صدای جمهوری اسلامی ایران

احسان عباسلو اظهار كرد: ادبیاتی كه می تواند هم به نوعی ایرانی باشد و هم به نوعی رویكردی به مسئله فلسطین داشته باشد باید نگاهی تاریخی داشته باشد و بتواند آنچه را می گذرد به عنوان تاریخ در خودش ضبط و ثبت و حتی منعكس كند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو مقاومت؛ احسان عباسلو نویسنده كشور در گفتگو با برنامه « مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با اشاره به نقش انقلاب اسلامی بر شكل گیری ادبیات پایدرای گفت: با شكل گیری انقلاب اسلامی برخی مفاهیم و شعارها نظیر آزادی، آزادگی، استقلال، استكبار و استعمار ستیزی پررنگ تر شدند و رفته رفته ادبیات پایداری هم به هویتی رسید كه برگرفته، برآمده و برخاسته از این آراء بود.

وی افزود: وقتی به تعریف ادبیات پایداری توجه می كنیم می بینیم رویكرد یا ماهیت ادبیات پایداری عموما بر همین مفاهیم استقرار یافته است.این نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی با اظهار به این كه میان ادبیات پایداری ایران با سایر كشورها شباهت های زیادی وجود دارد، اشاره كرد: معمولا ادبیات پایداری یا همان ادبیات مقاومت در كشورهایی است كه تاریخ مظلومانه ای دارند مثلا كشورهای حوزه آمریكای جنوبی یا برخی از كشورهای اروپایی یا كشورهای حوزه خاورمیانه سال هاست درگیر چنین ادبیاتی بوده و هستند.

این كشورها مورد تهاجم قرار گرفته اند و بخشی از اراضی شان مصادره شده است. وقتی به تاریخ كشور خودمان نگاه می كنیم می بینیم ما هم چنین تاریخی را از سر گذرانده ایم یعنی در مقاطعی از تاریخ خودمان متاسفانه بخش هایی از كشور، استقلال و فرهنگ مان از دست رفته است. به نوعی تمام اینها انباشته شدند و در سال 1357 در قالب انقلاب اسلامی خودشان را نمود و بروز بخشیدند.

وی انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی و ادبیات كشور برای شكل گیری و پررنگ كردن ادبیات پایداری مطرح كرد و گفت: ادبیات پایداری كه ریشه در ظلم ستیزی انقلاب اسلامی داشت، توانست شعار خود را جهانی كند و می بینیم امروز شعارهایی كه در دوره انقلاب ما شكل گرفتند و بعدها در ادبیات دفاع مقدس متجلی شدند، توانستند سرمشق و الگو قرار بگیرند برای ادبیات كشورهایی كه آنها هم این نوع تاریخ مظلومیت را از سر گذرانده اند و یا همچنان درگیرش هستند.

عباسلو در مصاحبه تلفنی با رادیو مقاومت از ویژگی های انقلاب، مردمی بودن آن را بیان و اظهار كرد: آنچه كه توانست دفاع مقدس ما را شكل دهد و به نوعی باعث پیروزی ما شود، نقش و حضور مردم بود. وقتی صحبت از مردم می كنیم طبیعتا شامل قشر خاصی نمی شود و تمام آحاد مردم نقش داشته اند. بنابراین همین مردم هستند كه قهرمانان قصه جنگ ما هستند. لذا ادبیات دفاع مقدس هم نمی تواند بدون این مردم شكل بگیرد چون دفاع مقدس با این مردم شكل گرفت و پیش رفت.

وی با تاكید بر این كه ادبیات انقلاب، ادبیات دفاع مقدس، ادبیات پایداری، ادبیات دفاع از حرمین، تماما در بنیان خود رویكرد مذهبی دارند كه ب برگرفته از اصول دین ما هستند، تصریح كرد: اگر بخواهیم شباهت این نوع ادبیات را بررسی كنیم باید برگردیم به اصول ارزشی و مذهبی و دینی خودمان مثلا استكبارستیزی، ارادت به اهل بیت، ولایت مداری. تمام اینها می تواند در این ادبیات ها وجود داشته باشد و همه می توانند نقطه اشتراكی باشند كه این نوع ادبیات ها را بهم پیوند می زنند و حتی باعث می شود از همدیگر تاثیر بگیرند. لذا همه این ها به نوعی یكی هستند منتها ممكن است در برخی از سطوح تفاوت های خیلی جزئی داشته باشند اما همه یك رویكرد دینی دارند كه نمی شود از همدیگر تفكیك شان كرد.

