افشار گفت: ارسال مهمات با هواپیمای مسافربری قطعاً برخلاف كنوانسیون هواپیمایی كشوری بینالمللی شیكاگو است و براساس ماده 35 این كنوانسیون هیچ گونه مهمات نباید از طریق هواپیماهای مسافربری حمل شود.
مجتبی افشار، كارشناس حقوق بینالملل و عضو هیئتعلمی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی در مصاحبه تلفنی با برنامه «عصر مقاومت» رادیو مقاومت اظهار داشت: در گذشته نمونهای از تحریم شركتهای هواپیمایی ایران توسط اتحادیه اروپا داشتیم كه به بهانه ادعای ارسال سلاح به روسیه شكلگرفته بود، این در حالی است كه این اقدام توسط خودشان انجام شده و قطعاً برخلاف كنوانسیون هواپیمایی كشوری بینالمللی شیكاگو است. براساس ماده 35 این كنوانسیون هیچ گونه مهمات نباید از طریق هواپیماهای مسافربری حمل شود و تنها در صورتی مجاز است كه با رضایت دولتی باشد كه از فراز آن عبور خواهد كرد و همچنین پروتكلهای امنیتی رعایت شود و قطعا وجود مسافر در هواپیما ناقض آن است.
وی افزود: بیشتر كشورها عضو این كنوانسیون هستند و میتوانند از طریق ماده 84 آن برای حل اختلافات مراجعه كنند و در صورتی كه تصمیم گرفته شده اثرگذار نباشد، میتوانند به دیوان بین المللی دادگستری مراجعه نمایند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح كرد: بر اساس دو پرونده دعوای آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به دلیل نقض كنوانسیون 1948 منع نسلكشی و دعوای نیكاراگوئه علیه آلمان به دلیل حمایت از اسرائیل و نقض دوباره این كنوانسیون، دیوان نكاتی را در نظر میگیرد و كشورها را ملزم میكند تا هر آن چیزی را كه در توان دارند برای جلوگیری از وقوع نسلكشی انجام دهند. لذا تمام كشورهایی كه حامی اسرائیل هستند ناقض این كنوانسیون هستند.
افشار حمل مهمات توسط هواپیمای مسافربری را علاوه بر آنكه نقض ماده 35 كنوانسیون 1944 برشمرد، ناقض كنوانسیون 1948 و كمك در نسلكشی نیز دانست.
عضو هیئتعلمی دانشگاه انقلاب اسلامی در ادامه مصاحبه با رادیو مقاومت خاطرنشان كرد: علاوه بر كنوانسیون، انجمن بینالمللی حملونقل هوایی نیز وجود دارد كه دولتهایی كه شركتهای هواپیمایی دارند عضو آن هستند و از این مسیر نیز راههای حقوقی برای جلوگیری از تخلفات در نظر گرفته شده است.
دولتهای شاكی و عضو كنوانسیون 1944 میتوانند از شورای كنوانسیون درخواست حل اختلاف در شورا را داشته باشند و یا انجمن بینالمللی از دیوان بینالمللی دادگستری درخواست مشورت نماید. در صورتی كه شورا تصمیمی بگیرد، سایر كشورها ملزم به اجرای تصمیم و دستور آن هستند.
وی همچنین پیرامون نحوه پیگیری حقوق مسافران تشریح كرد: این حوزه به اتحادیه اروپا مربوط میشود. مسافران میتوانند به دلیل نقض كنوانسیون حقوق بشری اتحادیه اروپا به دادگاه اروپایی حقوق بشر مراجعه كنند چرا كه مرجعی برای قضاوت عملكرد دولتها به مفاد كنوانسیون حقوق بشر اروپایی است كه این اقدام ناقض آن است.
این كارشناس حقوق بینالملل با بیان اینكه تناقض و دوگانگی استانداردهای اتحادیه اروپا و كشورهای غربی همواره جاری بوده مطرح كرد: آنها در مقابل نسلكشی مسلم در فلسطین چشمان خود را بسته و منافع شخصی خود را اعمال میكنند. لذا جامعه بینالمللی بهویژه كشورهای جهان اسلام باید به این حوزه وارد شوند و درصورتیكه كشورهای عربی با جبهه مقاومت همراستا شوند، امكان مقابله با كشورهای غربی وجود دارد. این روند امكان اعمال اقدامات تنبیهی را كاهش میدهد.
راهكارهایی برای دفاع از مردم غزه در حقوق بینالملل وجود دارد اما باید ارادهای باشد تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشد. اما همواره این بخش عملكرد ضعیفی داشته كه ناشی از اراده مسئولان، سازمان و اولویتندادن به موضوع است كه نشان از كوتاهی در انجام اسناد بالادستی كشور و انفعال بازوی حقوقی كشور است. این در حالی است كه بسیاری از تحریمها با یك اقدام حقوقی قابلپیگیری و حل بوده است.