محمدصالح سلطانی خاطر نشان كرد: هشت سال دفاع مقدس پایه و مبنایی برای توسعه مفهوم پایداری و مقاومت در فضای ادبیات كشور باشد كه این روزها نمونه های قابل اعتنایی هم در فضای نشر كشور دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت؛ محمدصالح سلطانی قائم مقام مركز رسانه ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با برنامه « مثنوی حماسه» رادیو مقاومت ادبیات پایداری را گونه ای ابداعی و برخاسته از مرام و مكتب انقلاب اسلامی دانست و گفت: آن چیزی كه به عنوان ادبیات جنگ شناخته می شود در كشور ما بومی سازی شده و در قالب ادبیات پایداری به مخاطبین عرضه شده است.
وی افزود: در سال های اخیر هم تعداد كتاب ها و هم كیفیت كتاب هایی كه در این فضا دارد منتشر می شود، ارتقا جدی پیدا كرده است. قائم مقام مركز رسانه ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی متذكر شد: از ابتدای دهه 90 و با گسترش بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه آن چیزی كه بیشتر دارد به آن توجه می شود این است كه ادبیات پایداری باید بتواند با تحولات منطقه و محور مقاومت خودش را به روزرسانی كند.
وی با بیان این كه توسعه ادبیات بیداری یا ادبیات مقاومت تلاشی برای توسعه مفهومی ادبیات پایداری است، خاطر نشان كرد: این موضوع می تواند ما را سوق دهد به این سمت كه ادبیاتی فراتر از هشت سال دفاع مقدس ذیل كلید واژه پایداری رقم بزنیم. در واقع هشت سال دفاع مقدس پایه و مبنایی برای توسعه مفهوم پایداری و مقاومت در فضای ادبیات كشور باشد كه این روزها نمونه های قابل اعتنایی هم در فضای نشر كشور دارد.
سلطانی بر ضرورت به روز رسانی ذهنیت نویسندگان و مولفین نسبت به مسئله ادبیات مقاومت یا ادبیات بیداری تاكید كرد و گفت: هنرمندان و نویسندگان باید باور كنند ایده و مفهوم پایداری بالاتر از مرزهای كشور ما است و وقتی ما از محور مقاومت سخن می گوییم این محور مقاومت باید خودش را در آثار و تولیدات هنرمندان ما هم نشان دهد. البته این مسیر كم كم شروع شده و در سال های بعد توسعه پیدا خواهد كرد.
وی به ویژگی های جدید ادبیات پایداری در دهه 90 اشاره و اظهار كرد: این ادبیات از مرزهای ایران عبور كرده است و می بینیم خاطرات شهدای مدافع حرم افغانستانی، پاكستانی یا عراقی و سوری نیز در بازار نشر ایران مخاطب دارد. بنابراین این ویژگی اول است كه ادبیات بیداری را به عنوان مشتقی از ادبیات پایداری دارد نشان می دهد.
قائم مقام مركز رسانه ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی افزود: توسعه كمی و افزایش تعداد نویسندگان از ویژگی دیگر این ادبیات است. بعد از ماجرای داعش و شكل گیری مفهوم دفاع از حرم در فضای ادبی كشور، هم شاهد توسعه جغرافیایی و هم شاهد افزایش تعداد كسانی بودیم كه در این عرصه حضور پیدا كردند و دارند فعالیت می كنند. همچنین تعداد كنشگران فعال در این عرصه هم به طرز معناداری ارتقا پیدا كرده است.
وی با ابراز تاسف از این كه به مسئله فلسطین نه تنها در سینما و تلویزیون خیلی كم پرداخته شده بلكه در فضای ادبیات و نشر نیز همین گونه است، بیان كرد: ما خیلی كم می توانیم كتاب هایی با محوریت مسئله فلسطین را خیلی كم می توانیم سراغ بگیریم. شاید علت این است كه مسئله فلسطین برای هنرمندان و نویسندگان مشمول مرور زمان شده و به روزمرگی افتاده است كه خیلی از نویسندگان و هنرمندان به سمت تولید اثر با محوریت فلسطین نرفته اند. این یك ضعف و آسیب است كه در سال های اخیر خودش را خیلی نشان داده است.
