كارشناس رسانه گفت: شاخص ترین مؤلفه تربیتی حضرت زهرا (س) معرفت است و معرفت اینجا خودش یك اصل پیدا می كند. حضرت زهرا (س) بین معرفت و دو عبارت همسان بود، آن هم ولایت است.
به گزارش روابط عمومی رادیو مقاومت، علیرضا داودی كارشناس رسانه در برنامه عصر مقاومت گفت: وقتی صحبت از زنان می كنیم سه دیدگاه بوجود می آید دیدگاه اول مادی مالی و دنیایی است. دیدگاه دوم به سطح برداشت ما برمی گردد كه وقتی می خواهیم درباره زنان صحبت كنیم با داشته ها و ذخیره تحربه یومیه مان شروع می كنیم و بعد جهان بینی به آن اضافه می كنیم. ممكن است در این دیدگاه موضوعات خوب شروع شود اما باز در پایان به دیدگاه اول برمی گردد. اما دیدگاه سوم میگوید معنای زن چیست؟ یعنی باید روی فلسفه و منطق اش بنشینید.
وی افزود: اگر بخواهیم تعریف زن یعنی چه را شروع كنیم ابتدا با عبارت رهبری شروع می كنم كه می فرمایند زن ریحانه است. این دومفهوم دارد یكی قدرت زن و دو جامع الاطراف بودنش كه حریمی ایجاد می كند. ذیل اینها وقتی حركت می كنیم و می خواهیم دقیق تر متوجهش شویم می بینیم دومفهوم هم دارند. بهشت با همه عظمتش زیر پای زن است و دوم اینكه مرد اگر بخواهد به معراج برود از دامن زن باید برود. اینجا به نقطه ای می رسیم و آنهم نقش هایی كه بر این جامع الاطراف بودن هست چیزی فراتر از مرد است تا جایی كه پیامبر (ص) در میانه دونقش زن حضرت فاطمه (س) و حضرت خدیجه (س) بود و عدد عباس (ع) بین دو زن حضرت فاطمه زهرا و ام البنین (س).
وی ادامه داد: امتداد واقعه كربلا بین دوزن بود حضرت رباب (س) وحضرت زینب (س). وقتی صحبت از زن می كنیم یعنی صحبت از نقش های متفاوتی میكنیم. اگر قبول كنیم كه مقاومت یك مسیر است و در میانه مسیر شكل گیری مكتب لازم ترین اتفاق است و حاج قاسم نمادش شود، پس زن میشود مادر همسر خواهر وناموس فرایندی را طی می كند كه برای مرد به تنهایی ممكن نیست. پس وقتی می گوییم نقش زن در محور مقاومت زن خود محور مقاومت است و باید دنبال نقش مردان در محور مقاومت بگردیم.
این كارشناس رسانه گفت: وقتی صحبت از سیره می كنیم سیره یعنی منش، بینش، دانش ونگرش توام با هم. یعنی نگرش در پرداختن به نفس تربیتی در مقاومت و روش تربیت كردن مقاومتی و نگرشی كه می خواهید امتدادش بدهی، مهم ترین اتفاقی كه می افتد ایجاد گرانیگاه مفهومی است. زندگی حضرت فاطمه (س) را مطالعه كنید به تنهایی نمی توانید این نقش ها را در ایشان بكاوید با تمام متناظری كه دارد. عبارت آمدم بگویم همسر علی است دیدم فاطمه هست اما فاطمه نیست. آمدم بگویم مادر حسین است مادر زینب است دیدم همه اینها فاطمه هست، فاطمه فاطمه است. هیچ عبارتی نمی تواند این قدرت را تفسیر كند.
وی افزود: پیامبر (ص) می فرمایند هر كسی فاطمه را اذیت كند من را آزرده است. اگر همه قبل از حضرت همه حضرت و همه بعد از ایشان را بخواهم خلاصه كنم چون مادر اسوه اسطوره ثخود مقاومت است به یك كلمه می رسم و اسمش را میگذارم معرفت. وقتی شهید حججی به میدان می رود دارد پای پدر ومادرش را می بوسد به نیابت. نقش مادران شهدا را كنار همجمع كنید می شود معرفت. می گویند شیر مادر حلالت همه آنچه كه معرفت هست منتقل شده است پس اولا برای این نقش نمی توان عرض وطول قائل شد اما كدام مولفه تربیتی بارزتر است؟ معرفت حسینی معرفت حسنی معرفت زینبی معرفت عباسی و عباس خدای ادب می شود و ادب آخر معرفت است چون آدابش را كه برگزار میكند كلا ادب است او آقازاده است اما ادبش جلوتر از دولتش است.
داودی گفت: پس این مفهوم را كه نگاه می كنید می بینید شاخص ترین مولفه تربیتی حضرت زهرا (س) معرفت است و معرفت اینجا خودش یك اصل پیدا می كند. معرفت به چه؟ حضرت زهرا (س) بین معرفت و دو عبارت هم سان بود، آنهم ولایت است. یك جا ظهورش پیغمبرگونه و یك جا امام گونه بود اما هر دو ولایتی. پس وقتی می گوییم بر اساس كدام شاخص؟ میگوییم میزان تقربت به ولایت چقدر است؟ چون همه عالم برای زهرا (س) است، همه زهرا (س) می شود ولایت علی ابن ابی طالب (س).
این كارشناس مذهبی همچنین بیان داشت: سر سلسله همه اینمعرفت دومسئله می شود اشك و خون. خون به هر ترتیبی ممكن است ریخته شود اما وقتی شهادت می شود رازش اشك ریختن می شود. پس وقتی این دو قاعده اول معرفت می شود می فهمیم برای حفظ ولایت باید بگرییم تا قسمت شود خونمان ریخته شود آن وقت می شود زهرای مرضیه (س).
وی ادامه داد: شهادت حضرت زهرا (س) با شهادت همه افرادی كه برای ما نماد هستند در یك نقطه قرار می گیرد و آن نقطه این است شاید زنان ما نتوانند مقام حضرتی را پیدا كنند اما حضرت نشانه های رسیدن به مسیر خودش را به همه نشان داده است. حضرت زهرا (س) حسن وحسین و زینبی را تربیت كرده است وما در عالم همین سه حالت را بیشتر نداریم یا زیست مان حسنی است یا ذی مان حسینی است یا ادامه مان زینبی است. وقتی صحبت از مقاومت می كنیم باید ببینیم در كدام یك از این سه مرحله قرار داریم و اگر قرار داشتیم یعنی مسیری كه او طراحی كرده است گوارای وجود و اكر نه برویم به دنبال ریختن اشك تا بلكه در این مسیر ما را هم تعریف كنند.
انتهای پیام/