صدای جمهوری اسلامی ایران

مسعود حمزه ای گفت: بهترین شیوه، روایت گری می تواند باشد. چون در دنیای انیمیشن می تواند آن قضایا بخوبی بازسازی شود به شیوه ای كه قابل پخش باشد. من مطمئنم حتما استقبال متفاوتی از این كارها انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت؛ مسعود حمزه ای تهیه كننده سینما در گفتگو با برنامه « مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با بیان این كه انتقال مفاهیم در هر ژانری با توجه به ثبت روایتی كه برای قصه پردازی وجود دارد می تواند مشكلات و راحتی های خودش را داشته باشد، گفت: مخاطب با توجه به آشنایی كه نسبت به موضوع از قبل دارد، می تواند به هم ذات پنداری كه در قصه ایجاد می شود كمك كند.

وی ضمن اظهار به اینكه ژانر نمی تواند سختی یا آسانی خاصی داشته باشد، بیان كرد: بیشتر غصه است كه به مخاطب و فیلم ساز كمك می كند تا فیلم خودش را ارائه دهد.

این تهیه كننده با اشاره به این كه در حوزه فیلم های دفاع مقدس و مذهبی برای ما ایرانی ها به لحاظ آشناییتی كه به این مسائل داریم روایت كردن راحت تر است و ما می توانیم به آسانی مفاهیمی كه می خواهیم انتقال دهیم چون می دانیم مخاطبان مان نسبت به موضوعات ذهنیت دارند، متذكر شد: البته باید دقت كنیم نقاط اصلی كه در قصه وجود دارد از دست نرود. البته این بیشتر در مفاهیم مذهبی است و در مفاهیم دفاع مقدس متفاوت است و باید نقاط عطف قصه را شناسایی كنیم و نسبت به آن برای مخاطب هدف گذاری كنیم.

وی به وضعیت سینمای انیمیشن در كشور پرداخت و گفت: سینما انیمیشن به لحاظ استقبالی كه از فیلم های اخیر شده، مخاطب های خیلی خوبی پیدا كرده است و بازاری كه در ایران وجود دارد بسیار گسترده است. همیشه مخاطب دنبال محتوا بوده و از محتوای خوب استقبال می كرده است. در این میان هم با توجه به دانش های قبلی كه فیلمساران در این حوزه راجع به فانتزی بودن دنیای انیمیشن داشتند و از طرفی انتقال مفاهیم مطالب ارزشمند در كنار هم كارهای خیلی خوبی ارائه شده است.

حمزه ای در مصاحبه با رادیو مقاومت تاكید كرد: كارهای دوستانی كه چند سال اخیر انجام دادند در عین این كه یكسری مفاهیم ارزشی را برای خودشان همیشه ملاك قرار دادند از آن طرف دنیای فانتزی و جذابیت را برای كودكان حفظ كردند. مثلا در انیمیشن «بچه زرنگ» كه از آن استقبال خیلی خوبی انجام شد هم بحث پرداختن به ارزش ها را داشت و هم رعایت دنیای فانتزی انیمیشن و جذابیتی كه برای بچه ها دارد. در این فیلم انتقال مفاهیم خیلی خوب صورت گرفته است.

وی با بیان این كه برای كار در حوزه مقاومت بهتر است به صورت مستقیم صورت نگیرد، تصریح كرد: یعنی ما موضوع و هدف را مشخص كنیم در قالب یك مسیر داستانی و فقط بخش هایی را اشاره كنیم كه این تاثیری گذاری برای مخاطب خیلی بیشتر است. در كارهایی كه در دنیا دارد صورت می گیرد، می بینیم فیلم یك اتفاق دیگری را روایت می كند ولی در نهایت چیزی كه در ذهن مخاطب می ماند آن هدفی است كه داشته اند. این شیوه روایت خیلی می تواند برای هر گروه سنی كه آن اثر نمایشی را می بیند، تاثیرگذار باشد.

این تهیه كننده با تاكید بر این كه زبان انیمیشن زبان بسیار رسایی برای انتقال مفاهیم است، به حوادث در غزه اشاره كرد و گفت: حادثه غزه و اتفاقات بسیار وحشتناكی كه دارد اتفاق می افتد نه تنها در این دوره زمانی بلكه در تمام دوره های زمانی می شد اتفاقاتی را رغم زد و همچنان هم می شود رغم زد و جا برای كار دارد.

