محمود اكرامی با اظهار به این كه شعرا معمولا جزو اولین گروه هایی هستند كه وقتی جنگی بین حق و باطل صورت میگیرد همراهی میكنند،گفت: شعرا معمولا حضور به موقع تر و پررنگ تری دارند و بحث نرم افزاری جبهه مقاومت را حمایت میكنند و جزو این گروه هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت؛ محمود اكرامی در گفتگو با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با اظهار به این كه شعرا معمولا جزو اولین گروه هایی هستند كه وقتی جنگی بین حق و باطل صورت می گیرد با مظلوم و كسانی كه دفاع می كنند همراهی می كنند، گفت: در دوران دفاع مقدس شاهد هستیم شعرا پا به پای رزمندگان حضور فعالی داشتند و به شرح و توصیف فداكاری ها، ایثارها و جان فشانی ها می پرداختند. در مورد غزه و فلسطین نیز به همین ترتیب است.
وی تاكید كرد: شعرا معمولا حضور به موقع تر و پررنگ تری دارند و بحث نرم افزاری جبهه مقاومت را حمایت می كنند و جزو این گروه هستند.
این شاعر با بیان این كه شعر در چند سطح می تواند در آگاهی بخشی مردم اثرگذار باشد، اظهار كرد: كاركرد عمده شعر بسیج افكار عمومی است. بسیج مردم برای دفاع و حضور در جبهه ها است مانند شعر هایی كه آقای آهنگران در ان زمان می خواند و شعرهایی كه الان به صورت سرود خوانده می شود. «ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش»
وی افزود: در سطح بعدی، كاركرد بیشتر شعرها توصیف دلاوری ها، مظلومیت، ایثار و فداكاری و رشادت ها است. سطح بعدی كه عمیق تر است وقتی كشتار و تعداد شهدا و ویرانی ها زیاد می شود، این سوال پیش می آید كه آیا می ارزید؟ آن موقع كاركرد شعر تبیین این شرایط است. مانند شعری كه آقای عبدالملیكان در مورد دفاع مقدس سروده است «تو چرا می جنگی؟»
اكرامی به سطح چهارم اشاره و بیان كرد: مرحله چهارم، شعر اجتماعی مقاومت است كه توصیف بازماندگان، اسرا، خانواده شهدا و فرزندان شهید است و به نوعی دفاع از این افراد است و گاهی وقت ها رنگ اعتراض به خود می گیرد.
وی با اشاره به این كه شعر كاركردهای متعددی حداقل در این چهار سطح دارد و بستگی به شرایط و نوع مقاومت و مبارزه است كه وارد می شود، در عین حال گفت: این مسئله خیلی مهم است كه شعرا تا چه میزان در این حوزه احساس مسئولیت كنند، چقدر بخواهند حضور داشته باشند و چقدر باور كنند الان پا به پای جنگ در مرزها، جنگ در سطح مغزها هم اتفاق می افتد و پا به پای جنگ در میدان، جنگ در فضای مجازی و جنگ در افكار عمومی هم است.
این شاعر در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتوگو تاكید كرد: شعرا در راستای بسیج افكار عمومی و تبیین شرایط و مظلومیت ها و مباحثی از این قبیل در آن چهار سطح می توانند موثر باشند و هرچقدر هوشمندانه تر، آگاهانه تر و هنرمندانه تر وارد شوند، اثرگذار خواهد بود.
وی متذكر شد: قطعا در مسئله فلسطین، تنها اسرائیل مقصر نیست بلكه سران جهان، سربازان شیطان هستند و چه بسا كه اگر شورای امنیت و سازمان ملل خوب و اثرگذار وارد شود، هیچ وقت یك كشور كوچكی مانند اسرائیل به خودش اجازه نمی دهد، این همه ظلم و جنایت جلوی همه دوربین ها در روز روشن انجام دهد و كسی هم اعتراضی نكند.
اكرامی با مقایسه بُرد زبان و شعر فارسی با زبان و شعر عربی گفت: در منطقه اكثریت عرب زبان هستند، به همین علت بُرد زبان عربی بیشتر از فارسی است. منتها نمی شود گفت كه شعر عرب قوی تر از شعر فارسی است. یا شعرای عرب قوی تر از شعرای فارسی زبان وارد شدند.
وی پیشنهاد داد: اگر شعرهایی كه برای فلسطین و غزه در همین مدت سروده شده جمع آوری كنیم چندین و چند كتاب خواهد شد منتها بُعد فراموش شده كار این است كه ما نتوانستیم و یا شاید به فكرش نبوده ایم شعرهای فارسی كه قابل ترجمه هستند را همزمانی كه سروده می شود جمع اوری كنیم و به صورت كتاب به صورت وسیعی پخش كنیم.
این شاعر از اصطلاح " شاعر رسانه"استفاده كرد و توضیح داد: الان فضای مجازی اثرگذاری زیادی دارد، شاعرهای ما الان تنها شاعر نیستند و در سطح بالاتری فعالیت می كنند. شاعر در ارتباط با مقاومت، همزمان تعیین محتوا، تولید محتوا، دروازه بانی محتوا و توزیع محتوا می كند و بازخورد محتوا را هم دریافت می كند.
وی اظهار كرد: با توجه به فضای مجازی برد زبان فارسی هم تا حد قابل قبولی بالاتر رفته ولی بهتر است یك تیم رسانه ای قوی شعر ها را نه تنها به زبان عربی بلكه به زبان های مختلف دنیا ترجمه كند و اگر در سطح وسیعی پخش شود اثرگذاری بیشتر و برد بیشتری خواهد داشت.
اكرامی نبودن در صحنه را دلیل مناسبی برای كار نكردن شاعران در حوزه غزه ندانشت و گفت: شاعر در زمان دفاع مقدس نبوده ولی هزاران كتاب خاطره حداقل در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است. باورم این نیست چون نبودند نمی توانند و یا نباید كار كنند ما در صحرای كربلا هم نبودیم بنابراین نباید كار كنیم؟
وی با اشاره به این كه شاعران جوان امروز بیشتر دنبال چرایی مسائل هستند تا چگونگی، متذكر شد: مسئله چرایی و تبیین دفاع مقدس و فلسطین كم اتفاق افتاده است. بخشی از این تبیین كار شعر است بخشی دیگر از سطح القا گذشته باید مردم قانع شوند كه چرا این اتفاق افتاده است. لذا ما باید اولا از القا به سمت اغنای مخاطب پیش برویم، دوم این كه نقد عالمانه ای از مسئله داشته باشیم، سوم این كه با ابزار جدیدتر حرف بزنیم و سواد رسانه ای مخاطب را بالا ببریم كه حقیقت را از شبه حقیقت و خبر را از شبه خبر و شایعه را از خبر بتوانند تشخیص دهند. خبرهای سوخته را به عنوان خبر جدید به خوردشان ندهند و خبرهای تاریخ مصرف شده را به عنوان خبر تازه نپذیرند.
گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید. همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامكهای مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.