این نویسنده با بیان این كه ادبیات فلسطین چندان در ایران غریب نیست و بعد از عملیات طوفان الاقصی پررنگ تر شده است، گفت: سال هاست كه از این آثار ترجمه ها و یا حتی تالیفاتی از ادبیات فلسطین داریم. منتها بنا به حوادثی كه اخیرا طی دو ماه گذشته روی داده، ادبیات فلسطین در كشور ما پررنگ تر شده است. به نظر می رسد آنچه كه باید انجام دهیم رویكرد حفظ تاریخی این نوع ادبیات است. یعنی فراموش نكنیم ادبیات امروز به مثابه تاریخ است. بنابراین می توانیم مشتركات ادبیات خودمان را را با ادبیات فلسطین پیوند بزنیم و حتی بتوانیم آثاری را رقم بزنیم كه بخشی از تاریخ دینی مخصوصا فلسطین را حفظ كند.

وی متذكر شد: ادبیاتی كه می تواند هم به نوعی ایرانی باشد و هم به نوعی رویكردی به مسئله فلسطین داشته باشد باید نگاهی تاریخی داشته باشد و بتواند آنچه را می گذرد به عنوان تاریخ در خودش ضبط و ثبت و حتی منعكس كند.

عباسلو اظهار كرد: ادبیات فلسطین در خیلی از مضامین و شعارهایش نزدیك به آثار ایران است. بنابراین این دو ادبیات از هم غریب و جدا نیستند. پیوند بین ادبیات فلسطین و ادبیات ایران، یك رسانه قوی بین المللی ایجاد خواهد كرد كه سرمشقی برای كشورهای دیگر شود به خصوص كشورهایی كه در قاره های دیگر مثل آفریقا و آمریكای جنوبی هستند.

وی با بیان این كه میان ادبیات و سینما می توان پیوند برقرار كرد، گفت: می توانیم آثاری را در حوزه ادبیات رقم بزنیم و بعد همین ها را تبدیل به فیلم كنیم. خیلی ها مشكلات را به بودجه توجه می دهند اما ریشه كار بخشی به تعهد مسئولین و بخشی هم به ارادت و تعهد قشر اهل هنر و ادب برمی گردد. باید بر مبنای تعهد در عین نبود بودجه بگردیم و ببینیم چگونه می شود بدون بودجه با كمترین هزینه بیشترین بازده را داشته باشیم. معمولا در بخش های خصوصی بیشتر جواب می دهد. اگر بتوانیم انگیزه لازم را به بخش های خصوصی بدهیم می توانیم نتیجه لازم را بگیریم.

گفتنی است؛ شما مخاطبان ارجمند رادیو مقاومت میتوانید برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 تا 23:00 روی موج اف ام ردیف 95,5 مگاهرتز و یا از طریق نرم افزار كاربردی ایران صدا دنبال كنید. همچنین سامانه پیامكی 30000955 آماده دریافت پیامك‌های مخاطبان فهیم رادیو مقاومت است.


خبرنگار : زهرا جودكی

مرتبط با این خبر

  • زنان مقاوم فلسطینی؛ حماسه سازان طوفان‌الاقصی / شجاعت مردان، مدیون ایستادگی زنان است

  • عامل عقب‌ماندگی سینمای مقاومت در ایران، نبود نقشه‌راه است/ نگاه كمی بر كیفی در سینما غلبه كرده است

  • اسرائیل بداند، مقاومت؛ نماد زیست آزادگان جهان است/ تجارت مرگ اسرائیل بزرگترین شكست آنهاست

  • ایران و عربستان دو بال نیرومند برای ایجاد صلح و دوستی در منطقه

  • كشورهای اسلامی باید مقدمات همه‌پرسی در فلسطین را فراهم كنند

  • علت ارسال سلاح با هواپیمای مسافری، هراس آمریكا از افكار عمومیست

  • ورود به سینمای مقاومت بدون پشتوانه امكان‌پذیر نیست

  • آمریكا با جنگ غزه درصدد مهار ایران است

  • دستان آلوده غرب در نقض كنوانسیون‌های بین‌المللی/ ارسال سلاح با هواپیمای مسافربری نقض صریح است

  • اسرائیل می‌خواهد با تغییر ژئوپلتیك منطقه، فضای امنی برای خود فراهم كند!