخ به سوال سردبیر روزنامه جام جم در خصوص هم افزایی بین نهادهای فرهنگی و تبلیغی گفت: ما دستگاه‌های فرهنگی متعددی داریم كه هر كدامشان به ضرورتی به جا تأسیس شده‌اند اما برای گام دوم انقلاب ضروری است ساختار نهادهای فرهنگی بازسازی شود و این ساختار فرهنگی بازسازی انقلابی می‌خواهد. معاونت فرهنگی در همه دستگاه‌ها وجود دارد و من موافق این هستم كه برای تجمیع توان‌ها و هم افزایی نهادهای فرهنگی باید تلاش كرد. رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این خصوص دغدغه مند و همگام و همسو فكر می‌كند كه وقت بازسازی و باز آرایی رسیده است. ما نیز سعی می‌كنیم توان كارشناسی را افزایش دهیم و موازی كاری‌ها كم شود و ما این هم افزایی را شروع كردیم. منتها فرهنگ امر زمانبری است.

مفهوم تواصی باید فراگیر و عملیاتی شود

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال دوم كه توسط خبرنگار میزان در خصوص دستاوردهای سازمان تبلیغات جهت تبلیغ دین و در تشریح برند «نشر خوبی ها» مطرح شد، گفت: ما پرچمدار گفتمان پیش‌برنده در فضای عمومی هستیم. جوانان مكتبی باید این فضا را به دست بگیرند. اسلام ناب به عنوان فطرت اسلامی با هویت ما عجین و سازگار است. فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی با هم عجین هستند. مردم ایران به شدت فرهیخته و دین باور هستند و این موضوع را پایش های جامعه شناسانه تصدیق می‌كند و برخلاف چیزی كه در تبلیغات عنوان می‌شود، دین باوری جوانان درصد بالایی دارد.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: اسلام برای سعادت جامعه و برای ارتقای فرهنگی جامعه، مساله مراقبت از همدیگر را ترویج كرده است. فلذا مفهوم تواصی به عنوان مفهومی دینی باید فراگیر و عملیاتی شود. تواصی به حق و تواصی به صبر باید كرد و همه در این امور باید دست به دست هم دهند. مكتب امام (ره) بهترین قرائت از اسلام ناب محمدی (ص) را پیش روی ما قرار داده است و نشر خوبی‌ها در امتداد تبلیغ عمومی دین است. ما برای اینكه این شعار عمومی پسند باشد آن را انتخاب نكردیم بلكه تلقی ما از دین نشر خوبی‌ها است. اگر مردم مراقب خوبی‌های هم نباشند و تنها اشكالات همدیگر را ببینند و خوبی‌ها را نبینند خوب نیست، گرچه در مواجهه با ما مسئولان باید سخت گیر باشند. شبكه‌های اجتماعی بستری برای نشان دادن خوبی هاست.عده‌ای موظف به نشر خوبی‌ها هستند مانند رسانه ملی، اما در بین عموم مردم هم ترویج خوبی‌ها باید رایج شود. به عنوان مثال وقتی در عید غدیر مغازه داران به عشق امیرالمومنین (ع) تخفیف می‌دهند و اعلام می‌كنند، این جلوه‌ای از همان نشر خوبی‌هاست.اینكه در این زمانه مسائل اقتصادی فشار زیادی به مردم می‌آورد، آن كسی كه جلوی ناامید كردن مردم را می‌گیرد اشاعه خوبی كرده است. در این مسیر و زمینه خیلی باید بیشتر جلو برویم.

