كارشناس رسانه گفت: تبیین شرایط مقاومت، تشریح كردن شرایط، تحلیل مقاومت و روایت كردن چهار گامی است كه باید در حوزه مقاومت برداریم. یادمان باشد در حوزه مقاومت دو صد گفته چون نیم كردار نیست و حوزه مقاومت حوزه فقط نوشتن و خواندن و رفتن نیست.
به گزارش روابط عمومی رادیو مقاومت، علیرضا داودی كارشناس رسانه در برنامه عصر مقاومت گفت: شئون مختلفی حوزه مقاومت را تشكیل می دهد كه اگر بخواهیم آن را به دو بخش كلی تقسیم كنیم هم شئون سلبی است و هم ایجابی. شب گذشته به حرم حضرت عبدالعظیم رفته بودم و شهدای مقاومت در آنجا دفن هستند و مراسمی برای شهید زمانی نیا گرفته بودند. نكته ای ذهنم را به خود جلب كرد و خانمی به آنجا آمد و گفت جوانی كه اینها برایش مراسم گرفتند چه كسی است؟ گفتم او یكی از همراهان سردار سلیمانی بود. او گفت یعنی با خود حاج قاسم شهید شده؟ گفتم بله و دیدم رفت دقت كرد او چند سالش است و شاید فكر می كرد فرد مسنی است.
وی ادامه داد: شاید باورش نمی شد چنین جوانی شهید شده باشد و از من پرسید واقعا جوان بود؟ گفتم بله و گفت درد و بلای امثال این شهید بخوره توی سر آنها و آنقدر از ته دل گفت كه گفتم اگر مرغ آمین بود دعایت می گرفت. حوزه مقاومت حوزه سلبی و ایجابی توام است. آیا جبهه مقاومت دعا با جبهه مقاومت بدون نفرین شدنی است؟ یا جبهه مقاومتی كه كلش لعن باشد آیا بدون دعا شدنی است یا نه؟ این قاعده ای در خود مستتر دارد كه اگر در مسیر مقاومت بروید اگر این دو را در كنار هم قرار ندهید یا شما در مسیر خودتان منحرف می شوید یا از ابتدا در مسیر قرار نمی گیرید ولو مدعیان موجودی كه هستند.
وی افزود: در حوزه مقاومت فضا فضای دفاع از مظلوم و حومه مظلوم است. حومه مظلوم تا لبه اراده ظالم است. اگر لبه اراده ظالم،مظلوم ظلم را بپذیرد می شود تعدی و اگر لبه ظلم ظالم مظلوم، ظلم را نپذیرد می شود مقاومت. پس اینكه ما با ظلم همراهی كنیم یا اینكه ظلم را بپذیریم مگر در جایگاه امام كه حفظ اسلام از واجبات است.
وی ادامه داد: ما در فضایی كه ظلمی وجود ندارد مقاومتی هم نداریم. پس مقاومت چرا شكل می گیرد؟ چون ظلمی ایجاد شده و ظالمی هست و مظلوم داعیه دار مبارزه با ظلم ظالم است و مبنای تقدسش همین است. فرق بین انتحاری و استشهادی همین است.
داودی ادامه داد: مثالی می زنم برای شنوندگان و از آنها می خواهم هر از چند گاهی این مثال را برای خودشان یادآوری كنند. شما هر دو دست تان را مشت كنید و در یك دست خاك بریزید و در یك دست طلا. مشتی كه در آن خاك وجود دارد را به مغازه طلافروشی ببرید و بگویید من طلا دارم او هم می گوید دستت را باز كن ببینم و باز كه می كند مغازه دار می گوید این خاك است. شما هم می گوید نه خاكی عین طلا هست و هر چه شما اصرار می كنید خریدار نمی خرد. اما در مشتی كه طلا دارید اگر همه عالم و آدم جمع شوند بگویند در مشت شما خاك است، طلا نیست از ارزش و قیمت و تمام وجوه آن طلا چیزی كم نمی شود. ینكه می گوییم باید در حوزه مقاومت مرحله عبور از خاك به طلا را باید تجربه كنید یعنی جایی است كه شما را خواهند خرید و خاك می شود طلا. كجا؟ جایی كه قدرت مقابله كردن در حوزه مقاومت با ظلم ظالم را پیدا می كنید. همراهی با ظالم معنایی ندارد.
