صدای جمهوری اسلامی ایران

برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با حسین طلابیگی، مدیركل دفتر نظارت بر مراكز، مشاغل و مجامع سینمایی كشور به صورت تلفنی گفت‌وگو كرد.

به گزارش پایگاه خبری رادیو مقاومت؛ حسین طلابیگی با اشاره به سینمای استراتژیك (راهبردی) گفت: هر كشوری برای خود راهبردهایی را در حوزه سیاست های داخلی و خارجی خودش دارد. كشورهای پیشرفته مانند آمریكا، سبك زندگی امریكایی را ترویج می كنند و از طریق سینمای خود یعنی هالیوود سعی می كنند آن را در دنیا جا بیندازند و این تفكر را نهادینه كنند.

وی با بیان این كه ایران بر اساس انقلاب اسامی شكل گرفته و منبعث از تعالیم اسلام است، تاكید كرد: ما سبك زندگی ایرانی اسلامی را پی گیری می كنیم و امامین انقلاب این سبك را پایه ریزی كرده اند و به دنبال تحقق آن هستند. سینمای راهبردی هم باید به این حوزه توجه كند و در این رابطه فعالیت نماید.

مدیركل مشاغل و مجامع سینمایی كشور اشاره كرد: بخشی از فیلم هایی كه در سال های گذشته تولید شده منبعث از همین تفكر بوده و سعی داشته آن را عملیاتی نماید ولی كافی نیست. در دوره هایی نگاه و تفكر مسئولین راهبردی بوده و به این سمت بیشتر توجه داشته اند.

وی متذكر شد: سینمای راهبردی در درجه اول باید مسئله فیلمساز باشد. در این صورت روح او را به قلیان در می آورد و در نتیجه آن فیلمساز منبعث از تفكراتی كه دارد، فیلم نامه ای را تهیه می كند و بر اساس آن فیلم ساخته می شود.

طلابیگی در مصاحبه تلفنی با رادیو مقاومت با اشاره به این كه پروسه فیلم سازی زمانبر است، گفت: فاصله مسئله شدن برای یك فیلمساز تا تولید اثر و نمایش آن زمان زیادی می برد. اگر فیلمساز بخواهد شروع به كار نماید و پشتیبانی برای كمك نباشد، باعث سرد شدن از انجام كار شود.

وی یادآور شد: بعد از انقلاب دغدغه فیلمسازان انقلاب اسلامی شد و با گذراندن دوره هایی، كیفیت فیلم ها هم بالاتر رفت، با شروع جنگ آنها به سوی دفاع مقدس روی آوردند و سینمای دفاع مقدس شكل گرفت و در حال حاضر بهترین سینمای ما، سینمای دفاع مقدس است. همه اینها منبعث از سبك ایرانی اسلامی است.

مدیركل مشاغل و مجامع سینمایی كشور با اظهار به اینكه سینمایی كه توسط بخش خصوصی فعالیت می كند و فیلم در آن حوزه تولید می شود، صرفا به دنبال درآمد است، تصریح كرد: در این حوزه اگر فیلم دارای پیامی هم باشد این پیام در حوزه راهبردی نیست و بیشتر در حوزه های اخلاقی است.

وی با تاكید بر اینكه برای قوام سینمای راهبردی نیازمند پشتوانه دولتی هستیم، گفت: در همه جای دنیا این حمایت ها وجود دارد مثلا در هالیوود بر اساس سبك زندگی كه دارد دولت از آن حمایت می كند. در كشورهای دیگر هم به همین شكل است و بر اساس فرهنگ و افكاری كه دارند هزینه هایی را در سینمای راهبردی شان صرف می كنند.