حجت الاسلام قمی افزود: یك دسته از امور حاكمیتی معمولی وجود دارد كه دستگاه‌ها موظف هستند و ما نیز موظف هستیم. به عنوان مثال ما برای مؤسسات قرآنی مجوز برگزاری آزمون حفظ قرآن یا صحت كتابت قرآن صادر می‌كنیم. این یك شئون حاكمیتی است كه مجوزی صادر می‌شود.به مجموعه‌های مردمی كمك می‌كنیم كه اتحادیه‌ای شكل بگیرد و این فعالیت‌ها تقویت شود. در هیئت‌های مذهبی هم مجوزی صادر می‌شود تعاملی با یك مجموعه صورت می‌گیرد كانون‌های فرهنگی و تبلیغی مواردی از این دست نقش‌های حاكمیتی هست كه سازمان باید انجام دهد. به عنوان مثال انتخابات كانون مداحان شورای هیئت‌های مذهبی جمعیت بانوان فرهیخته كانون‌های فرهنگی تبلیغی بین فعالین مردمی انتخاباتی برگزار می‌شود. نمایندگان در گستره شهرستانی استانی و ملی پیدا می‌كنند این روایت معمولی از كارهای حاكمیتی به عهده ما است یا مجموعه‌هایی كه اداره می‌كنیم فرضا ما در حوزه هنری 200 سینما داریم. در شرایط كرونایی كه درب سینما را می‌بندند شما باید كاری كنید كه این بچرخد. كسی كه 20 سال است كارمند سینماست نمی‌شود به او گفت پول نداریم.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: در شوراها و مجامع بالادستی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی جوانان و بقیه موارد از این دست حضور داریم. اینجا می‌توان گفت در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه طرح‌هایی را پیش بردیم. ما از هر فرصتی كه به دست آمده است سعی كردیم مطالبه‌ای را مطرح كنیم. ما خود را نماینده مجموعه‌های مردمی در حاكمیت می‌دانیم، باید این مردمی بودن گسترده‌تر از امروز بشود. اما ما این شأن را وظیفه خود می‌دانیم كما اینكه برخی از منویات و مقاصد رهبری باید به مجموعه مردمی منتقل شود باز ما خود را واسطه این مساله می‌دانیم.

نسبت به مسائل آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها دغدغه داریم

حجت الاسلام قمی خاطرنشان كرد: ما نسبت به مسائل آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها دغدغه داریم و پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی ایجاد كردیم. مجموعه آموزش‌هایی كه فكر می‌كنیم از مجموعه مردمی برنمی‌آید یا خودمان زمینه‌سازی كردیم یا زمینه را برای مردم فراهم می‌كنیم. اداره كردن دانشگاه سوره، خبرگزاری مهر، مجموعه تبیان، انتشارات امیركبیر، مجموعه مدارس صدرا، حوزه هنری، پژوهشكده باقرالعلوم، مجموعه سرچشمه و مجموعه‌های متعددی كه باید قدرتمند اداره شوند و اثر گذار باشند. از باب مثال امیركبیر آثار تولیدی پرفروش و پر مخاطبی داشت كه دو برابر شده است. آثار تولیدی مجموعه چاپ و نشر بین‌الملل وابسته به سازمان چهار برابر شد.مجموعه كتاب شهر به عنوان یك درگاه‌های عرضه كتاب به خصوص در شهرهایی كه امید ما این است كه در دسترس قرار دادن كتاب و محصولات فرهنگی سرانه مصرف جامعه را بالا ببرد بیش از دو برابر شده است تعداد فروشگاه‌های ما و شاید حدود سه و نیم برابر ظرفیت این اماكن فرهنگی بیشتر شده است هر كدام از این موارد جای گزارش دادن دارد.

تمام سامانه‌های نظارتی دولتی بر ما حاكم است

حجت الاسلام قمی ادامه داد: با زحمات دوستان ما انضباط بخشی ما بیشتر شد. تعهدات مالیاتی و بیمه‌ای ما بهتر و به روز تر شد. حسابرسی‌ها دقیق‌تر شده است.تصوری وجود دارد كه ما مجموعه‌ای هستیم كه پاسخگو نیستیم چون زیر نظر رهبری هستیم .4 مجموعه و قوه از مجلس و قوه قضائیه و سازمان بازرسی كل كشور و هم مجموعه نظارتی دولت بر ما نظارت دارند و در تمام سامانه‌های دولتی عملكرد ما ثبت است. غیر از این كه اختیارات بسیاری از مجموعه ما در دست دولت است. جذب نیروی سازمان تبلیغات اسلامی، استخدامی و غیر استخدامی در دست دولت است. بودجه در دست دولت است. تمام مالیات‌هایی كه پرداخت می‌كنیم و تمام حقوقی كه به افراد داده می‌شود در سامانه‌های رسمی دولتی ثبت می‌شودتمام سامانه‌های نظارتی دولتی بر ما حاكم است. بماند كه دفتر رهبری و زیرمجموعه‌های آن انواع نظارت را بر این سازمان جاری می‌كند. می‌توانیم ادعا كنیم كه امروز سازمان به لحاظ مالی، بیمه‌ای، مالیاتی و مدیریتی منظم‌تر بهتر شده است. سازمان قدری سبك تر و جوان‌تر شده است. میانگین سنی مدیران این سازمان بیش از 15 سال كاهش پیدا كرده است. در فضاهای متعدد سعی كردیم به روز تر شود.

