با وجود تشكیل ائتلاف آمریكایی برای به اصطلاح حفاظت از كشتیرانی در دریای سرخ خبرگزاری بلومبرگ نوشت كه هند درصدد پیدا كردن جایگزین برای تامین نفت خود از بین كشورهای همسایه و خاورمیانه به جای پذیرش افزاش هزینههای حمل و نقل است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت و به نقل از خبرگزاری فارس، خبرگزاری بلومبرگ اعلام كرد كه پالایشگاههای هند - سومین واردكننده بزرگ نفت خام در جهان - به دنبال حوادث دریای سرخ و به تبع آن تغییر مسیر كشتیها و تاثیر آن بر طولانی شدن زمان حمل و نقل و افزایش هزینهها تصمیم گرفتهاند نفت و فرآوردههای نفتی را بیشتر از خاورمیانه و سایر كشورهای همسایه تامین كند.
طی هفتههای گذشته به دنبال پاسخ مقاومت یمن در مقابله با كشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی، شماری از شركتهای بین المللی هم از ورود به دریای سرخ اجتناب كردند و به جای آن مسیر طولانی عبور از دماغه امید نیك در جنوب آفریقای جنوبی را برگزیدند كه سه هفته به زمان سفر كشتیها میافزاید. از جمله كشتیها آنهایی هستند كه كالاهایی را از طریق دریای مدیترانه و دریای شمال حمل كرده و با عبور از كانال سوئز و دریای سرخ در مسیر خود به سمت آسیا حركت میكنند.
بلومبرگ به نقل از افرادی كه به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفت كه شركتهای كشتیرانی از شركتهای هندی خواستهاند كه برای تحویل كالا از طریق مسیر معمول، حق بیمه ریسك را متقبل شوند، اما پالایشگاههای هندحاضر به پذیرش هزینههای اضافی نشدند و به دنبال وارد كنندگان جایگزین هستند.
بلومبرگ با اشاره به اینكه نگرانی اصلی پالایشگاههای نفت هند، فشار احتمالی بر حاشیه سود به دلیل هزینههای بیمه و حمل و نقل بالاتر است، گفت با وجود این، نیاز به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد داخلی به دلیل رشد سریع اقتصادی این كشور همچنان بسیار مهم تلقی شده است.
یكی از مقامات این شركت به بلومبرگ گفته است كه شركت دولتی بهارات پترولیوم قبلاً ترتیبی داده بود كه نفت خام را از منابع دیگر دریافت كند، اما در این خصوص جزئیات بیشتری ارائه نكرد.
بلومبرگ تاكید كرد كه اگرچه پالایشگاههای هندی نگران وضعیت عرضه نفت به آنها هستند، اما تاكنون تاثیری بر نرخهای عملیاتی پالایشگاهها مشاهده نشده است.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز سه شنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره وضعیت خاورمیانه از جمله مسائل دریای سرخ گفتوگو كره است.
بلومبرگ نوشت به دلیل تشدید تنشها در دریای سرخ در همین حال قیمت نفت بیشترین افزایش خود را در بیش از یك هفته گذشته حفظ كرده است.
نفت خام برنت پس از افزایش 2.5 درصدی روز سه شنبه، نزدیك به 81 دلار در هر بشكه معامله شد، در حالی كه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بالای 75 دلار معامله شد.
هند طی سالهای اخیر واردات نفت خود از آمریكا و كانادا را افزایش داده بود.
افزون بر قضیه دور شدن كشتیها از دریای سرخ، تاكید یمنیها بر پایبندی به وظیفه اخلاقی و انسانی خود در محاصره دریایی رژیم اشغالگر در سایه تداوم محاصره غزه و بی نتیجه بودن مداخله نظامی آمریكا در حمایت از رژیم صهیونیستی این واقعیت را پیشبینی میكند كه تا زمان تداوم محاصره و تجاوز علیه غزه، اقتصاد غرب هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
به عقیده كارشناسان، حملات نیروهای مسلح یمن با وجود اینكه كشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی را هدف میگیرد، اما بخش بزرگی از تجارت عمده كالا، به ویژه برخی از محمولههای نفت، سوخت و سایر كالاها بین آسیا و اروپا، كه از كانال سوئز میگذرد، مختل كرده است كه این امر منجر به افزایش نرخ تورم در اقتصادهای اروپایی و كاهش حجم تجارت آسیایی با كشورهای غربی و ایجاد انسداد در زنجیره تامین كارخانههای غربی به ویژه كارخانههایی شده كه به قطعات یدكی تولید شده در هند، چین و برخی كشورهای آسیایی وابسته هستند.
رسانههای عبری زبان هم به به نقل از كارشناسان اذعان كردند، تاثیرات دراز مدت عملیات طوفان الاقصی و عملیاتهای یمنیها بر اقتصاد اسرائیل عمیقتر است.