اسدالله دیانتی اظهار كرد: ما به بضاعت خود توانسته ایم مجموعه هایی را در حوزه قهرمان محوری تولید كنیم اما این تولیدات نمی تواند كفایت جامعه ای كه بازار وسیعی از نیاز مخاطب در تولیدات قهرمان محور را دارد پوشش دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت؛ اسدالله دیانتی از فعالان عرصه انیمیشن در گفتگو با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت، انیمیشن در ایران را صنعت و حوزه جدیدی خواند و گفت: فعالان در عرصه انیمیشن در داخل كشور از نظر فناوری و تكنولوژی به پیشرفت هایی دست یافته اند.
وی با اظهار به این كه در دنیا انیمیشن از ابزارهای نوین و پیشرفته برای انتقال پیام و مفهوم یا الگومداری یا معرفی قهرمان است، تصریح كرد: انیمیشن بستری است كه از آن برای بازی های رایانه ای و حوزه فناوری های نوین استفاده می كنند. چه بسا حوزه جلوه های ویژه كامپیوتر كه در فیلم ها و سریال های خارجی استفاده می شود بر بستر همین انیمیشن است.
این تهیهكننده انیمیشن به حوزه مقاومت و كاربری انیمیشن در این حوزه پرداخت و بیان كرد: ما از حیث محتوا همواره غنی بوده ایم. همان طوری كه رهبر معظم انقلاب چند سال پیش فرموده بودند، ما گنجینه ای از محتواهای دفاع مقدس داریم كه ناشناخته هستند. در نقطه مقابل ما، دشمن یا غرب با محتواهای تخیلی یا تصوراتی كه دارند، قهرمان هایی را می سازند و به عنوان خوراك فرهنگی برای ما صادر می كنند و تاثیرات خیلی بسزایی هم در حوزه فرهنگی برای ما دارند.
وی متذكر شد: ما معمولا از این مولفه قدرت نرم در كشور خودمان غافل هستیم. با توجه به قهرمان هایی كه چه بسا در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حتی قهرمان های اسطوره ای و یا معاصری كه الان داریم، هم در جبهه مقاومت و هم در جبهه داخلی متاسفانه از آن غافل هستیم.
دیانتی افزود: ما به بضاعت خود توانسته ایم مجموعه هایی را در حوزه قهرمان محوری تولید كنیم اما این تولیدات نمی تواند كفایت جامعه ای كه بازار وسیعی از نیاز مخاطب در تولیدات قهرمان محور را دارد پوشش دهد.
این تهیهكننده انیمیشن به وضعیت انیمیشن در ایران اشاره و بیان كرد: در داخل كشور نیروی متخصص در همه حوزه ها زیاد بوده و در حوزه انیمیشن هم وجود دارد اما درصد زیادی از نیروهای متخصص به علت كم توجهی یا بی توجهی مهاجرت كرده اند.
وی متذكر شد: در حوزه تولیدات؛ تولیدات قهرمان محور یا تولیداتی كه می خواهیم قهرمانان خود را معرفی كنیم، بستر حماتی یا حمایت های دولتی باید اتفاق بیافتد تا این چرخه راه بیافتد.
دیانتی در مصاحبه تلفنی با رادیو مقاومت با اشاره به این كه در ایران، انیمیشن به ویژه در چند سال اخیر رویكرد تجاری گرفته در حالی كه در سال های گذشته رویكرد اصلی انیمیشن به صورت سفارشی سازی بوده است، گفت: سفارشی سازی در كمیت و كیفیت و حتی در محتوا تاثیرات منفی ایجاد می كند. ما درباره قهرمانی در حوزه دفاع مقدس و حتی فرماندهان در جبهه مقاومت صحبت می كنیم اینها طوری هستند كه برای نسل جوان و نوجوان كاملا قابل پذیرش هستند و اگر بر پایه زنجیره ارزش یا بازار پردازی فرهنگی اتفاق بیافتد، ما محتوای غنی داریم.
وی با تاكید بر این كه معدن بزرگی از گنجینه های محتوایی داریم كه كاملا بلااستفاده باقی مانده است، اظهار كرد: ما در تولید نیز از نظر فیلمنامه نیاز به استانداردسازی و بازنگری در توزیع فیلم نامه ها باید داشته باشیم.
این تهیهكننده انیمیشن متذكر شد: در فیلم هایی كه كار اقتباسی است یعنی داستان مستند یا مكتوبی وجود دارد معمولا بیشتر به چشم می آید و مخاطب بیشتر می پسندد. در حوزه انیمیشن هم می تواند این اتفاق بیافتد، ما تعد زیادی گنجینه مكتوب از افسانه ها گرفته تا مسائل معاصر و مستند داریم كه اینها می توانند بر اساس استاندارد تبدیل به فیلمنامه شوند. نكته دوم مربوط به كیفیت است. كیفیت هم به دانش فنی و نرم افزار برمی گردد و هم به زیرساخت ها.
وی با تاكید بر این كه ما در حوزه فنی توانایی كارهای فاخر جهانی را داریم، در عین حال گفت: ما این توانایی را قطعا داریم ولی با توجه به دو رویكرد سفارشی و تجاری، در حوزه سفارش، سفارش دهندگان نیازمند كار سریع و ارزان قیمت، فهم دقیق و درستی را از مدل و شیوه سفارش برای تولید محتوا در حوزه انیمیشن را ندارند.
دیانتی افزود: در حوزه رویكرد تجاری هم وقتی به سرمایه گذار و یا به بانك ها مراجعه می كنیم، آنها هم درك دقیقی از طول مدت سرمایه گذاری و حتی اصلا اطلاعی از بازار سرمایه تولید محتوا در حوزه انیمیشن ندارند. این دو دلیل می تواند باعث شود یك مقدار شاهد كیفیت محتوا پایین بیاید.
وی اظهار كرد: در كشورهای اطراف ایران تشنه محتوا در حوزه امام خمینی (ره) هستند كه ما اصلا نداریم. حتی تولیدات مستقیم هم مشتری دارد.
این تهیهكننده انیمیشن با بیان این كه در تولیداتی كه اخیرا داشته ایم رویكرد را جهانی و در قدم اول جغرافیای منطقه اطراف می بینیم، اشاره كرد: مثلا ما محتوایی در حوزه مسئله نوروز طراحی كرده ایم. این موضوع بیش از یازده كشوررا درگیر خود می كند. این محتوا قصه شرقی و اصیل دارد و از جنس حلال است. برای مخاطب خارجی و برخی از كشورها حتی آمریكایی جذاب بود كه كه یك محتوای شرقی وجود دارد كه كاملا می تواند فرهنگ و ادبیات و سنتی مان را برایشان روایت كند.
گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید. همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامكهای مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.