صدای جمهوری اسلامی ایران

امیر امیری استفاده از واژه راهبردی یا استراتژیك برای سینما را یك پسوند موضوعی ندانست و گفت: منظورمان از سینمای راهبردی موضوعات امنیتی، جنگی یا كلان ملی و سیاسی كه اعلب كپی از سینمای هالیوود هستند، نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت؛ امیر امیری فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس و روزنامه نگار در گفتگو با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت استفاده از واژه راهبردی یا استراتژیك برای سینما را یك پسوند موضوعی ندانست و گفت: منظورمان از سینمای راهبردی موضوعات امنیتی، جنگی یا كلان ملی و سیاسی نیست. متاسفانه در دهه های گذشته جریان هایی از منتقدین سینما بودند كه وقتی از سینمای راهبردی سخن می گفتند معمولا به سراغ هالیوود و فیلم های سیاسی، امنیتی و آخرالزمانی می رفتند.

وی از وجود سینمای راهبردی در زمان پهلوی گفت و بیان كرد: كشور دارای راهبردی در حوزه گفتمانی بود كه آن را در همه شئون هنری از جمله سینما می توانستیم مشاهده كنیم. به طور مثال یكی از وظایف و استراتژی های كلان دولت های دست نشانده در آن زمان این بود كه كشور را به بازار مناسبی برای تولیدات كشورهای غربی و به ویژه آمریكا تبدیل كند. برای این مهم نیاز بود زندگی غربی و مدرن تبلیغ می شد؛ كلماتی مانند شیك، لاكچری و لوكس به عنوان واژه هایی كه در فرهنگ ایرانی نبودند در جامعه ایرانی وارد شدند كه این ورود از طریق آثار هنری صورت گرفت.

این فیلمنامه نویس در مصاحبه با رادیو مقاومت با بیان اینكه در حال حاضر برای اینكه از سینما برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی استفاده كنیم به سراغ موضوع رفتیم، اظهار كرد: در این مسیر فیلم با موضوعاتی دینی و ملی ساختیم. به عنوان فیلمی با عنوان توبه نصوح ساخته شد؛ فیلمی شعاری كه مردم از دیدن آن می ترسیدند و سعی داشتند به این موضوعات فكر نكنند زیرا برای آنها ترسناك بود.

وی افزود: در طول زمان موضوعات مختلف دیگری مانند اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی یا فرزند كمتر زندگی بهتر به عنوان یك استراتژی و راهبرد در كشور در دستور كار قرار گرفت و به تبع، در سینما نیز فیلم هایی با این مضامین ساخته شد. البته در مورد راهبرد فرزند كمتر زندگی بهتر، سینما تبعیت بیشتری داشت زیرا این سیاست در تبعیت از جامعه غربی اتفاق می افتاد و با توجه به اینكه سینمای ایران تقلید از غرب است، با آن سیاست همراه شد.

این نمایشنامه نویس و روزنامه نگار با اشاره به تغییر سیاست حاكمیت به سمت جمعیت و فرزندآوری بیشتر گفت: گاهی فیلم هایی برای تبلیغ این موضوع ساخته می شود اما غالب آثاری كه در سینمای ایران تولید می شود اساسا ضد این سیاست و راهبرد است. به عنوان مثال اگر یك فیلم پلیسی ساخته می شود، خانواده ای آن پلیس ناقص است و پلیس یا فرزند ندارد یا فقط یك فرزند وجود دارد.

گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید. همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامك‌های مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.

خبرنگار : زهرا جودكی

مرتبط با این خبر

  • زنان مقاوم فلسطینی؛ حماسه سازان طوفان‌الاقصی / شجاعت مردان، مدیون ایستادگی زنان است

  • عامل عقب‌ماندگی سینمای مقاومت در ایران، نبود نقشه‌راه است/ نگاه كمی بر كیفی در سینما غلبه كرده است

  • اسرائیل بداند، مقاومت؛ نماد زیست آزادگان جهان است/ تجارت مرگ اسرائیل بزرگترین شكست آنهاست

  • ایران و عربستان دو بال نیرومند برای ایجاد صلح و دوستی در منطقه

  • كشورهای اسلامی باید مقدمات همه‌پرسی در فلسطین را فراهم كنند

  • علت ارسال سلاح با هواپیمای مسافری، هراس آمریكا از افكار عمومیست

  • ورود به سینمای مقاومت بدون پشتوانه امكان‌پذیر نیست

  • آمریكا با جنگ غزه درصدد مهار ایران است

  • دستان آلوده غرب در نقض كنوانسیون‌های بین‌المللی/ ارسال سلاح با هواپیمای مسافربری نقض صریح است

  • اسرائیل می‌خواهد با تغییر ژئوپلتیك منطقه، فضای امنی برای خود فراهم كند!