حسین طلابیگی بیان كرد: هنر به میدان آوردن نیروها با یك نگاه همه جانبه و آیندهنگر تعریف سینمای راهبردی است چنین كاری نیاز به قرارگاه فرهنگی دارد كه قرار بود شورای انقلاب عالی فرهنگی این خطوط را در همه حوزهها هنر ترسیم كند اما انجام نشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت؛ حسین طلابیگی در برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با اشاره به سینمای استراتژیك (راهبردی) گفت: هر كشوری برای خود راهبردهایی را در حوزه سیاستهای داخلی و خارجی خودش دارد. كشورهای پیشرفته مانند آمریكا، سبك زندگی امریكایی را ترویج می كنند (لایف استایل) و از طریق سینمای خود یعنی هالیوود سعی می كنند آن را در دنیا جا بیاندازند و این تفكر را نهادینه كنند.
وی با بیان این كه ایران بر اساس انقلاب اسامی و تفكر امامین انقلاب شكل گرفته و منبعث از تعالیم اسلام است، تاكید كرد: ما سبك زندگی ایرانی اسلامی را پی گیری می كنیم و امامین انقلاب این سبك را پایه ریزی كرده اند و به دنبال تحقق آن هستند. سینمای راهبردی هم باید به این حوزه توجه كند و در این رابطه فعالیت نماید.
مدیر كل مشاغل و مجامع سینمایی كشور اشاره كرد: بخشی از فیلم هایی كه در سال های گذشته تولید شده منبعث از همین تفكر بوده و سعی داشته آن را عملیاتی نماید ولی كافی نیست. در دوره هایی نگاه و تفكر مسئولین راهبردی بوده و به این سمت بیشتر توجه داشته اند.
وی متذكر شد: بخش عمده ای از تولیدات سینمایی ما به این برمی گردد كه سینمای راهبردی در درجه اول باید مسئله فیلمساز باشد. در این صورت روح او را به قلیان در می آورد و در نتیجه آن فیلمساز منبعث از تفكراتی كه دارد، فیلم نامه ای را تهیه می كند و بر اساس آن فیلم ساخته می شود.
طلابیگی در مصاحبه تلفنی با رادیو مقاومت با اشاره به این كه پروسه فیلم سازی زمانبر است، گفت: فاصله مسئله شدن برای یك فیلمساز تا تولید اثر و نمایش آن زمان طولانی لازم است. اگر فیلمساز بخواهد شروع به كار نماید پشتیبانی برای كمك نباشد باعث سرد شدن از انجام كار شود.
وی یادآور شد: بعد از انقلاب دغدغه فیلمسازان انقلاب اسلامی شد و با دیدن دوره هایی كیفیت فیلم ها بالاتر رفت، با شروع جنگ آنها به سوی دفاع مقدس روی آوردند و سینمای دفاع مقدس شكل گرفت و در حال حاضر بهترین سینمای ما، سینمای دفاع مقدس است. همه اینها منبعث از سبك ایرانی اسلامی است.
مدیر كل مشاغل و مجامع سینمایی كشور با اظهار به این كه سینمایی كه توسط بخش خصوصی فعالیت می كند و فیلم در آن حوزه تولید می شود، صرفا به دنبال درآمد است، تصریح كرد: در این حوزه اگر فیلم دارای پیامی هم باشد این پیام در حوزه راهبردی نیست و بیشتر در حوزه های اخلاقی است.
وی با تاكید بر این كه برای قوام سینمای راهبردی نیازمند پشتوانه دولتی هستیم، گفت: در همه جای دنیا این حمایت ها وجود دارد مثلا در هالیوود بر اساس سبك زندگی كه دارد دولت از آن حمایت می كند. در كشورهای دیگر هم به همین شكل است و بر اساس فرهنگ و افكاری كه دارند هزینه هایی را در سینمای راهبردی شان صرف می كنند.
طلابیگی با اظهار به این كه در یك فیلم محتوا و پیام كار بیش از هزینه و كارهای پشت صحنه استراتژیك است، تصریح كرد: مرحوم سلحشور بر اساس قرآن و اندیشه های اسلامی به خاطر دغدغه هایی كه داشت فیلم ساخت و حتی در بعضی جاها با بودجه های شخصی این آثار را تولید می كرد. در خصوص دفاع مقدس هم چنین افرادی را داریم چون هدفشان در ان مقطع تولید بود و راهبرد جمهوری اسلامی پیش برد اهداف دفاع مقدس بود و در اصل به عنوان پیشانی جبهه راهبردی كشور عمل می كردند.
وی با اشاره به تعریف سینمای راهبردی بیان كرد: هنر به میدان آوردن نیروها و منابع با یك نگاه همه جانبه و آینده نگر تعریف سینمای راهبردی است بنابراین وقتی می خواهیم راهبردمان را تعریف كنیم باید ابتدا منابع و نیروهایمان را بدانیم كجاست، میدان عمل مان را بشناسیم، سپس هم آینده نگری كنیم و بعد همه جوانب كار را در نظر بگیریم. چنین كاری نیاز به قرارگاه فرهنگی دارد.
مدیر كل مشاغل و مجامع سینمایی كشور سینمایی افزود: چنین دیدگاهی نیاز به قرارگاه فرهنگی دارد كه قرار بود شورای انقلاب عالی فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی این خطوط را نه تنها در حوزه سینما بلكه در همه حوزه ها هنر ترسیم كند و سینما به عنوان یكی از پازل های حوزه هنر بتواند اهداف خودش را پیگیری كند.
وی در عین حال گفت: متاسفانه این اتفاق نیافتاده است و قرارگاهی برای چنین هدفی نداریم و اگر حركتی انجام می شود خود افراد انجام می دهند و گاها برخی از این فیلم ها ممكن است بر خلاف راهبرد كلی كشور عمل كند.
طلابیگی با بیان این كه دفاع مقدس بخشی از سینمای راهبردی است، اظهار كرد: دفاع مقدس همه سینمای راهبردی نیست فیلم مختار هم بخشی از سینمای راهبرد است و كلی از حرف ها در آن فیلم زده شده است.
وی خاطر نشان كرد: اگر با ظرفیتی كه وجود دارد، هم افزایی ایجاد شود، می توان به بخشی از اهداف رسید. البته سازمان سینمایی جلساتی را با محموعه ها دیگر از جمله اوج و حوزه هنری برای هم افزایی برگزار می كند اما اینها مقطعی است. در بالادست یكی از دغدغه های شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فعالیت در این حوزه باشد و نقاطی كه باید روی آنها كار كنیم ترسیم كنند و چشم انداز سینما و دیگر هنرها را مشخص كنند و برای هر كدام برنامه بدهند.
گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید. همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامكهای مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.