سلطانی در عین حال اظهار كرد: با پررنگ شدن مسئله فلسطین در افكار عمومی و بازگشت مسئله فلسطین به صدر مسائل جهان اسلام می توانیم امیدوار باشیم كه در یكی دو سال آینده تعداد كتاب هایی كه با محوریت مسئله فلسطین منتشر می شود، بیشتر شود و كیفیت آثار به تبعیت از آن افزایش پیدا كند.
وی متذكر شد: از آنجا كه ما نتوانسته ایم در فضای هنری كشور از دیوارهای كلیشه و شعار در مواجهه با مسئله عبور كنیم سبب شده بین ما و آن بن مایه هنری كه در مسئله فلسطین وجود داشته، فاصله انداخته است. ما نتوانسته ایم مسئله فلسطین را بدون روتوش صورت بندی و به درستی روایت كنیم و هنرمند ما ذهن آماده ای برای مواجهه با مسئله فلسطین ندارد.
قائم مقام مركز رسانه ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در مصاحبه با رادیو مقاومت با اشاره به تاثیر عملیات طوفان الاقصی و اتفاقات پس از ان بر آثار هنری به ویژه ادبیات فلسطین گفت: در این دو ماه و بعد از شكل گیری معركه طوفان الاقصی، روزنه هایی باز می شود و ذهنیت ها در مورد فلسطین ارتقا پیدا می كند. ما داریم فلسطین را بدون روتوش می شناسیم و سبك زندگی مردم و عجین بودن جهاد با زندگی را كه خود مهم ترین دستمایه برای خلق اثر هنری است را خیلی بیشتر و بهتر داریم می شناسیم.
وی با اشاره به این كه ادبیات در عرصه و میدانی شكل می گیرد كه افكار عمومی با آن همراه و همدل باشد، متذكر شد: بزرگترین اشتباه صهیونیست ها در مسئله اخیر، اشتباهات نظامی شان نبوده بلكه اشتباهات فرهنگی و اجتماعی شان بوده است. انها تصور نمی كردند جنایت های وحشیانه شان تا این حد افكار عمومی در جهان را جریحه دار كند. آنها افكار عمومی جهان را به خوبی نشناخته وبدند و تصور نمی كردند ماجرای طوفان الاقصی به نفع مردم فلسطین دارد تمام می شود چون كه صضدای مردم فلسطین را دنیا دارد می شنود. این بزرگترین عرصه و میدان برای خلق آثار هنری با محوریت فلسطین است.
سلطانی تاكید كرد: امروز هنرمند می تواند مطمئن باشد اگر در اثر خودش چه مستقیم و چه غیر مستقیم به مسئله فلسطین اشاره كند حتما موج گسترده ای از مخاطبان را خواهد داشت و حتما می تواند امیدوار باشد كه اثر هنری اش را خیلی از مخاطبان دنبال خواهند كرد. و این خودش می تواند زمینه مساعدی باشد كه ما بتوانیم آثار هنری با كیفیتی را در این عرصه در آینده ببینیم.
وی از توزیع و انتشار اثر ادبی در جامعه هدف را پاشنه آشیل ناشناخته ماندن آثار داخلی دانست و بیان كرد: باید نقطه اتصال میدان و هنرمند را برقرار كنیم و از طرفی باید بازار هدف خود را در بازارهای جهانی شناسایی كنیم چون فرآیند ترجمه دشوار نیست و اصل مسئله، فرآیند توزیع و انتشار اثر ادبی در جامعه هدف است. این بخش پاشنه آشیل ما است و باید رایزن های فرهنگی، سفارتخانه ها و مسئولین مرتبط اهتمام به این داشته باشند كه فرآیند های توزیع و انتشار محصولات هنری در كشورهای خارج از ایران را فراهم كنند. این مهمترین مسئله است و تا حل نشود ما هرچقدر آثارمان را ترجمه و تولیدكنیم، به دست مخاطب هدف مان در كشورهای مختلف جهان نخواهد رسید.
گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید. همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامكهای مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.
خبرنگار : زهرا جودكی