وی ادامه داد: وقتی ظلم می آید اولین كاری كه می كند كرامت انسانی را از بین می برد و امریكا و انگلیس و عربستان و فرانسه و آلمان دارند چه كار می كنند؟ چطور همه اینها حاضرند جمع شوند و كودكانی كه امروز به خاطر نداشتند غذا در یمن دارند جان می دهند را تحمل می كنید؟ یكی می گفت می خواهم مهاجرت كنم گفتم اگر در آن دنیا به شما گفتند پولی كه به آنجا بردی و هزیه كردی شده یك گلوله در سینه بچه یمنی نشسته چطور می خواهی جواب بدهی؟
داودی گفت: وقتی از سلب و ایجاب صحبت می كنیم باید بدانیم در لبه كدام مرز ایستادیم. سه قاعده بسیار مهم را نباید فراموش كرد. مقاومت نه ظلم می كند و نه ظلم می پذیرد. چون جنسش مقابله با ظالم و ظلم هست. حوزه مقاومت حوزه پدافند برای دفع ظلم نیست و خیلی وقت ها حوزه آفند برای حذف ظلم است و یعنی به این معنی نیست كه شما در حوزه مقاومت باید همیشه به این سه مورد برخورد كنید. حوزه مقاومت عمرش كوتاه نیست اما دریچه هایی كه بر روی عمرهای متنوع باز می شود زمان محدودی دارد. زمانیكه واقعه كربلا رخ داد برخی ها به امام كمك نكردند و مصلحت اندیشی های بی ربط كردند. بعد از شهادت امام و یارانشان خیلی ها به این نقطه رسیدند اما به چه درد امام می خورد؟
وی افزود: دریچه كشش زمانی در بازه مكانی زمان محدودی دارد آنهایی كه می توانند می رسند و آنهایی كه نمی توانند و نمی رسند باید منتظر قواعد بعدی بمانند وگرنه خسر الدنیا و الاخره می شوند. در حوزه زندگی دنیایی هم نگاه كنید خیلی افراد دارند فرصت هایی خلق و فرصت هایی از دست می دهند. حوزه مقاومت حوزه خلق فرصت ها است. اساسا خاك در همین حوزه است كه تبدیل به طلا می شود و نكته بعدی اگر مسیر تكامل طی نشود خاك خاك است حتی شما طلایش بپندارید و طلا هم طلا است حتی اگر همه عالم بگویند خاك است. این دو جایگاهشان به قدر و منزلت به هیچ وجه عوض نمی شود مگر مسیر تكمیلی و تبدیلی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: پس اینجا باید چهار گام را در حوزه مقاومت برداریم. اتفاق اول تبیین شرایط مقاومت است، گام دوم بحث تشریح كردن شرایط است. نكته سوم بحث تحلیل مقاومت است. گامك چهارم روایت كردن است. یادمان باشد در حوزه مقاومت دو صد گفته چون نیم كردار نیست و حوزه مقاومت حوزه فقط نوشتن و خواندن و رفتن نیست. 90 درصد به آن خوانده ها و نوشته ها است و اگر می بینید حاج قاسم مرد میدان است همین است. باید بین مردم بچرخی تا مردم ببینند شما را و در نهایت بفهمند تو میدان داری و با آنها هستی. پس تدوین كردیم تشریح كردیم روایت كردیم و تبیین كردیم اما اگر خودمان مصداق آن روایت نشدیم و در مسیر تشریح گام برنداشتیم عملا عالم بدون عملیم. دو كلمه مقاومت و مراقبت دو كلمه طلایی برای حاج قاسم شدن هستند.
انتهای پیام/