فیلمنامهنویس و كارگردان برجسته كشورمان اظهار كرد: جبهه مقاومت و رویدادهای آن بهاندازهای مهم و گسترده هستند كه سینما و رسانه و جریان فرهنگی ما بسیار عقبتر از مقاومت حركت میكند درصورتیكه انتظار میرود سینمای مقاومت پیشران فرهنگی جبهه مقاومت باشد.
حبیبالله بهمنی فیلمنامهنویس، كارگردان و تهیهكننده و استاد دانشگاه در مصاحبه تلفنی با برنامه «مثنوی حماسه» با بیان اینكه طی یك سال اخیر دو كار سینمایی و یك سریال در حوزه مقاومت طراحی كردم، گفت: سینما مقاومت اسم بزرگ و وزن سنگینی دارد چرا كه خود مقاومت ارزشمند و گسترده است و راهبرد بسیار مهم و حساسی در انقلاب اسلامی و تاریخ بشریت محسوب میشود و تحول عظیمی را در منطقه و سطح جهان شكل میدهد.
بهمنی افزود: جبهه مقاومت و رویدادهای آن بهاندازهای مهم و گسترده هستند كه سینما و رسانه و جریان فرهنگی ما بسیار عقبتر از مقاومت حركت میكند درصورتیكه انتظار میرود سینمای مقاومت پیشران فرهنگی جبهه مقاومت باشد.
وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس كه رسانهها به گستردگی امروز نبودند سینما جایگاه ویژه خودش را داشت و موفق شده بود جریان دفاع مقدس را پوشش دهد و تأثیرات گستردهای را حداقل در حوزه داخلی ایجاد كرده بود اما اكنون سینمای مقاومت هنوز نتوانسته خودش را با واقعیتهای صحنه جبهه مقاومت روبرو كند و به نظر من ما در این زمینه عقب هستیم.
این فیلمنامهنویس با اشاره به اینكه سینمای مقاومت بهخاطر گستردگی جغرافیایی خود صرفاً محصور در سینمای ایران نیست و به گستردگی مفهوم مقاومت میتواند در سراسر دنیا حضور داشته باشد، تصریح كرد: مفهوم مقاومت یك مفهوم بسیار گسترده انسانی است و محدود و محصور به جغرافیای كشور ما و حتی منطقه نمیشود. فیلمهایی كه در زمینه عدالتطلبی، ظلمستیزی، افشاگری و اخلاقمداری ساخته میشوند در حوزه سینمای مقاومت قابل تعریف هستند.
بهمنی با بیان اینكه جبهه فرهنگی پیشران حركتهای امنیتی و نظامی جبهه مقاومت است گفت: مدیران سیاستگذار و قانونگذار مانند كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی و معاونتهای فرهنگی نیروهای نظامی این موضوع را آنگونه كه باید و شاید جدی نمیگیرند و ورود نمیكنند.
وی با اشاره به شباهتها و تفاوتهای سینمای مقاومت و سینمای دفاع مقدس اظهار كرد: این دو نقاط مشترك زیادی دارند چون مضمون فراگیر دفاع مقدس هم همان مقاومت است. از وقتی انقلاب اسلامی پرچم عدالتطلبی را بلند كرد بنیانهای متزلزل ظالمان نیز تهدید شدند و به جنگ با ما آمدند و تمامی امكانات فرهنگی، رسانهای، اقتصادی و سیاسی نظامی خود را به كار گرفتند تا انقلاب اسلامی را متوقف كنند و البته بسیاری از آزادیخواهان و ظلمستیزان دنیا هم در جبهه ما قرار گرفته بودند.
استاد دانشگاه ادامه داد: تفاوت دوران دفاع مقدس با جبهه مقاومت امروز این است كه جبهه مقاومت آشكارتر شده و خود استكبار بهصورت مستقیم و عیان وارد صحنه جنگ شده است اما از طرف دیگر، فضا برای گسترش عدالت، روشن و بازتر شده بطوریكه میتوان فضای دفاع مقدس را به شكل واضحتری در آیینه رسانهها مشاهده كرد كه البته سینمای ما در این حوزه عقب است و به اندازه اهمیت موضوع كار نكرده است.
فیلمنامهنویس كشورمان تصریح كرد: سینمای دفاع مقدس در دوران خودش موفقیت مطلوبی به دست آورد و در زمانی كه افكار عمومی برای مقابله با متجاوزان نیاز به روحیه حماسی داشتند سهم خود را ادا كرد اما امروز این اتفاق نمیافتد و متأسفانه آگاهیبخشی و تزریق روح حماسی مقاومت و مقابله با ظلم و دشمن خارجی در فیلمهای ما غایب است كما اینكه آمار تولید در سینمای مقاومت نیز همین مطلب را تأیید میكند.
بهمنی با بیان اینكه سینمای هدفمند و متعهد به دنبال این است كه با طراحی هنرمندانه نیاز واقعی مخاطب را تأمین كند، گفت: ساختار فیلم و تركیببندی درست آن با محتوای مناسب و پیام ارزشمند و جذابیتهایی كه دارد میتواند نیاز مخاطبان را اقناع كند. یك هنرمند هر میزان كه پختهتر و مومن تر باشد و آگاهی فنی و تكنیكی بالاتری داشته باشد قطعاً میتواند كار مناسبتری را ارائه دهد.
وی افزود: دلیل غربزدگی در سینمای ایران این است كه سینما از غرب، وارد كشور ما شده و نگاه حاكم بر سینمای غرب در درجه اول نگاه صددرصد اقتصادی و منفعتطلبانه بوده و تاریخ سینما به ما میگوید سینمایی كه صرفاً برای تفریح به وجود آمده بود وارد كشور ما و دیگر كشورهای دنیا شد.
كارگردان و فیملنامهنویس كشور ادامه داد: قبل از انقلاب سینمای ایران بهشدت تحتتأثیر هجوم فرهنگی سینمای غرب بود اما انقلاب اسلامی با دگرگونی در ساختار سیاسی سعی كرد ساختار فرهنگی را نیز متحول كند غافل از اینكه سینما در فرهنگ و افكار عمومی نهادینه شده بود. انقلاب اسلامی تلاش كرد سینمای متفاوتی تحت عنوان سینمای انقلاب و مقاومت و دفاع مقدس ایجاد و كنترل كند.
بهمنی از سینمای انقلاب و دفاع مقدس با عنوان یك پهپاد فرهنگی تعبیر كرد و افزود: بچههای انقلاب تلاش كردند این پهپاد را تحت كنترل انقلاب دربیاورند اما جریانهای غربزده در حوزههای فرهنگی و هنری و مدیریتی مقاومت كردند و اجازه ندادند سینمای انقلاب كنترل لازم را به وجود بیاورد.