محمدحسن زورق این با اشاره به برخی از منتقدین كه شعار "نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران" را سر میدهند، اظهار كرد: این افراد نه ایران را میشناسند و نه غزه را میشناسند و نه لبنان را میشناسند.
برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با محمدحسن زورق استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی بهصورت تلفنی گفتگو كرد.
به گزارش پایگاه خبری رادیو مقاومت؛ محمدحسن زورق با اشاره به این كه نسبت ما با فلسطین به مسئله نسبت ما با خودمان باز میگردد، تصریح كرد: ما یك خود واقعی داریم كه نتیجه فرایندهای تاریخی است و یك خود مجازی داریم كه نتیجه القائات استعماری است. خود واقعی ما، خودی است كه با ظهور اسلام در تاریخ ریشه بسته و یك انسان جدید در اثر بعثت نبوی در ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی به وجود آمده است.
وی با بیان این كه ظرفی جغرافیایی تمدن اسلامی عبارت است از آسیای غربی، آفریقای شمالی و اروپای جنوب غربی، گفت: در طول زمان و در اثر آمیزش بین نژادهای بزرگ جامعه بشری در ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی یك انسان جدید از نظر گونه نژادی به وجود آمد كه به آن "انشان گونه نژادی تمدن اسلامی" میگوییم. این انسان حد متوسط نژادهای بزرگ بشری است. نه به سفیدی اروپای شمالی است و نه به سیاهی آفریقای مركزی است و نه بلندی سیاهپوستان و سفیدپوستان اروپایی و آفریقایی است و نه كوتاهی نژاد زرد قدیم است. یك حد متوسط است.
این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی این نژاد از نظر فرهنگی بیان كرد: ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی دارای ظرفیت غیرقابلتجزیه است. گفته میشود ابنسینا ایرانی است و دلیل آن را حضور مزارش در همدان میدانیم درعینحال وقتی گفته میشود چون مزار مولوی در قونیه است؛ بنابراین ایرانی نیست، پاسخ چیست؟ وقتی هم میگوییم؛ چون زبان مولوی فارسی است پس ایرانی است بازگفته میشود ابنسینا عرب است؛ چون زبانش عربی بوده است. در حقیقت همه اینها متعلق به ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی هستند.
وی به حضور قدرت سكولار و اقدامات آن بر علیه تمدن اسلامی پرداخت و گفت: در حدود دویست، سیصد سال اخیر كه قدرت سكولار مجهز به انقلاب صنعتی در غرب به وجود آمد ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی را سنگ تبلیغات زد و شكست و از آن دههها كشور به وجود آورد و سعی كرد مردم این كشورها از همدیگر بیگانه باشند و برایشان هویت جدیدی را تعریف كرد.
زورق متذكر شد: اگر ما به هویت اصلی و واقعی خود برگردیم و چنانچه این القائات استعماری را از ذهن خود پاك كنیم، آن وقت میفهمیم كه اگر غزه زیر بمباران است در واقع قسمتی از وجود ما زیر بمباران است. سرنوشت ما آنجا شكل میگیرد، سرگذشت ما آنجا در حال شكلگرفتن است. طوری نیست كه غزه با ما ارتباطی ندارد.
این پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی با اشاره به برخی از منتقدین كه شعار "نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران" را سر میدهند، اظهار كرد: این افراد نه ایران را میشناسند و نه غزه را میشناسند و نه لبنان را میشناسند. یعنی از هوشیاری تاریخی بیگانه شدند و هویت خودشان را نمیشناسند؛ بلكه یك هویت تخیلی و كاذب در ذهن خودشان تصور میكنند كه نتیجه القائات استعماری است.
وی با تأكید بر این كه همیشه بین انسانهای خودآگاه كه هوشیاری تاریخی داشتند با كل ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی رابطه وجود داشته است، خاطرنشان شد: تا هنگامی كه خود اصلی و واقعی خودمان را میشناسیم نسبت به سوریه، لبنان، عراق، فلسطین و افغانستان حساسیت داریم. در جنگ تحمیلی شاهد بودیم كه دو هزار افغانستانی آمدند با رژیم صدام در راه دفاع از برادران خودشان جنگیدند.
زورق متذكر شد: در حوزه سیاسی مطرح میشود كسانی كه زمین، تاریخ، دین، زبان، خط و فرهنگ مشترك دارند مولفههای هویت ملی را نیرومندتر دارند حتی ممكن است دولت مشترك نداشته باشند. متأسفانه الان وضعیت ما به این شكل است كه دولت مشترك نداریم و این بلاهایی هم كه بر سرمان میآید به همین خاطر است.
وی اشاره كرد: در مصر گذرگاه رفح بر روی مردم غزه بسته شده است درحالیكه بههیچوجه هیچ خطفاصله فرهنگی و هویتی و نژادی و تاریخی میان مردم غزه و مصر وجود ندارد؛ اما استعمار خطوط سیاسی را ترسیم كرده و سعی كرده عوامل خود را بر سركار بیاورد و مردم را با هم واگرا كند و در مقابل هم قرار دهد و از این طریق سلطه جهانی خودش را تثبیت كند.
این استاد دانشگاه در مصاحبه تلفنی با رادیو مقاومت پیدایش ظهور انقلاب را در اثرات حملات بر انقلاب دانست و بیان كرد: گسترش انقلاب بهخاطر این است كه انقلاب پدیدهای استوار شده بر سرشت انسان است. انسانها ذاتاً تمایل به خداوند و صفات ربوبی دارند و از همین زاویه با نهاد نبودت ارتباط برقرار میكنند.
وی اظهار كرد: انقلابی نمیتواند اسلامی باشد و جهانی نباشد. مخاطب خدا در قرآن تودههای مردم هستند و مخاطب انقلاب اسلامی نیز همینطور است بهویژه این كه ما داریم در ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی نگاه میكنیم. هر جا كه نیروهای انقلاب استعداد بیشتری دارند انقلاب شكوفایی بیشتری داشته است؛ مانند لبنان و یمن و عراق. حتی فراتر از ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی، انقلاب در جهان مستضعفین تأثیرگذار بوده است؛ مانند نیكاراگوئه، ونزوئلا و آمریكای لاتین.
زورق دفاع مقدس را تجربهای بسیار شكوهمند برشمرد و اظهار كرد: وقتی انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد، غرب نگرانی بزرگی از گسترش این انقلاب به جهان عرب و اندونزی داشت. جهان عرب گروه مرجع مسلمانان جهان است و اصرار داشتند انقلاب اسلامی به جهان عرب سرایت نكند. از طرفی اندونزی بزرگترین كشور اسلامی از نظر جمعیت بر كره زمین است و زمانی كه انقلاب اسلامی پیروز شد در نقطه حضیض استضعاف و بهرهكشی غربیها قرار داشت و تازه وضعیتشان بهتر شد.
وی با اشاره به این كه غربیها برای عدم سرایت انقلاب دست به جنگ تحمیلی علیه ایران زدند، درعینحال بیان كرد: ولی عجیب است كه در این جنگ، نهتنها ایران شكست نخورد؛ بلكه در كوره این جنگ تحمیلی نیروهای ایرانی ساخته شدند و برای ایفای نقش بالاتر و وسیعتر آماده شدند. جنگ تحمیلی از چند جهت برای ایران بركت داشت و علت آن هم روحیه بود و منشأ این روحیه اتصال به خدا و فراطبیعت بود. اكنون همین اتصال است كه مردم غزه دارند مقاومت میكنند.
گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید این شبكه رادیویی را روی موج افام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرمافزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید.
همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامكهای مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.