یكی از راه‌های تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری است

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص برنامه سازمان تبلیغات اسلامی برای شناساندن فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید آثار گذشتگان را در پیش روی شما قرار دادیم و این برای شما آورده دارد. یكی از راه‌های تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری علی‌الخصوص گردشگری مذهبی است كه باید تقویت شود. با وزیر سابق میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص گفتگو كرده بودیم اما متأسفانه شرایط گردشگری بخاطر كرونا كمی سخت شده بود و نتوانستیم به همكاری خوبی برسیم. گردشگری جزئی از زندگی است و ما غیر از گردشگری مذهبی به گردشگری در حوزه اماكن تاریخی نیز توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: از اماكن گردشگری می‌توان بهترین استفاده در نشر خوبی‌ها را داشته باشیم. در جریان سفر به استان بوشهر اصرار داشتم گردشگری مقاومت در آنجا برجسته شود. مقابله مردم دلیر بوشهر با پرتغالی‌ها و انگلیسی و با دست خالی نماد مقاومت است. در حال حاضر دو جلسه كوتاه با وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری داشتم كه امیدوارم نتیجه بخش باشد. همچنین در این خصوص باید گفت بخشی از سازمان تبلیغات اسلامی اردو داری را دنبال می‌كرد كه ممانعت‌های ستاد مبارزه با كرونا باعث كم شدن فعالیت‌ها این بخش شد.

آمادگی به عهده گرفتن فرآیند كلی مراسم اربعین را داریم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال سردبیر سایت عقیق در خصوص رویكرد سازمان تبلیغات اسلامی در فضای اربعین و برنامه‌های این سازمان برای تسهیل شرایط گفت: از رسانه‌هایی كه به صورت ویژه در حوزه محرم تلاش كردند تشكر می‌كنم. ما در برنامه‌های محرم و ماه رمضان مسئولیت محوری داریم.مسئولیت محرم بر عهده ماست و طبیعتاً بیش از مواردی كه مسئولیت اصلی داریم، كمك خواهیم كرد. اما اینجا در موضوع اربعین صریح می‌گوئیم آمادگی به عهده گرفتن فرآیند كلی مراسم اربعین را داریم و با توجه به اینكه تناسب مأموریتی داریم می‌توانیم نقش خوبی را ایفا كنیم. اما از آنجایی كه دستگاه‌های دیگر عهده دار مسئولیت اربعین هستند ما وظیفه خودمان را تنها كمك حال و تسهیل گر می‌دانیم و به اندازه خودمان در این فضا گام برداشته و كمك می‌كنیم.از خنثی كردن فشارهای پشت پرده در فضای اربعین تا كمك به مجموعه‌های فعال اربعینی در فعالیت‌هایمان گنجانده شده است ولی چون ما مسئولیت حوزه اربعین را بر عهده خودمان نمی‌بینیم به اندازه خودمان مسئولیت را انجام می‌دهیم در حالی كه تلقی ما این است كه بیش از وضع موجود می‌توانیم خدمت رسان باشیم.

به عملكرد سازمان تبلیغات اسلامی حتماً نمره قبول می‌دهم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص شعار محوری سازمان تبلیغات مبنی بر مردمی كردن فعالیت‌ها و لزوم چابك سازی تشكیلات برای تحقق این هدف گفت: مردمی شدن فعالیت‌های فرهنگی را تنها راه در حركت فرهنگی مؤثر و مثمر در جامعه و در كل دستگاه‌های فرهنگی میدانم. اگر مردم را محور بدانیم و به محوری بودنشان التزام داشته باشند مسائل موجود فرهنگی را حل خواهیم كرد و سازمان تبلیغات هم باید همین كار را بكند. این مساله در همه جا مهم است و همه دستگاه‌ها باید مردم را محور حركت قرار دهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در خصوص عملكرد سازمان در انتهای سه سال حتماً نمره قبول می‌دهم اما نمره عالی نمی‌دهم چرا كه موانعی از ساختار و كم توانی و خیلی موارد دیگر در این بین بوده است. در سال نخست نمره بالای ده به عملكرد سازمان می‌توانستم بدهم. سال دوم این نمره رشد كرد و سال سوم به نمره قابل قبولی رسید ولی با نمره عالی فاصله داریم.

