اگر ظرفیت هر پرواز به مقصد عراق را 110 نفر در نظر بگیریم، در مجموع به 400 پرواز برای انتقال تمام 60 هزار زائر ایرانی نیاز خواهد بود و برای انجام این 400 پرواز باید روزانه 66 پرواز از 6 ایستگاه پروازی درنظر گرفته شده كشورمان انجام شود!
بنابر تصمیم ستاد مركزی اربعین، امسال صرفاً قرار است 60 هزار زائر ایرانی برای شركت در مراسم اربعین حسینی راهی عراق شوند و البته این 60 هزار زائر حتما باید هر دو دوز واكسن كرونا را تزریق كرده باشند و سفر این زائران فقط بهصورت هوایی خواهد بود.
بنابر آنچه كه روز دوشنبه رئیس سازمان حج و زیارت اعلام كرد، صدور ویزای زائرانی كه مراحل ثبتنام آنها در سامانه سماح انجام شده، آغاز شده و ویزای حدود 60 زائر، ظرف امروز و فردا از طریق دفاتر زیارتی به دست آنها خواهد رسید و عملیات انتقال این 60 هزار زائر صرفاً از طریق 6 ایستگاه پروازی در استانهای مختلف انجام خواهد شد.
اما با توجه به شرطی كه امسال كشورمان برای زائران اربعین اجبار كرده و بر اساس آن زائران فقط میتوانند از "طریق هوایی" عازم عراق شوند، یك سؤال بزرگ و اساسی درباره ظرفیت اعزام شركتهای هواپیمایی برای انتقال 60 هزار زائر كشورمان در بازه زمانی تقریبا بین 5 تا 6 روز ایجاد شده است!
داستان از این قرار است كه اگر نخستین پرواز زائران كشورمان را با توجه به صدور ویزاها، فردا 31 شهریور در نظر بگیریم، عملاً تا روز اربعین حسینی كه در ایران 5 مهر و در عراق 6 مهر است، برای اعزام هوایی این 60 هزار زائر كشورمان صرفاً یك بازه زمانی 6 روز فرصت وجود دارد!
حال اگر ظرفیت هر پرواز از ایستگاههای پروازی كشورمان به مقصد فرودگاههای نجف و بغداد را هم بهصورت میانگین 150 نفر در نظر بگیریم، در مجموع به 400 پرواز برای انتقال تمام 60 هزار زائر ایرانی نیاز خواهد بود؛ از طرفی با توجه به فرصت محدود 6 روزه برای انتقال تمام زائران به عراق تا روز اربعین، برای عملی شدن این 400 پرواز باید روزانه 66 پرواز از 6 ایستگاه پروازی درنظر گرفته شده كشورمان انجام شود!
حال مسئولان مربوطه در ستاد مركزی اربعین و سازمان حج و زیارت باید پاسخگوی این سؤال زائران باشند كه اگر تمام ایستگاههای پروازی كشور كه برای پروازهای اربعین در نظر گرفته شده، پای كار این عملیات حاضر باشند و حتی بدون درنظر گرفتن مشكلات احتمالی كه معمولاً در انجام پروازها ایجاد میشود، آیا شركتهای هواپیمایی توان انجام روزانه 66 پرواز ویژه اربعین را خواهد داشت؟! و از سوی دیگر، آیا فرودگاههای نجف و بغداد ظرفیت پذیرش روزانه 66 پرواز فقط از مبدا ایران را دارند؟! چرا كه در روزهای منتهی به اربعین حسینی، فرودگاههای نجف و بغداد با ظرفیت محدود خود باید پذیرای پروازهای پرتعداد اربعین از كشورهای مختلف دیگر هم باشند!
برای روشنتر شدن این مسئله میتوان به عملیات انتقال حدود 80 هزار زائران ایرانی در ایام برگزاری حج تمتع اشاره كرد چرا كه انتقال 80 هزار حاجی ایرانی به عربستان در یك بازه زمانی حدود 15 تا 20 روزه و با به كارگیری 50 درصد ظرفیت اعزامها توسط هواپیمایی صعودی، با سختی زیاد و فشردگی مضاعف انجام میشود حال چگونه قرار است عملیات انتقال 60 هزار زائر اربعین در بازه زمانی 6 روز و در قالب 66 پرواز روزانه به مقصد عراق انجام شود؟!
https://zil.ink/radioarbaeen