كارگردان فیلم سینمایی «طوفان شن» از بی توجهی شدید به سینمای مقاومت انتقاد و تأكید كرد: ما باید این موضوع را فرهنگسازی كنیم كه سینمای مقاومت یك ضرورت و هنر راهبردی و استراتژیك برای ما محسوب میشود.
جواد شمقدری فیلمنامهنویس و كارگردان برجسته كشور در برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت گفت: مقاومت از درگیری جبهه حق و باطل شروع می شود؛ زمانی كه جریان باطل از ابرازهای شیطانی خود بهره میگیرد تا استیلای كامل بر همه شئون مختلف دنیا و جوامع پیدا كند. در این میان افرادی بر اساس فطرت و حس آزادی و استقلال طلبی خود به میدان میآیند و دست به مبارزه با جریان آمریكایی میزنند كه مقاومت دقیقاً از همین نقطه شكل میگیرد.
وی با بیان اینكه ریشه جریان مقاومت و سینمای مقاومت به استیلا طلبی و روحیه استكباری ابرقدرتی مانند آمریكا و مقابله ی انقلاب اسلامی با آن برمیگردد، افزود: مقاومت در دوره معاصر از این موضوع نشأت میگیرد كه آمریكا در یك دوره طولانی در كشور ما و منطقه خاورمیانه مسلط بوده اما وقتی از میزان نفوذ آن كاسته شد، از همان اول انقلاب شروع به توطئههای مختلف كرد. امام خمینی (ره) هم در سالگرد روز دانشآموز و در پیامی كلی از دانشجویان و دانشآموزان دعوت كردند كه علیه آمریكا قیام و مقابله كنند و در نهایت حركت دانشجویی خط امام (ره) شكل گرفت.
فیلمنامه نویس و تهیه كننده برجسته كشورمان، سینمای مقاومت را به معنای روایت این تقابل و رویایی به زبان هنر در عرصه سینما تعریف كرد و خاطرنشان كرد: آمریكا در كنار قدرت سیاسی و نظامی كه بعد از جنگ جهانی دوم به دست آورد، از ابزار رسانهای روز و عرصه هنر به ویژه هنر استراتژیكی مانند سینما نیز بهره برد بطوریكه هالیوود با فیلمهای سینمایی و سریالهای خود، افكار جهانی و اقوام و ملل مختلف را در اختیار گرفت و در حقیقت، آنها را برای اعمال سیاستهای مداخله گرایانه و سیاستهای استكباری خودش آماده كرد.
وی افزود: در شرایطی كه ما از نظر كمی و كیفی باید به سطحی برسیم كه با تهاجم فرهنگی آمریكا مقابله كنیم اما شاهد كم كاری بسیار زیاد در این زمینه هستیم بطوریكه آثار سینمایی ما در حوزه مقاومت به شدت محدود است.
كارگردان سریال «انقلاب دوم» از بی توجهی شدید به سینمای مقاومت انتقاد و تأكید كرد: ما باید این موضوع را فرهنگسازی كنیم كه سینمای مقاومت یك ضرورت و هنر راهبردی و استراتژیك برای ما محسوب می شود اما متأسفانه برعكس تبلیغ میشود و در فضای دانشگاهی و نقد نیز شاهدیم كه این نوع سینما را فاقد ارزشهای هنری تلقی میكنند و در فرآیند تولید هم پشتیبانیهای لازم صورت نمیگیرد و حتی به مرحله تولید یا پخش نمیرسد.
شمقدری تصریح كرد: امروز اگر سینمای مقاومت و هنر مقاومت نبود سینمای ایران هویتی نداشت و یك سینمای پیش پا افتاده و لودهای بود كه ارزش نداشت حتی درمورد آن بحث و گفتگو كنیم.
وی درمورد سختیهای كار كردن در سینمای مقاومت گفت:در فضای سرمایهگذاری نیز تولید این آثار قاعدتاً در بخش خصوصی جواب نمیدهد و بخشهای حاكمیتی اعم از دولت و برخی نهادهای انقلابی باید پشت كار قرار گیرند.