صدای جمهوری اسلامی ایران

بنیان‌گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اظهار كرد: رادیو به لحاظ عام‌تر بودن و اطلاع‌سانی قوی‌تر، می‌تواند پای‌ ثابت روشنگری در حوزه مقاومت و كمك به راندمان ثبت و ضبط خاطرات جنگ و بهره‌گیری و تجربه بیشتر باشد.

ناصر شفق بنیان‌گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه‌كننده سینمای دفاع مقدس در مصاحبه تلفنی با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت گفت: رادیو از لحاظ سرعت نسبت به تلویزیون و سینما، رسانه قوی‌تری محسوب می‌شود و برنامه رادیویی می‌تواند به‌مثابه برنامه تلویزیونی «روایت فتح» عمل كند.
وی با بیان اینكه مقاومت یك مفهوم فراگیر است و فقط به عرصه جنگ اطلاق نمی‌شود افزود: مقاومت، زمانی اتفاق می‌افتد كه ظلمی صورت گیرد و كسی برای گرفتن حق‌وحقوق خود یا ملت و سرزمین خود عكس‌العمل نشان دهد و مقاومت كند.
بنیان‌گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت یك هدف مشترك را دنبال می‌كنند و البته این سینما فقط در ایران شكل نگرفته است. سینمای مقاومت در دهه 1900 میلادی توسط آمریكایی ها و اروپایی پا به میدان عرصه ظهور گذاشت و برای بیان اندیشه و تفكر استفاده می‌شد.
شفق خاطرنشان كرد: بیشترین كشوری كه به سینمای مقاومت به معنای تهاجم و به‌خدمت‌گرفتن اندیشه برای پیشبرد اهداف و اندیشه‌های خود اهمیت می‌دهد، آمریكاست و البته سینمای روسیه هم رویكرد سینمای مقاومت را به وجود آورد.
وی افزود: سینمای آمریكا ابتدا با مقاومت شكل گرفت اما بعد از تهاجم به ویتنام تعبیر سینمای مقاومت در مقابل سینمای آمریكا شكل گرفت.
بنیان‌گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: با توجه به مردمی بودن دفاع مقدس، فیلم‌ها و مستندات بسیار خوب و ارزشمندی در این سینما ساخته شد و بیشترین بار این مسئولیت هم بر دوش جوانان و نوجوانانی بود كه به سینما و دوربین علاقمند بودند بطوریكه می توان گفت یكی از مهم‌ترین ژانرهای سینمای ایران بعد از انقلاب، سینمای دفاع مقدس بود و در یك برهه به ویژه دهه 60 و 70 ارزش زیادی برای جامعه ایجاد كرد و مسئولان هم توجه كافی و وافی به این حوزه را داشتند اما در دهه 80 و 90 این چراغ به سوسو كردن افتاد و عملاً ساخت خود این فیلم‌ها ظلم مضاعفی بر سازندگان این فیلم‌ها شد و فشار و استرس زیادی را بر سازندگان و دست اندركاران این آثار وارد كرد.
شفق در مصاحبه با رادیو مقاومت مطرح كرد: رادیو به لحاظ اینكه عام‌تر است و اطلاع سانی قوی‌تری دارد می‌تواند پای ثابت روشنگری در این حوزه و كمك به راندمان ثبت و ضبط خاطرات جنگ و بهره‌گیری و تجربه بیشتر در این زمینه باشد.
تهیه‌كننده برجسته كشورمان درمورد تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای مقاومت گفت: سینمای دفاع مقدس مجهز به سازوكارهای جنگی است اما سینمای مقاومت عام‌تر است و می‌تواند جبهه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی را به تصویر بكشد مانند بردگی در آفریقا توسط دولت‌های استعمارگر بلژیك، انگلیس، هلند و فرانسه.
وی افزود: حوزه هنری و بنیاد فارابی كه برای كمك به حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس ایجاد شدند، متأسفانه رسیدگی كافی نكردند و اكنون بسیاری از استعدادها هدر می‌رود.
بنیان‌گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در مصاحبه با رادیو مقاومت، جشنواره فجر را یكی از آفت‌های سینمای ایران دانست و گفت: گویا جشنواره فجر برای كشتن ایده‌ها و اندیشه طراحی می‌شود چون سینما صرفاً فیلم ساختن نیست و فیلم دیدن است. فیلم‌های ما در جشنواره فجر مانند جشنواره كشورهای اروپایی و كشورهایی كه نگاه تبلیغاتی به عرصه سینما دارند اكران می‌شوند و عملاً جریان‌های فرهنگی، اندیشه خاص خود را در قالب این فیلم‌ها پرورش می‌دهند.

مرتبط با این خبر

  • زنان مقاوم فلسطینی؛ حماسه سازان طوفان‌الاقصی / شجاعت مردان، مدیون ایستادگی زنان است

  • عامل عقب‌ماندگی سینمای مقاومت در ایران، نبود نقشه‌راه است/ نگاه كمی بر كیفی در سینما غلبه كرده است

  • اسرائیل بداند، مقاومت؛ نماد زیست آزادگان جهان است/ تجارت مرگ اسرائیل بزرگترین شكست آنهاست

  • ایران و عربستان دو بال نیرومند برای ایجاد صلح و دوستی در منطقه

  • كشورهای اسلامی باید مقدمات همه‌پرسی در فلسطین را فراهم كنند

  • علت ارسال سلاح با هواپیمای مسافری، هراس آمریكا از افكار عمومیست

  • ورود به سینمای مقاومت بدون پشتوانه امكان‌پذیر نیست

  • آمریكا با جنگ غزه درصدد مهار ایران است

  • دستان آلوده غرب در نقض كنوانسیون‌های بین‌المللی/ ارسال سلاح با هواپیمای مسافربری نقض صریح است

  • اسرائیل می‌خواهد با تغییر ژئوپلتیك منطقه، فضای امنی برای خود فراهم كند!