حجت الاسلام قمی افزود: در خصوص مجموعه‌های مردمی اینكه چه خدمتی به آنها ارائه دهیم محل مناقشه است اما نكته مهم این است كه باید آزادی لشكر مردمی عرصه فرهنگ را به رسمیت بشناسیم. تأمین آزادی مجموعه‌ها، تأمین زیر ساخت‌های حقوقی و قانونی برای هیأت‌های مذهبی ازجمله فعالیت‌های این دوره است و این را جز خدمات خود در سازمان تبلیغات می‌دانیم. همچنین آموزش و توانمند سازی دیگر كمكی است كه به مجموعه‌های مردمی خواهیم كرد و این مساله به راحتی می‌تواند انجام شود.

خود را خادم فرهنگ می‌دانیم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص الحاق شورای هماهنگی تبلیغات به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: آنچه به ما سپرده شده جدی و محكم گرفتیم و خود را خادم فرهنگ میدانیم و هر چه كه رهبر معظم انقلاب صلاح بدانند ما تابع هستیم و این امر تا حكمی صادر نشود نمی‌توان در خصوص آن صحبت كرد اما می‌توان گفت تا كنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

وظیفه ما این است كه در راستای فرزندآوری بیشتر گام برداریم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهیختگان در خصوص برنامه سازمان تبلیغات برای توجه به محوریت خانواده برای حل مشكلات جامعه گفت: اهتمام به امر خانواده حلال مشكلات پیچیده در سبك زندگی اشتباه امروزی است. اصلاح سبك زندگی جز با اصلاح خانواده امكان پذیر نیست. برای مثال توصیه بنده به دوستانی كه می‌خواهند قراردادی راجع به مسكن بنویسند این است كه امتیاز ویژه‌ای برای خانواده‌های بزرگ قائل شوند.

قمی ادامه داد: تنها پیوست فرهنگی در امور مختلف كافی نیست بلكه باید زاویه دید فرهنگی با محوریت خانواده در امور گوناگون همچون نظام شهرسازی و خانه سازی مورد توجه قرار بگیرد. رسانه ملی یكی از مهمترین ابزارهای ترویج خوبی‌ها در جامعه است. از این جهت ما همكاری وسیعی با رسانه ملی داریم. تعداد زیادی برنامه از جمله برنامه «مامانها» با همكاری سازمان تبلیغات اسلامی با رسانه ملی روی آنتن تلویزیون می‌رود. به نظر می‌رسد این برنامه‌ها موفق عمل كرده و كارنامه قابل دفاعی دارند.

وی افزود: به طور طبیعی وقتی خانواده در اولویت باشد، نقش زنان و مراقبت از كودكان نیز برجسته می‌شود.بحث دیگری كه باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله فرزندآوری است. در خانواده تك فرزند مشكلات تربیتی، فرهنگی و اجتماعی فراوان‌تر است. بنابراین وظیفه ما این است كه در راستای فرزندآوری بیشتر و خانواده‌های پررونق‌تر برنامه سازی كرده و در این مسیر گام برداریم.

دسته بندی‌هایی نظیر قشر خاكستری و… را دقیق نمی دانم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سوال بعدی كه خبرگزاری فارس در خصوص اقداماتی كه برای قشر خاكستری انجام شده، مطرح كرد گفت: من مقداری با ادبیات قشر خاكستری موافق و همراه نیستم، می‌شود از منظرهای مختلف جامعه را دسته‌بندی كرد و اشكالی هم ندارد. از منظر مناسك اگر بخواهیم جامعه را بررسی كنیم تعداد كسانی كه به مناسك ملتزم هستند بیشتر است اما تصور می‌كنم این گونه دسته‌بندی كردن‌ها دقیق نیست. من اكثر قریب به اتفاق مردم كشورمان را متدین و مذهبی، علاقمند به جلسات سیدالشهدا می دانم.

قمی ادامه داد: وظایف دستگاه تبلیغی به تناسب موضوعات برای دستگاه‌های مختلف متفاوت است كه به هم اندیشی نیاز دارد، وقتی ما كار انیمیشن یا سینمایی انجام می‌دهیم نمی‌گوییم فقط كسانی كه مسجد رفتند آن را مشاهده كردند، یك فیلم می‌تواند آنقدر جذاب باشد كه بسیاری آن را به ابزارهای متعدد و متفاوت تبلیغ كنند و اقشار مختلفی از جامعه و جوانان را در بر بگیرد. از باب مثال برخی از اپلیكیشن‌های كاربردی وجود دارد كه به درد اقشار مختلف جامعه می‌خورد یا كتاب‌هایی همچون كتاب امیركبیر كه در سوره مهر نوشته می‌شود، پرتیراژترین و پرفروش‌ترین اثر در نمایشگاه سال گذشته بوده است.