وی افزود: من فكر می كنم نه تنها برای یك دوره زمانی یا اتفاقاتی كه می افتد، همیشه باید به این قضایا فكر كرد و برایش برنامه داشت. از همین الان حتی برای اتفاقاتی كه در آینده هم می تواند صورت بگیرد باید برنامه داشته باشیم.

حمزه ای با اظهار به این كه برای جنگ در غزه هم حتما می شود كارهای خیلی متفاوتی را انجام داد كه با زبان انیمیشن عمق فاجعه را روایت كرد، گفت: بهترین شیوه، روایت گری می تواند باشد. چون در دنیای انیمیشن می تواند آن قضایا بخوبی بازسازی شود به شیوه ای كه قابل پخش باشد. من مطمئنم حتما استقبال متفاوتی از این كارها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این كه كارهای انیمیشن در ایران سفارشی از سوی تلویزیون است، اظهار كرد: همه جای دنیا تولیداتی كه صورت می گیرد توسط استودیو ها است و به شبكه های تلویزیونی می فروشند اما در ایران كاملا متفاوت است. ما استودیو خصوصی نداریم و تمام سفارشات دولتی هستند. از طریق تلویزیون به تهیه كننده ها سفارش داده می شود و تهیه كننده ها هم كار را می سازند.

این تهیه كننده با انتقاد از روند موجود گفت: سود تولیدكننده در تولید اتفاق می افتد به خاطر همین است كه ما در رقابت نمی توانیم آن اتفاق لازمه را رغم بزنیم و در نتیجه فقط مدیران هستند كه سفارش را می دهند چون ما بازار دیگری برای ارائه اثر نداریم. اثری كه تولید می شود منحصرا تمام امتیازاتش برای تلویزیون است و تهیه كننده ها باید منتظر باشند تلویزیون سفارش كار را بدهد وگرنه تهیه كننده همیشه آماده كار بوده و اثری كه تلویزیون سفارش می دهد و همیشه روی سفارش هم ناظر داشته و اعمال نظر می كردند.

وی اشاره كرد: ما تلویزیون خصوصی نداریم و جدیدا پلتفرم ها حركت هایی دارند می زنند كه خیلی نو است و نمی توان عنوان بخش خصوصی گذاشت.

حمزه ای تاكید كرد: اگر قرار است روی موضوع غزه كاری انجام شود باید تلویزیون سفارش دهد. وزارت ارشاد هم ردیف بودجه متفاوتی ندارد كه بخواهد سفارشی دهد نهایت فارابی است كه چند سال طول می كشد اثر بیرون بیاد در حالی كه ما داریم راجع به اتفاق روز صحبت می كنیم. اتفاق روز فقط از طریق كارهای كوتاه و سریال های تلویزیونی است كه فقط از طریق تلویزیون سفارش داده می شود.

گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید. همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامك‌های مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.

خبرنگار : زهرا جودكی

مرتبط با این خبر

  • ساختار سازمان ملل باید از اساس تغییر كند

  • زنان می‌توانند جریان‌سازی كنند/ وزارت ارشاد از افزایش كمّی حوزه علمیه خواهران حمایت كند

  • باید رسانه جهانی برای انتقال پیام مقاومت ایجاد شود/كرسی‌های صهیونیست‌شناسی تقویت شود

  • حكم دستگیری نتانیاهو مقدمه‌ای برای محكومیت صهیونیست‌ها در جهان است

  • دموكراسی كشورهای لیبرالیسم نمایشی است/ جبهه مقاومت باید تلاش كند حكم نتانیاهو اجرا شود

  • اسرائیل توان مبارزه در دو جبهه را ندارد/ اعلام حمایت ایران از سوریه با سفر مقامات

  • اما و اگرهای بازداشت نتانیاهو پس از صدورحكم

  • قرار گرفتن افكار عمومی مقابل اسرائیل/ وجدان‌های جهانی بیدار شده است

  • اسرائیل، نسل مقاوم آینده فلسطین را از بین می‌برد

  • دولت پاسخ اعتماد به غرب را با نفرت دید/ ایران باید رویه خود را تغییر دهد