طلابیگی با اظهار به اینكه در یك فیلم محتوا و پیام كار بیش از هزینه و كارهای پشت صحنه استراتژیك است، تصریح كرد: مرحوم سلحشور بر اساس قرآن و اندیشه های اسلامی فیلم ساخت و حتی در بعضی جاها با بودجه های شخصی این آثار را تولید می كرد. در خصوص دفاع مقدس هم چنین افرادی را داریم چون هدفشان در آن مقطع تولید بود و راهبرد جمهوری اسلامی پیشبرد اهداف دفاع مقدس بود و در اصل به عنوان پیشانی جبهه راهبردی كشور عمل می كردند.

وی با اشاره به تعریف سینمای راهبردی بیان كرد: هنر به میدان آوردن نیروها و منابع با یك نگاه همه جانبه و آینده نگر تعریف سینمای راهبردی است، بنابراین وقتی می خواهیم راهبردمان را تعریف كنیم باید ابتدا بدانیم منابع و نیروهایمان كجاست، میدان عمل مان را بشناسیم، سپس هم آینده نگری كنیم و بعد همه جوانب كار را در نظر بگیریم. چنین كاری نیاز به قرارگاه فرهنگی دارد.

مدیر كل مشاغل و مجامع سینمایی كشو افزود: چنین دیدگاهی نیاز به قرارگاه فرهنگی دارد كه قرار بود شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی این خطوط را نه تنها در حوزه سینما بلكه در همه حوزه های هنر ترسیم كند و سینما به عنوان یكی از پازل های حوزه هنر بتواند اهداف خودش را پیگیری كند.

وی در عین حال گفت: متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و قرارگاهی برای چنین هدفی نداریم و اگر حركتی انجام می شود خود افراد انجام می دهند و گاها برخی از این فیلم ها ممكن است بر خلاف راهبرد كلی كشور عمل كند.

طلابیگی با بیان اینكه دفاع مقدس بخشی از سینمای راهبردی است، اظهار كرد: دفاع مقدس همه سینمای راهبردی نیست، فیلم مختار هم بخشی از سینمای راهبرد است و كلی از حرف ها در آن فیلم زده شده است.

وی خاطر نشان كرد: اگر با ظرفیتی كه وجود دارد، هم افزایی ایجاد شود، می توان به بخشی از اهداف رسید. البته سازمان سینمایی جلساتی را با مجموعه های دیگر از جمله اوج و حوزه هنری برای هم افزایی برگزار می كند اما اینها مقطعی است. در بالادست یكی از دغدغه های شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فعالیت در این حوزه باشد و نقاطی كه باید روی آنها كار كنیم ترسیم كنند و چشم انداز سینما و دیگر هنرها را مشخص كنند و برای هر كدام برنامه بدهند.

گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت می توانید این شبكه رادیویی را روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید.
همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامك‌های مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.

مرتبط با این خبر

  • زنان مقاوم فلسطینی؛ حماسه سازان طوفان‌الاقصی / شجاعت مردان، مدیون ایستادگی زنان است

  • عامل عقب‌ماندگی سینمای مقاومت در ایران، نبود نقشه‌راه است/ نگاه كمی بر كیفی در سینما غلبه كرده است

  • اسرائیل بداند، مقاومت؛ نماد زیست آزادگان جهان است/ تجارت مرگ اسرائیل بزرگترین شكست آنهاست

  • ایران و عربستان دو بال نیرومند برای ایجاد صلح و دوستی در منطقه

  • كشورهای اسلامی باید مقدمات همه‌پرسی در فلسطین را فراهم كنند

  • علت ارسال سلاح با هواپیمای مسافری، هراس آمریكا از افكار عمومیست

  • ورود به سینمای مقاومت بدون پشتوانه امكان‌پذیر نیست

  • آمریكا با جنگ غزه درصدد مهار ایران است

  • دستان آلوده غرب در نقض كنوانسیون‌های بین‌المللی/ ارسال سلاح با هواپیمای مسافربری نقض صریح است

  • اسرائیل می‌خواهد با تغییر ژئوپلتیك منطقه، فضای امنی برای خود فراهم كند!