رسانههای صهیونیستی در ادامه بازتابهای عملیات نظامی رزمندگان یمنی علیه اقتصاد دشمن صهیونیستی تصریح كردند كه بندر «ایلات» به سبب معادله ای كه از سوی نیروهای یمن در دریای سرخ و باب المندب اعمال شده با با تعطیلی و اخراج كارگران تهدید می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت و به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر اساس گزارش رسانه های وابسته به رژیم اسرائیل، كشتی های دشمن صهیونیستی و كشتی های مرتبط با این رژیم مسیر دریایی خود را از دریای سرخ و باب المندب تغییر داده و آفریقا را دور می زنند.
روزنامه صهیونیستی «گلوبس» كه ویژه اخبار اقتصادی است در این باره نوشت: مسئولان بندر ایلات به دلیل كاهش فعالیت این بندر قصد دارند كارگران خود را اخراج و این بندر را ببندند و این موضع به مقامات رژیم صهیونیستی اطلاع داده شده است.
این روزنامه با اشاره به اینكه شركت های كشتیرانی اكنون ترجیح می دهند به جای بندر «ایلات» و «اشدود» به بندر «حیفا» برسند، به نقل از این روزنامه به نقل از «جدعون گلبار» مدیر این بندر نوشت: تهدیدات یمنی ها همه كشتیهایی را كه از شرق آسیا از جمله ژاپن، هند و چین كه برای رسیدن به سرزمین های اشغالی باید از تنگه باب المندب و دریای سرخ عبور كنند را تحت تاثیر قرار داده است.
این روزنامه با اشاره به اینكه وضعیت بندر ایلات پس از آنكه شركت هایی مثل «زیم» و دیگران اعلام كردند كه مسیر حمل و نقل از شرق را تغییر داده اند و باید حول «راس الرجا الصالح» بچرخند به نقل از مقامات بندر ایلات نوشت: مسیر رسیدن به این بندر بسیار طولانی شده و تقریبا هیچ كشتی ای به این بندر سفر نمی كند.
«موسسه امنیت داخلی اسرائیل» نیز در گزارشی اعلام كرد كه تغییر مسیر كشتیها به دلیل اضافه شدن حدود 30 روز كشتیرانی و مصرف سوخت بیشتر به دلیل سفر به دور آفریقا و بازگشت آنها نسبت به عبور از كانال سوئز، بار اقتصادی زیادی را تحمیل می كند.
روزنامه صهیونیستی «ماركر» كه توسط گروه «هاآرتص» منتشر می شود چند روز پیش گزارشی را منتشر كرده بود كه در آن به نقل از مدیر عامل یك شركت واردات مواد غذایی نوشته بود: همه صادركنندگان جهان و همه شركت های كشتیرانی از آوردن كالا به سرزمین های اشغالی می ترسند و به هر حال كل بازار [رژیم صهیونیستی] از ركود رنج می برد و وضعیت رو به بدتر شدن می رود.
این وارد كننده كالا به سرزمین های اشغالی با بیان اینكه ما اخباری را دریافت كرده ایم كه شركت های دریایی چینی سفرهای دریایی خود به سرزمین های اشغالی را لغو می كنند، افزود: من وارد كننده كالا هستم و اگر حمل و نقلی كه 30 روز طول می كشد اكنون 65 روز بطول انجامد، هزینه یك ماه به من تحمیل می شود و بحث كیفیت غذا هم هست.
این روزنامه به نقل از «جیورا فلونسكر» نایب رئیس شركت «مارش اسرائیل» - شعبه اسرائیلی بزرگترین كارگزار بیمه در جهان گفت: طولانی شدن مسیرهای كشتیرانی قیمت بیمه را افزایش می دهد و افزایش قیمت های بیمه تاثیر چند برابری بر روی هزینه واردات دارد.
وی اظهار داشت: افزایش قیمت بیمه، برای كالا و برای كشتی اعمال میشود، بنابراین هزینه حمل و نقل نیز بیشتر میشود و در پی آن قیمت 2 برابر افزایش مییابد زیرا دو نهاد مختلف، بیمه را خریداری می كنند.
روزنامه «ماركر» به نقل از «جدعون گولبر» مدیر اجرایی بندر ایلات نوشت: این بندر در حال حاضر بیكار شده است، خودروها دیگر به اینجا نمی آیند و بقیه كشتی ها زیان خواهند دید.
طی چند روز گذشته، رسانههای «اسرائیلی» و خبرگزاریهای خارجی گزارشهای زیادی درباره تاثیرات عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی منتشر و عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ را «ضربهای به تجارت بین رژیم اسرائیل و كشورهای آسیایی توصیف كردهاند.
این رسانه ها به نقل از مقامات و واسطه های بخش كشتیرانی تاكید كرده اند كه این موضوع شركتهای كشتیرانی مرتبط با دشمن صهیونیستی را در معرض خطر قرارداده و این شركت ها از همكاری با شركت های صهیونیستی اجتناب میكنند.
نیروهای دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود كه عملیات نظامی علیه كشتیها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی كه تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.
نیروهای مسلح یمن پیشتر نیز اعلام كرده بود در پاسخ به اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه هر كشتی اسرائیلی را كه در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد.
گروههای مقاومت فلسطین روز شنبه 15 مهرماه برابر با هفتم اكتبر 2023 عملیات غافلگیر كنندهای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز كردند و این رژیم برای تلافی و جبران شكست خود اقدام به بمباران مناطق مسكونی، درمانی و فرهنگی نوار غزه و هدف قرار دادن مردم بی دفاع این منطقه كرده است كه در اثر آن تاكنون بیش از 15 هزار و 500 فلسطینی شهید و بیش از 40 هزار نفر دیگر هم زخمی شده اند.