حجت الاسلام قمی افزود: یكی دیگر از كارهایی كه ما را به فضای عمومی‌تر جامعه نزدیك كرده است شركت كردن بیشتر و جدی تر هیئت‌های مذهبی و روحانیون در خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر و رفع گرفتاری از مردم است. ما تلاش كردیم كه امام جماعت پیش از اینكه امام جماعت باشد امام محله خود باشد. كل جوانان با او ارتباط برقرار كنند این كه این كار دیده نمی‌شود به این علت است كه این مسیری است كه بخشی از آن تنها طی شده و جمعیت زیادی از مساجد كشور هنوز به این نقطه نرسیده اند.

با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری اختلافی نداریم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق در خصوص اختلاف سازمان تبلیغات با حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان تبلیغات همكاری فشرده ای با حوزه هنری دارد و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارتباط داریم حتی به خدمت جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم هم رسیدیم و تبریك گفتیم و هیچ اختلافی با این دو نداریم و تاكید بر هم افزایی فعالیت‌ها داریم.

بانوان در ساحت هنر عناصر مهم و غیر قابل حذف هستند

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال همشهری تی وی در خصوص ماجرای تعطیلی رشته تئاتر در هنرستان سوره و دغدغه اهلی فرهنگ گفت: دانشگاه سوره مدیریتش با هنرستان متفاوت است. این سوال را باید از آقای دادمان هم بپرسید. حتماً بانوان در ساحت هنر عناصر مهم و غیر قابل حذف هستند. زمانی كه یك مركزی ایجاد می‌شود برای اهداف و مقاصدی ایجاد می‌شود. مجموعه مدیریتی آنجا برای دوره‌ای موقت برای اینكه بتوانند درباره ورودی‌های رشته، خدماتی كه مقاصد بلند فرهنگی را تأمین كند برای مدتی تعطیل كنند و بازسازی و احیای كرده و باز ورودی گرفته می‌شود و روند حضور و رشد جریان انسانی را بعد از آن دنبال می‌كنند. تاكید می‌كنم در عرصه هنر بانوان قابل حذف و صرف نظر كردن نیستند و موافق اهداف انقلاب اسلامی و مدیریتی هم نخواهد بود.تا اینجا اتفاق طبیعی افتاده و اگر متوجه شویم اتفاق بیشتری افتاده جای تدبیر دارد.

وی افزود: در خصوص فیلم‌ها اگر در دولت در خصوص مراقبت و صیانت از فرهنگ ایرانی غفلتی شده باشد، ورود پیدا می‌كنیم و این اتفاق به صورت نادر افتاده است و حتماً مجموعه‌ای كه 200 سینما دارد قطبی در جریانات فرهنگی است و با هماهنگی‌های لازم بالادستی این موضوعات حل خواهد شد. امیدواریم در دوره اخیر حسب ظواهر كمتر به این موارد مشكل زا بربخوریم.

در حوزه مؤسسات قرآنی بین سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد موازی كاری وجود دارد

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص تعطیلی مؤسسات قرآنی زیر نظر سازمان به دلیل كرونا گفت: یكی از مصادیق بلا تكلیفی و آشفتگی حوزه قرآن است. در حوزه مؤسسات بین ما و وزارت ارشاد نسبتاً موازی كاری وجود دارد و در مقوله قرآن چندین دستگاه دیگری هم وجود دارد كه جا دارد تمركز ویژه شود. یكی از مظلوم ترین عرصه‌ها مجموعه قرآن است و از مظلوم ترین مجموعه‌های مردمی كه در كرونا صدمه دیدند مؤسسات قرآنی هستند. متأسفانه برای شرایط كرونایی و بازسازی و احیای مؤسسات قرآنی علیرغم پیگیری‌هایی كه شده است اعتباری تخصیص داده نشد و غیر كمك‌های خود مردم كمك مؤثری به مؤسسات قرآنی نشد. به عنوان مسئول در این زمینه شرمنده ام و خواهش ما از دولت جدید این است كه ماجرای مؤسسات قرآنی را جدی گرفته و به آن اولویت دهند. امیدواریم در شرایط جدید از هر مسیری كه می‌توانند به مؤسسات قرآنی كمك كنند. در خیلی از كشورها كتابخانه و دانشگاه و كلیسا را تعطیل نكردند و اینجا نیز باید واقعیت‌ها را بپذیریم چرا كه زندگی تعطیل نیست و باید راه را در كنار رعایت شرایط كرونایی ادامه دهیم.

عملكرد سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه كودكان نمره بالایی نمی‌گیرد

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایكنا در خصوص تولیدات چند رسانه‌ای در حوزه كودك و نوجوانان گفت: برای ترویج خوبی‌ها و نشر و تبلیغ اسلام ناب اهمیت رسانه و ابزارهای فناورانه بسیار مهم است. مثالش بازی و محصولات چند رسانه‌ای می‌باشد. این از مواردی است كه ما در موضوع كودك نمره بالایی نمی‌گیریم. در حوزه كتاب و تفریح و ساخت آثار انیمیشن كارهایی كردیم. تعامل با مدارس و مجموعه‌های تربیتی و پشتیبانی نوآوری‌ها را داشته ایم اما در موضوع كودك همچنان عقبیم و از وظایفی كه در سازمان تبلیغات پیش روی خود داریم این بخش است. نمی‌توانیم بی نسبت با حوزه كودك و نوجوان برای ترویج خوبی‌ها گام برداریم. بر مبنای سند برنامه و طرح تحول، امروز نمره بالایی در حوزه كودك و نوجوان نمی‌گیریم.

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسكانیوز گفت: دلیلی ندارد در هیأت، تعظیم شعائر و محفل بزرگداشت را تعطیل كنند و به جایش واكسیناسیون انجام دهند. بلكه می‌توانند هر دو را به صورت همراه با هم انجام دهند. هیأت‌ها بیش از قبل به اموری كه خیرش به عموم مردم می‌رسد پرداخته اند. هیات‌هایی داشتیم كه در همه شرایط كرونایی كمك كردند. هیأت‌ها بیشترین خدمت را در قالب فرهنگ گره گشایی و مساله حل كردن و خدمت رسانی به عموم مردم داشته اند.

بی تدبیری‌ها عامل ناهماهنگی‌های پیش آمده در مراسم مسلمیه

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در مورد ناهماهنگی‌هایی كه در مراسم مسلمیه اتفاق افتاد گفت: باید از مردم تشكر كرد كه اهل مراعات هستند واقعاً مردم مومنانه مراعات كردند و مؤمنان بیش از هر كسی اهل مراعات این مسائل هستند. سازمان تبلیغات معتقد است مردم بیش از 80 درصد در برگزاری هیأت‌ها مراعات داشته اند. قطعاً فرماندار آن منطقه بی تدبیری كرد و به مراسمی كه می‌توانست با مراعات برگزار شود بی احترامی شد. بی حرمتی و بی احترامی به مردم قابل قبول نیست. این مساله از قبل قابل علاج بود و با برنامه پیش می‌رفت اما با بی تدبیری آن تبعات رخ داد.

در خصوص اربعین، بیشتر از مسئولیتی كه بر عهده مان بوده، عمل كرده ایم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس در خصوص مراسم اربعین گفت: ما به عنوان دستگاهی كه مسئولیت محوری و مستقیم در موضوع اربعین ندارد هر زمان كه توانستیم كمك‌هایی در این خصوص انجام دادیم. در این مقطع نیز سعی كردیم در پیگیری‌های رسمی و غیر رسمی حمایت مؤثر داشته باشیم. اما باید توجه داشت تقسیم كار در حاكمیت امری جدی است. اگر باری روی زمین مانده باشد ما خود را متعهد به برداشتن آن می‌دانیم اما در شرایط فعلی آنچه كه به ما سپرده شده كمتر از آن چیزی است كه به آن پرداختیم. ما بیشتر از وظیفه‌ای كه برای ما تعیین شده پیگیری كردیم، متأسفانه بضاعت ما محدود است اما این را بدانید كه علاقه و عزم ما بر كمك بیشتر است.

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوالی دیگر گفت: یكی از كارهایی كه در سبد ما قرار گرفت كمك و حمایت و بعضاً مشاركت با مجموعه‌هایی است كه در فضاهای فرهنگی و تولید پلتفرم اقداماتی از این دست انجام می‌دهند. از وظایف ما مراقبت از پاكیزگی محصولی است كه در منظر خانواده‌ها و فرزندان قرار می‌گیرد. حتماً اگر این مساله جدی دنبال شود ما برای تقویت آنها خواهیم داشت. موانعی بوده است كه این مساله را به تأخیر انداخته است اگر كسانی كه در عرضه یا تولید محصولات فرهنگی به اصول، ضوابط و قواعد هویتی و فرهنگی جامعه ایرانی و اسلامی ملتزم و پایبند باشند ما خود را علاقمند به تعامل می‌دانیم و حاضریم همكاری داشته باشیم. ما این حمایت استمرار می‌بخشیم.

مطالبه عدالت باید تبدیل به گفتمان رایج بین مردم شود

حجت الاسلام قمی ادامه داد: هیئات و مساجد پایگاه اجتماعی هستند كه می‌توانند گره‌های بزرگی را باز كنند، مسجد باید مركز حل مسائل محله و در مسیر پیشرفت مؤثر باشد. اگر ظرفیت مساجد جدی گرفته شود این امر شدنی است. نشر خوبیها و مطالبه عدالت باید تبدیل به گفتمان رایج بین مردم شود، مجموعه‌های مردمی باید مهمترین منادیان و حامیان عدالت خواهی در جامعه باشند. ما در سازمان تلاش كردیم قدری به این مهم بپردازیم، به جرأت می‌توان گفت نیروی متعهد، مؤمن، مكتبی و حزب اللهی كه اغلب جوانان كشور را تشكیل می‌دهند در گذران شرایط كرونایی بسیار مؤثر بودند.اساساً مجموعه‌های مردمی در شرایط سخت كرونایی هم از جهت ایجاد انگیزه و روحیه هم از جهت رفع موانع و مشكلات نقش مؤثری در جامعه ایفا كردند. در بازسازی فرهنگ نیز مردم محور هستند و بازسازی فرهنگی جامعه جز با فعالیت‌های مردمی امكان پذیر نخواهد بود. بر این اساس سازمان تبلیغات نیز در میدان فرهنگی با محوریت مردم وارد عمل شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: در گام دوم ضمن قدردانی از تمام زحماتی كه تا كنون كشیده شده، می‌توان گفت امروز ترویج و نشر خوبی‌ها در جامعه قدری عمیق‌تر، علمی‌تر، مردمی‌تر، اجتماعی‌تر، مؤثرتر و جوانانه‌تر صورت می‌گیرد. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است كه آن هم به اهتمام جوانهای اهل فرهنگ كشور با سرعت زیاد طی خواهد شد. سازمان تبلیغات از آن سازمانهایی است كه بخش علنی و فاش فعالیت‌های آن را می‌توان در این جلسات گزارش كرد، اما فعالیت‌های این سازمان بسیار فراتر از گزارشاتی است كه ارائه می‌شود.بنده از همه كسانی كه پیش از من در این سازمان زحمت كشیدند تقدیر می‌كنم، ممكن است نقدهایی هم وجود داشته باشد اما خدمات صادقانه بسیاری صورت گرفته كه به حال فرهنگ كشور مؤثر بوده است. بنده از همه خادمین تبلیغ اسلام ناب تشكر می‌كنم. كوتاهی‌ها و اشتباهاتم را می‌پذیرم و اعلام می‌كنم كه عزم ما بر اصلاح، ارتقا، تحول و حركت به سمت قله‌ها و اهداف مترقی مكتب امام (ره) است.

https://zil.ink/radioarbaeen

مرتبط با این خبر

  • رادیو اربعین؛ صدای واقعیت‌های اربعین حسینی بدون شعارزدگی

  • ارسال 10 هزار عكس برای رادیو نمای اربعین

  • معرفی زنان واقعه كربلا

  • رادیو اربعین، همراه زائران در مشهد مقدس تا پایان ماه صفر

  • راهپیمایی اربعین جهاد تبیین است

  • رادیو اربعین تخصصی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه كشور در ماه صفر

  • آمادگی حرم مطهر رضوی برای پذیرایی از زائران در در روزهای پایانی ماه صفر

  • رادیو اربعین؛ پل ارتباطی میان عاشقان حسینی

  • زائران برای موفقیت دولت دعا كنند

  • مرقد لیلی؛ سفری معنوی به قلب اربعین و فرهنگ عاشورا